شناسهٔ خبر: 171629 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

واقعیت‌های برجام سفره‌های خالی مردم است/ آمریکا بنای لغو و رفع تحریم‌های موثر را ندارد

علی اکبر علیزاده نماینده دامغان در مجلس با بیان اینکه واقعیت‌های برجام در سفره‌های خالی مردم مشهود است گفت: چرا رئیس جمهور واقعیت‌ها را نمی‌گوید که آمریکا بنا ندارد تحریم‌های موثر ایران را لغو و یا رفع کند.

به گزارش «نماینده» علی‌اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات حسن روحانی مبنی بر اینکه به آنچه در برجام خواستیم رسیده‌ایم، اظهار داشت: دستاورد ایران از موضوع برجام تقریباً هیچ است. در حالیکه آقای تخت‌روانچی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای و عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی به چنین موضوعی اعتراف کردند.

وی افزود: مذاکرات وین که هم‌اکنون در جریان است به این دلیل است که ایران هیچ دستاوردی از برجام نداشته است؛ آژانس بین‌المللی انرژی در چهارده گزارش خود به صراحت اعلام کرده که ایران در موضوع برجام تمامی تعهدات خود را انجام داده و بسیاری از فعالیت‌های خود در صنعت هسته‌ای را طبق نظر غربی‌ها دنبال می‌کند.

نماینده دامغان در مجلس تصریح کرد:‌ مجلس یازدهم که نمایندگان آن انقلابی محسوب می‌شوند بعد از روی کار آمدن اعلام کردند که وقتی برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشته چرا باید مفاد و مواد آن را اجرایی کنیم لذا باید کارهای کاهشی ایران در تعهدات برجامی اجرایی شود چرا که تهران حق خود را می‌خواهد که البته این کار ما طبق ماده ۳۶ و ۳۷ برجام صورت گرفته است.

علیزاده گفت: مذاکرات وین که تاکنون ۶ دور آن برگزار شده است به دلیل عدم منفعت ایران از برجام در حال انجام است، در حالیکه ایران می‌بایست طبق برجام امکان مبادلات بانکی و تجاری با ارزهای مطرح دنیا را داشته باشد. ضمن اینکه بتواند به آسانی نفت خود را فروخته و پول آن را دریافت کند در حالیکه هیچکدام از این موضوعات محقق نشده است.

وی عنوان کرد:‌ حسن روحانی واقعیت‌های صورت مسئله برجام را بیان نمی‌کند بلکه موضوعات کلی و عام را بیان کرده و به اصطلاح کف جامعه می‌اندازد اما واقعیت امر در سفرهای مردم قابل مشهود  است. این در حالی است که بارها مقام معظم رهبری و مجلس یازدهم تأکید کرده‌اند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران ملاک  عمل است و نباید از اجرای آن کوتاه آمد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند که جمهوری اسلامی باید از حقوق خود در برجام منتفع شود و در همین راستا باید لغو تحریم‌ها از سوی تهران راستی‌آزمایی شود و کمتر از آن را نمی‌پذیریم. حسن روحانی بایستی صریحاً پاسخ دهد که کدامیک از تأکیدات مقام معظم رهبری درباره برجام عملیاتی شده است. این در حالی است که مقامات آمریکایی به صراحت اعلام می‌کنند که حاضر نیستیم هیچ تضمینی برای رفع تحریم‌های ایران بدهیم و حاضر نیستیم همه تحریم‌های تهران را لغو کنیم.

علیزاده افزود: آمریکا تحریم‌های ایران را به سه بخش سفید، زرد و قرمز تبدیل کرده است و اعلام کرده که تحریم‌های سفید که از نظر ایران تحریم‌های بی‌خاصیت محسوب می‌شود را رفع می‌کند که عملاً تأثیری برای ما ندارد. برای مثال محدودیت تردد آقای ظریف در نیویورک که محل سازمان ملل متحد است از ۸ کیلومتر به ۲۵ کیلومتر افزایش پیدا می‌کند و یا اینکه اسامی برخی افراد گمنام که هیچ تأثیری بر اقتصاد ایران ندارند از لیست تحریم‌ها برداشته می‌شوند.

وی تأکید کرد: آقای روحانی بایستی درباره دلایل آمریکایی‌ها برای لغو برخی تحریم‌ها و دسته‌بندی رفع تحریم‌ها را به مردم توضیح دهد تا واقعیت‌ها مشخص شود. ضمن اینکه به صراحت باید توضیح داد چه شخصیت یا فردی مانع مذاکره او و اعضای دولتش شده است؟ 

نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: چرا صداوسیما اجازه حضور منتقدین جدی برجام را نمی‌دهد تا آنها از دولتمردان سؤال کنند که کدامیک از تحریم‌های ایران لغو شده است. در حالیکه بسیاری از اعضای تولید که هیچکدام از تحریم‌ها رفع نشده و دستاوردی برای تهران نداشته ا ست.

علیزاده گفت: ما فراموش نکرده‌ایم که هشت سال پیش حسن روحانی در تلویزیون به صراحت از لغو همه تحریم‌ها صحبت کرد. در حالیکه مذاکرات بعد از آن برای رفع و لغو تحریم‌ها بوده است؛ رفع تحریم‌ها فقط در حد شعار باقی مانده و روی کاغذ قرار دارد و دولت هیچ کاری برای رفع تحریم‌ها انجام نداده است. آمریکایی‌ها بهانه‌های مختلف برای عدم رفع و یا لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی می‌آورند و می‌گویند رفع این موضوع تحریمی و یا آن موضوع تحریمی برعهده کنگره است و تصمیم‌گیری در این باره برعهده آنها نیست.

نظر شما