شناسهٔ خبر: 170279 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جوکار با تشریح نشست کمیسیون شوراها:

بیش از ۶۰ درصد قوانین منسوخ در حوزه انتخابات تجمیع شد

جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از کاهش و تجمیع قوانین مرتبط با انتخابات، شوراها و احزاب خبر داد.

به گزارش «نماینده» محمدصالح جوکار با اشاره به نشست امروز (یکشنبه ۹ خرداد ماه) کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: کمیسیون در راستای رسالت قانونی خود و در چهارچوب قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی قانونگذاری و همچنین دیدار اخیر با نمایندگان مجلس نسبت به تنقیح و کیفی سازی قوانین، اقدام کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنقیح قوانین با همکاری معاونت قوانین مجلس انجام شد، کارشناسان اعلام نظر کردند تا در نهایت وضعیت روشن و شفافی در حوزه قوانین داشته باشیم.

وی بیان کرد: برای سر و سامان دادن به قوانین در سه حوزه اقدام شد، در زمینه احکام منسوخ ضمنی و منتفی، احکامی که مدت آن منقضی شدi و در نهایت احکام که به صورت صریح منسوخ شده اند، در حوزه های مرتبط با کمیسیون، گام هایی برداشته شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قوانین از سال ۱۲۸۵ تنقیح شدند، اظهار داشت: در حوزه قوانین مرتبط با انتخابات تعداد ۲۳۶ عنوان قانون داریم که تعداد احکام آن بالغ بر ۳ هزار و ۱۳۰ حکم است و با اقدام کمیسیون ، مجموعا ۱۷۰ عنوان قانون را کم و منسوخ اعلام کردیم، تعداد احکام ۱۵۷۰ حکم بود  که بیش از ۶۰ درصد قوانین در حوزه انتخابات تجمیع شد.

جوکار گفت: در حوزه شوراها و شهرداری ها  هزار و ۲۰۰ قانون داریم که تعداد احکام این بخش ۷ هزار و ۹۱۵ حکم برآورد می شود که تجمیع انجام شد و در نهایت ۸۰۹ عنوان قانون کاهش پیدا کرد که ۴ هزار و ۲۶۴ حکم قانونی را شامل می شود.

وی اظهار داشت: در بحث احزاب سیاسی، قوانینی داشتیم که منسوخ، غیرقابل قبول و به مرور زمان از بین رفته بود در این حوزه ۱۲۷ عنوان قانون وجود داشت که شامل ۴۷۵ حکم می شد و با کاهش و منسوخ کردن این قوانین ۷۱ عنوان قانون منسوخ و ۱۷۹ حکم را دیگر اجرا نمی شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: اعضای کمیسیون شوراها در نظر دارد با همکاری اداره قوانین در راستای شفاف و روشن کردن قوانین در سایر حوزه های مرتبط با این کمیسیون اقدام و قوانین را برای فهم بهتر مردم کاهش دهند.

پایان پیام/

نظر شما