شناسهٔ خبر: 171193 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مالکی در وبینار حقوق بشر آمریکایی:

۴۷ هزار غیرنظامی از زمان حمله آمریکا به افغانستان کشته شدند

فداحسین مالکی.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از زمان حمله ایالات متحده آمریکا به افغانستان تا کنون، نزدیک به ۴۷ هزار و ۶۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده و حدود ۹۷ هزار تن دیگر نیز زخمی شده‌اند که سهم کودکان از این آمار ۲۶ هزار کشته و زخمی بوده است.

به گزارش «نماینده» فداحسین مالکی در وبینار حقوق بشر آمریکایی، به بررسی موضوع حقوق بشر آمریکایی در افغانستان پرداخت و گفت: در طول بیش از چهار دهه گذشته، همسایه ما افغانستان متحمل درد و رنج زیادی شده است. قدرت یافتن گروه‌های تروریستی در این کشور بواسطه حمایت برخی از قدرت‌های بزرگ بویژه ایالات متحده آمریکا باعث افزایش روز افزون ناامنی و کشتار مردم بی‌گناه این کشور شده است. بیش از چهل سال پیش کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا با همکاری تعدادی از کشورهای منطقه، با تشکیل گروه تروریستی القاعده سعی در استفاده از تروریسم در جهت رسیدن به مطامع خود کردند. اما همانطور که می‌دانید اژدهای تروریسم قابل کنترل نیست و القاعده نیز پس از مدتی منافع دولت‌های مؤسس خود را مورد حمله قرار داد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: بدنبال یکی از همین حملات بود که ایالات متحده با بهره‌گیری از فضای ایجاد شده، باصطلاح جنگ علیه ترور را آغاز کرد و رئیس جمهور وقت این کشور صحبت از آغاز جنگ صلیبی کرد. هرچند ایالات متحده در ابتدا به بهانه مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شد، اما پس از گذشت نزدیک به دو دهه، مشخص شده است که نه تنها دستاوردی در این خصوص نداشته بلکه وضعیت افغانستان را به سمت بی‌ثباتی بیشتر سوق داده است.

وی اضافه کرد: در اینجا قصد دارم تعدادی از موارد نقض حقوق بشر که توسط یا بواسطه حضور ایالات متحده آمریکا در افغانستان انجام شده است را بیان کنم؛ نخست نقض حق حیات. ابتدایی‌ترین حق هر انسانی بهره‌مندی از حق حیات هست. این حق در واقع بنیادین‌ترین و اساسی‌ترین حق بشری و پایه و اساس تمامی حقوق بشر محسوب می‌شود. حق حیات در حقوق بشر و حقوق بشردوستانه جایگاه والایی دارد و اسناد متعددی از جمله ماده ۶ میثاق حقوق مدنی و سیاسی، ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده ۳ مشترک معاهدات چهارگانه ژنو، معاهدات منطقه‌ای حقوق بشر (ماده ۴ کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر، ماده ۴ کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی)، و ماده ۲ اعلامیه حقوق بشر در اسلام، به ضرورت حفاظت از این حق اشاره کرده‌اند. البته به رسمیت شناختن این حق و حفاظت از آن محدود به معاهدات مذکور نیست و همانطور که می‌دانید در تمامی اسناد حقوق بشری به نوعی این حق مهم اشاره شده است.

مالکی ادامه داد: بر اساس تخمین‌های صورت گرفته توسط سمن‌های حقوق بشری، از زمان حمله ایالات متحده آمریکا به افغانستان تا کنون، نزدیک به ۴۷ هزار و ۶۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده و حدود ۹۷ هزار تن دیگر نیز زخمی شده‌اند که سهم کودکان از این آمار ۲۶ هزار کشته و زخمی بوده است. بسیاری از این افراد یا بطور مستقیم توسط نیروهای آمریکایی و یا توسط تروریست‌هایی که ایالات متحده آنها را پرورانده هدف قرار گرفتند. بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تعداد حملات هوایی نیروهای آمریکایی ۳۳۰% افزایش یافته بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: آمریکا در شرایطی که تلاش می‌کند خود را الگوی حقوق بشر معرفی کند، نه تنها به شکل نظام‌مند اساسی‌ترین حق بشری را نقض می‌کند بلکه با مذاکرات غیر اصولی خود با گروه طالبان، موجب تضعیف بیشتر ثبات در این کشور و گسترش خشونت‌ها و در نتیجه افزایش تلفات مردم افغانستان شده است.

وی با اشاره به افزایش کشت مواد مخدر، ادامه داد: براساس اطلاعات دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، افزایش قاچاق مواد مخدر سالانه موجب مرگ حدود ۱۰۰ هزار نفر می شود. از زمان اشغال افغانستان توسط ایالات متحده تا کنون، تولید مواد مخدر نزدیک به ۳۵ برابر و سطح زیر کشت ۳۰ برابر شده است. بنابر گزارش دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، میزان تولید تریاک در سال ۲۰۰۱ در افغانستان ۱۸۵ تن و سطح زیر کشت آن ۷۶۰۰ هکتار بوده است. این در حالی است که سطح زیر کشت تریاک در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۲۴ هزار هکتار افزایش یافته و تولید تریاک به حدود ۶۳۰۰ تن افزایش یافته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس تصریح کرد: یکی از اهداف ایالات متحده در حمایت از گروه‌های تروریستی در افزایش شدید تولید مواد مخدر در افغانستان، تقویت این گروه‌ها با هدف ایجاد اختلال در صلح و ثبات این کشور، تضعیف دولت مرکزی و در نتیجه کسب بهانه‌های لازم برای مداخلات بیشتر در این کشور است.

