شناسهٔ خبر: 78820 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جواد لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

فتنه عامل تشدید تحریم ها شد/ ۹ دی،حادثه ای مهم تر از فتنه

جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، فتنه را در ۶۰ تا ۷۰ درصد تحریم ها موثر دانست و گفت: همراه با فتنه موج عظیم تهاجم حقوق بشری به راه افتاده است در حالی که رکورد آنها در امر حقوق بشر مفتضح است.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوسیما، محمد جواد لاریجانی، فتنه ۸۸ را حادثه مهم تاریخی ذکر و تصریح کرد: این حادثه مانند حوادث تاریخی دیگر برای مطالعه درس های بسیاری در آن وجود دارد.

**فتنه پروژه ای سازماندهی شده بود

 وی با بیان این که حادثه ۹ دی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است افزود: برخی گاهی می گویند که این موضوع یک دعوایی بوده  که باید بخشیده شود و یا این که می گویند این قدر فتنه فتنه نکنید، باید توجه داشت که این یک ساده سازی حوادث تاریخی است.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: این موضوع پروژه ای بود که از ماه ها قبل توسط برخی دول اروپایی سازماندهی شده بود و این گونه نبود که یک شبه اوباما  بیاید و در تلویزیون سخنرانی کند و پس از آن انگلیس وارد عمل شود؛ بلکه آن ها تمام افرادی را که به نحوی با ملت ما مشکل داشتند  پیدا و جمع آوری کرده بودند تا برای ایجاد این فتنه وارد عمل شوند.

وی افزود: ما یک چرایی خارجی و یک چرایی داخلی برای این موضوع داریم و چرایی داخلی این است که به چه علت یک جریان سیاسی فعال در انتخابات با وجود شخصیت های با سابقه در نظام وارد این مقوله شده اند؟ همچنین این نکته را نباید فراموش کرد که غرب از ظهور یک تجربه موفق که هم جهت دموکراتیک داشته باشد و هم زیربنای آن اسلامی باشد وحشت دارد.

لاریجانی با اشاره به توطئه ها، تهدیدات، تحریم ها، تحریکات و اقدامات تروریستی مستکبرین ضد نظام جمهوری اسلامی گفت: در حوزه حقوق بشر بعد از فتنه ۸۸ قطعنامه های مفصلی داشته و بیشتر اسناد سازمان ملل درباره حقوق بشر مربوط به جریان فتنه بوده و آن ها فرصتی پیدا کردند تا به حیثیت ما ضربه بزنند.

وی افزود: مطمئناً غرب از این حادثه برای تشدید فشارها استفاده می کند و زمانی که آقای اوباما از تحریم ها دفاع می کند و می گوید این من بودم که ایران را به میز مذاکره آوردم و فتنه ۸۸ آن ها را ترغیب کرد.

لاریجانی تصریح کرد: پس از جریان فتنه نخستین صدمه به پیوستگی ملت خورد و مردمی که در انتخابات مشارکت کردند که نشان از علاقه آن ها به انقلاب بود، فتنه گران در ذهن آنها تردید تقلب ایجاد کردند.

**نخستین صدمه فتنه، ضربه به اعتماد ملی بود

وی افزود: نخستین صدمه ای که فتنه وارد کرد، ضربه به اعتماد ملی بود که به برکت وجود رهبری، حق و باطل از هم مشخص شد، و اعتماد بازگشت.

لاریجانی تصریح کرد: توان نظام متکی بر مردم است و امیدواریم در آینده درس های لازم را بگیریم تا فتنه اتفاق نیفتد.

دبیر ستاد حقوق بشر حقوق بشر قوه قضائیه با بیان این که اقدامات تروریستی که در کشورمان انجام شد هدایت شده بود گفت: مردم چگونه باید تحمل کنند که دولت هایی در بیرون از مرزها برای کشتن شهروندان ما دست به اقدامات خرابکارانه می زنند.

وی با اشاره به قتل" ندا آقاسلطان" افزود: اکنون قاتل در کشورهای غربی به راحتی راه می رود و این مسئله توهینی عظیم به حساب می آید.

لاریجانی گفت: این گونه افراد از بیرون به داخل کشور می آیند، شهروندان ما را می کشند و اقدام به تبلیغات در بیرون از مرزها می کنند.

**فتنه عامل تشدید تحریم ها

وی فتنه را در ۶۰ تا ۷۰ درصد تحریم ها موثر دانست و افزود: همراه با فتنه موج عظیم تهاجم حقوق بشری به راه افتاده است در حالی که رکورد آنها در امر حقوق بشر مفتضح است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: بخش عمده ای از گزارش چند وقت پیش دبیر کل سازمان ملل پیرامون کشورمان راجع به فتنه بود.

**فتنه را نمی توان فراموش کرد

وی با بیان این که فتنه را نمی توان فراموش کرد گفت: در قطعنامه اخیری که علیه کشورمان به تصویب رسید نیز چند بند از آن مربوط به فتنه می شد البته ما از بنیه قوی برخوردار هستیم به طوری که از ۵۰ برابر این مسائل هم نگرانی  نداریم و محکم دفاع می کنیم و دارای پشتوانه محکمی همچون ملت عظیممان هستیم.

لاریجانی گفت: جوانان باید نسل به نسل از این تجربه استفاده کنند و قدر آن را بدانند.

وی افزود: همیشه باید هوشیار باشیم و بصیرت خمیرمایه کارمان باید باشد زیرا بصیرت کلید واژه ای که مقام معظم رهبری آن را در جریان فتنه رونمایی فرمودند.

**ضرورت بصیرت برای عموم مردم

دبیر ستاد حقوق بشر حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به ضرورت دانستن بصیرت برای عموم مردم، نخبگان و سیاست مداران اظهار داشت: ورود ما به سیاست باید بر اساس بصیرت باشد پس باید بدانید که چه تلقی از اسلام داریم و تجربه بزرگ ملت ما از چه ویژگی هایی برخوردار است.

وی  افزود: ملت فتنه را بر سر جایش نشاندند و توان ملی در همه امور معجزه می کند.

**قیام ۹ دی حادثه ای مهمتر از فتنه

لاریجانی در ادامه گفت: تعامل با دنیا سرجای خودش است ولی باید بدانیم که این تعامل از موضع پابرجا بودن و یا از موضع استیصال و نیازمندی است.

وی افزود: باید با ترفندهای دشمنان آشنا شویم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان این که بازدارندگی کلمه درستی در منافع ملی و امنیت ملی به حساب می آید گفت: حوزه اجتماعی در معرض تهدیدات وسیع است از این رو باید بفهمیم کجا هستیم و چه مسئولیتی داریم و باید به اندازه برای آن قیام کنیم.

وی افزود: قیام ۹ دی حادثه مهمتری از فتنه است به طوری که درس های زیادی دارد.

لاریجانی تصریح کرد: کسانی که در فتنه بودند به اعتماد مردم ناسپاسی کردند.

نظر شما