شناسهٔ خبر: 170377 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رحیمی:

ایران اقدام پنهانی نسبت به تولید اروانیوم غنی سازی شده نداشته است

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران در زمینه تولید اورانیوم غنی سازی پنهان کاری نکرده است و قانونی در مجلس علنا تصویب شد و به آژانس اعلام شد؛ ایران طبق قانون مصوب مجلس در زمینه هسته ای اقدام کند، اکنون هم قانون اجرا شده است.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان آبادی در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۶ برابر سقف برجام است، گفت: وقتی قراردادی امضا می شود برای همه اطراف معاهده ایجاد حق و تکلیف می کند، زمانی که برجام امضا شد به همین میزان که برای ایران ایجاد تکلیف کرد، برای ما حقوقی را هم در نظر گرفت، بعد از اینکه حقوق ایران در برجام نقض شد، تهران رسما اعلام کرد که براساس قانون جدید مجلس عملا سقف تولید اورانیوم، میزان غنی سازی و نوع سانتریفیوژها که در برجام توافق شده را کنار گذاشته است.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که ایران به مدت سه سال تمام موارد در خصوص برجام را اجرا کرد اما هیچگونه اجرای تعهدی از سوی سایر اطراف معاهده در خصوص ایران اتفاق نیفتاد، ایران از حقوق خود برخوردار نشد و تحت فشار تحریم ها قرار گرفته است.

این نماینده مجلس بیان کرد: اینکه آژانس بین الملل انرژی اتمی در گزارشی میزان ذخایر اورانیوم ایران را اطلاع رسانی کرده است اشکالی ندارد اما اینکه آژانس این گزارش را مبنای نقض برجام قرار دهد باید گفت این معاهده وقتی آمریکایی ها از توافق هسته ای خارج شدند و اروپایی ها به تعهدات مالی شان عمل نکردند، نقض شد.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: ایران در زمینه تولید اورانیوم غنی سازی شده پنهان کاری نکرده است، بلکه به صورت علنی قانونی در مجلس تصویب که به آژانس بین المللی نیز ابلاغ شد، بنابراین ایران طبق قانون مصوب مجلس در زمینه هسته ای اقدام کرده است.

وی بیان کرد: اگر آژانس از این گزارش به عنوان اهرمی در فضای افکار عمومی و فضای سیاسی مذاکره استفاده کند، رفتار غیر حرفه ای و غیر منصفانه ای است. آژانس در تمام دوران فعالیتش برخلاف مفاد تشکیل دهنده و آنچه در NPT به امضا رسیده است عمل می کند، یکی از وظایف اصلی کشورهای دارنده انرژی انتقال دانش، تکنولوژی و توانمندی هسته ای به کشورهای در حال توسعه است، اما آژانس با این رفتارها نشان می دهند نه تنها به این اصل اساسی در NPT پایبند نیست بلکه مانع پیشرفت کشورهای در حال توسعه برپایه دانش بومی و داخلی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هر زمان طرف های غربی به تعهدات در قالب برجام برگردند و راستی آزمایی شود ایران این آمادگی را دارد به چارچوب برجام، میزان تولید، درصد غنی سازی  و نوع سانتریفیوژهایی که توافق شده بر گردد./

پایان پیام/

نظر شما