مالکی اضافه کرد: تولید و قاچاق مواد مخدر منابع مالی با ثباتی برای ادامه فعالیت گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند. گروه‌های تروریستی از طریق تجارت مواد مخدر می‌توانند حقوق اعضای خود را بپردازند و سلاح و مهمات برای فعالیت‌های خود تهیه کنند. از این منظر می‌توان به تأثیر شگرف افزایش درامدهای ناشی از مواد مخدر بر افزایش عملیات‌های تروریستی و در نتیجه کشتار غیرنظامیان پی برد.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های خشونت آمیزی که عموماً «تروریسم» نامیده می‌شود -مستقیم و غیرمستقیم- باعث نقض حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین شهروندان می‌شود. با نگاهی به تاریخ متوجه می‌شویم که ایالات متحده سابقه سیاهی در استفاده از گروه‌های تروریستی به منظور رسیدن به اهداف و مطامع خود دارد. این رویه بویژه در منطقه ما نمود بیشتری داشته است. از اواخر قرن بیستم که ایالات متحده با همکاری تعدادی از کشورهای منطقه اقدام به تشکیل القاعده نمود، تا این اواخر که نقش مستقیمی در تأسیس داعش داشت، همواره یکی از روش‌های مداخله ایالات متحده استفاده از گروه‌های تروریستی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم دامه داد: پس از شکست داعش در عراق و سوریه که در نتیجه مقاومت مردم منطقه و نقش بی همتای سردار شهید سپهبد سلیمانی اتفاق افتاد، ایالات متحده که به دنبال حفظ این شجره خبیثه بود این گروه تروریستی را به افغانستان منتقل کرد تا از عدم ثبات در این کشور استفاده کرده و پایگاه امنی برای تروریست‌ها ایجاد کند. بمب گذاری‌های متعدد این گروه منفور که باعث کشته شدن غیرنظامیان بخصوص زنان و کودکان بی‌گناه شده است نتیجه حمایت‌های آمریکا از داعش در افغانستان است.

مالکی افزود: اقدامات آمریکا در حمایت از تروریسم در حالی صورت می‌گیرد که طبق تعدادی از قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۱۳۷۳ که خود این کشور از تدوینگران آن بوده، هرگونه حمایت و تأمین مالی گروه‌های تروریستی به طور مطلق ممنوع است و ناقضین این امر واجد مسئولیت بین المللی ذیل حقوق بین الملل خواهند بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: امروزه ملاک اصلی تعریف جنایت جنگی در حقوق بین الملل، اساسنامه رم دادگاه بین المللی کیفری است. در این اساسنامه از موارد متعددی چون حمله به غیرنظامیان، حمله به مناطق بی دفاع، کشتن افراد ناتوان، گرسنگی دادن و استفاده از سلاح‌های نامتعارف، شکنجه و سوء رفتار با اسرا به عنوان جنایت جنگی نام برده شده است.

وی تصریح کرد: از زمان حمله آمریکا به افغانستان تاکنون، مردم این کشور همواره شاهد کشتار غیر نظامیان به دست نیروهای آمریکایی و برخی متحدان آن کشور مانند استرالیا  بوده‌اند. در این بین پرونده‌های متعددی از جنایات جنگی آمریکا مانند سوزاندن و مُثله کردن اجساد غیر نظامیان و گرفتن عکس یادگاری با آنها، ایجاد زندان‌های مخفی و حمله به مجالس عروسی، استفاده از روش‌های بازجویی ضد بشری مانند غرق مصنوعی، اجبار به ایستادن برای ساعت‌های طولانی، جلوگیری از خوابیدن زندانیان به مدت یک هفته، تهدید اعضای خانواده زندانیان وجود دارد که موارد یاد شده تنها بخش کوچکی از این جنایات صورت گرفته است. شکنجه زندانیان در افغانستان در زندان‌های مخفی و آشکار از جمله زندان بدنام بگرام هم بخشی دیگر از جنایات آمریکا است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: ایالات متحده نه تنها اقدام عملی در قبال جلوگیری از جنایات جنگی توسط نیروهای این کشور انجام نداده است، بلکه اصولاً هیچگاه در قبال کشتار غیر نظامیان و دیگر جنایات سربازان خود پاسخگو نیز نبوده است. این کشور طی سال‌های گذشته انواع سنگ اندازی‌ها را در مسیر رسیدگی‌های حقوقی به جنایات سربازانش انجام داده و عملاً باعث بی کیفرمانی این گونه جنایات شده است. این خود نشان دیگری از رسوایی ادعاهای آن کشور مبنی بر حمایت از حقوق بشر در سراسر جهان است.

نظر شما