شناسهٔ خبر: 171825 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باعث آغاز مذاکرات متوقف شده هسته‌ای شد/ مجلس دست خالی دولت در مذاکرات را پر کرد

احمد حسین فلاحی نماینده همدان در مجلس با بیان اینکه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باعث آغاز مذاکرات متوقف شده هسته‌ای شد و دست دولت را در مذاکرات پر کرد گفت: اعتراف روحانی به عدم تاثیر ۸۶ درصدی تحریم‌ها بر مشکلات، نشانه سوءتدبیر در دولت اوست.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی درباره اظهارنظر حسن روحانی مبنی بر اینکه اگر مصوبه مجلس با موضوع اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نبود، تحریم‌ها لغو شده بود، اظهار داشت: کاملا مشخص است که حسن روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در طول هفت سال مذاکره با اروپا و غرب خلع سلاح شده بودند و چیزی برای مذاکره نداشتند.

وی افزود: متأسفانه دولت یازدهم ودوازدهم در مذاکرات هسته‌ای همواره عجولانه و هاج و واج به برجام نگاه کرد و هیچ‌گاه توجهی هم به توصیه مقام معظم رهبری در مورد مذاکره نکرده است، افزود: دولت حسن روحانی قبل از اینکه تعهدات طرف غربی اجرایی شود، سانتریفیوژهای ایرانی را جمع‌آوری کرده و تأسیسات هسته‌ای ایران را تعطیل کرد و در پایان هم شاهد عدم ایفای وظایف اروپا و آمریکا به تعهداتشان بودیم و درنهایت هم آمریکا از برجام خارج شد.

نماینده مردم همدان در مجلس با تأکید بر اینکه اگر طرح مجلس با عنوان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ایران وجود نداشت، حسن روحانی و تیم مذاکره‌ کننده چیزی برای مذاکره نداشتند، در حالی که این قانون دستشان را باز کرد تا بتوانند در عرصه دیپلماسی آورده‌ای برای کشورمان داشته باشند.

فلاحی خاطرنشان کرد: پیش از مصوبه مجلس با عنوان «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای برای دولت حسن روحانی ارزشی به منظور مذاکره مجدد قائل نمی‌شدند و حتی اجازه نمی‌دادند فرستاده او در مذاکرات حضور پیدا کند.

وی گفت: طرح اقدام راهبردی و مصوبه مجلس باعث شد اروپا و آمریکا به میز مذاکرات بازگردند، چرا که آنها متوجه اصرار ایران و مصمم بودن کشورمان برای کاهش تعهدات برجامی شدند و عملاً این موضوع باعث شد تا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باز شود، ضمن اینکه این مصوبه نشان داد که جمهوری اسلامی از هیچ‌ کسی واهمه‌ای ندارد و دنیا متوجه شد که ایران براساس اعتقادات دینی همواره در برابر دشمنان ایستاده است و اجازه جلو آمدن به آنها را نمی‌دهد. 

فلاحی گفت: ناکارآمدی مذاکرات هفت ساله در دولت حسن روحانی کاملا مشهود است و رئیس‌جمهور نمی‌تواند آن را به گردن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بیندازد. این در حالی است که حسن روحانی بارها در سخنرانی‌هایش بارها اعلام کرده بود اثر کل تحریم‌ها علیه ایران ۱۶ درصد است و ۸۴ درصد مشکلات اقتصادی کشور به دلیل سوءمدیریت‌هاست.

وی افزود: حسن روحانی بایستی درباره سوءمدیریت‌هایی که در طول هشت سال گذشته در کشور بروز کرده و وعده‌های بی‌عمل دولتمردان مانند رفع مشکلات ظرف صد روز را پاسخ دهد. این درحالی است که حسن روحانی قسم جلاله خورده بود که اگر راه‌حلی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور نداشت، وارد گود رقابت‌های انتخاباتی در سال ۹۲ نمی‌شد، عملاً با نشان دادن کلید، رأی آنان را به دست آورد. 

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: حسن روحانی به جای فرافکنی و فرار رو به جلو بایستی پاسخ دهد که در طول هشت سال اخیر چرا او و دولتش به وظایف اصلی‌شان در مورد مشکلات کشور عمل نکرده‌اند، چرا که ما شاهد ناکارآمدی‌های دولت یازدهم و دوازدهم بودیم و ضربات سنگینی را به سیستم اقتصادی ایران وارد کرد و عملاً شاهد حضور مدیران ناکارآمد و پیر و فرتوت در این دولت‌ها بودیم. 

وی افزود: اظهارات اخیر حسن روحانی علیه طرح مجلس با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد و بررسی کنند در حرف‌های رئیس‌جمهور چه میزان از واقعیت وجود دارد.

عصو کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: مقام معظم رهبری قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را قانونی خوب توصیف کردند و تأکید داشتند که بایستی اجرایی شود؛ ما نمی‌پذیریم که رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به هر قیمتی یکسری هزینه را به کشورمان تحمیل کند. این در حالی است که رئیس‌جمهور و تیم مذاکره کننده هسته‌ای به دنبال آن بودند که درباره مباحث موشکی و حضور طرف‌های ایران با ۱+۵ مذاکره کنند و می‌کوشیدند امتیازات بیشتری را به دشمنان بدهند، این در حالی است که با قانون مجلس، هم غنی‌سازی در ایران انجام می‌شود و هم موشک‌های قدرتمندمان را داریم.

وی گفت: دولت حسن روحانی با انواع و اقسام شعارهایی که به مردم داده است، باید پاسخگوی عملکردش باشد و حتی به سؤالات دستگاه قضایی هم درباره ترک فعل توضیحات لازم را ارائه کند.

نظر شما