شناسهٔ خبر: 170379 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

سلیمی مطرح کرد؛

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاسی است نه فنی

سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: گاهی اوقات گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا سویه های خاصی دارد و نشان می دهد از کارهای فنی و کارشناسی فاصله معنا داری گرفته است.

به گزارش «نماینده» علیرضا سلیمی در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۶ برابر سقف برجام است، گفت: انتظار ما از آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که گزارش هایش فنی باشد نه سیاسی، این نهاد تخصصی باید در حوزه مباحث فنی ورود کند و ابزار دست برخی قدرت ها قرار نگیرد. گاهی اوقات گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا سویه های خاصی دارد و نشان می دهد از کارهای فنی و کارشناسی فاصله معنا داری گرفته است.

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: آژانس طبق اساسنامه اش باید از حقوق کشورهای عضو حمایت کند اما تا کنون ندیده ایم که از ایران در راستای NPT حمایت کند و این سوال مطرح است که در چه موردی از حقوق هسته ای ایران حمایت کرده است؟ جز اینکه پیوسته مسیر را برای درز اطلاعات تاسیسات هسته ای کشور را باز کرده است، جز اینکه در قالب بازدیدها اطلاعات دانشمندان هسته ای ایران را منتقل کرده و منشأ برخی مشکلات در کشور ما شده است.

وی اظهار داشت: ایران از اورانیوم غنی سازی شده ۶۰ درصد در مواردی به جز موارد تسلیحاتی بهره می گیرد، از این مواد می توان در حوزه های پزشکی استفاده کرد بنابراین نباید بزرگنمایی نادرستی علیه ایران صورت گیرد.

سلیمی با انتقاد از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: گزارش اخیر این نهاد بین الملل نشان داد یا آژانس توان ندارد یا تحت فشار قدرتها غربی گزارش را منتشر می کند.

این عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: آژانس یا توان ندارد یا تحت فشار قدرت ها گزارش را منتشر می کند، از آژانس توقع می رود به مسیر منطقی برگردد و یکبار پاسخ دهد  در برابر برخی از کشورهایی که عضو هیچ یک از قراردادها و توافقنامه های هسته ای نیستند، منطقه ما را آلوده کرده و به صراحت هم اعلام کرده اند سلاح هسته ای دارند چه اقدامی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری خاهن ملت، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزاری مدعی شده است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۶ برابر سقف تعیین شده در برجام است.

ایران در قانونی کاهش تعهدات خود از برجام را به دلیل عدم پایبندی آمریکا و اروپا به این توافقنامه اعلام کرده است و در چارچوب آن محدودیت های هسته ای که وجود داشته را کنار گذاشت.

پایان پیام/