شناسهٔ خبر: 170647 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حدادی:

تشکیل هیات‌های نظارت بر عملکرد شوراها در دستور کار مجلس/ ساختار مدیریت شهری باید اصلاح شود

علی حدادی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراها و طرح مدیریت جامع شهری، گفت: این دو طرح به دنبال رفع خلاء‌های قانونی و اصلاح ساختار مدیریت شهری جهت نظارت بر عملکرد شوراها و افزایش کارآمدی شوراهای اسلامی است.

به گزارش «نماینده» علی حدادی در توضیح اقدامات مجلس یازدهم برای افزایش کارآمدی شوراهای اسلامی و نظارت بر عملکرد شوراها، گفت: در این راستا کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و در نوبت بررسی جزئیات است، با توجه به اینکه در این زمینه خلاءهای قانونی بسیاری وجود دارد، در این طرح ترکیبی مشخصی از مجموعه‌ها تحت عنوان هیات‌های نظارت بر عملکرد چهارساله شوراها پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی افزود: عدم نظارت بر عملکرد شوراها موجب بروز یا افزایش تخلفات شوراهای اسلامی شده لذا کمیسیون امور داخلی کشور در طرح پیشنهادی به این موضوع پرداخت تا ضمن افزایش نظارت، خلاءهای مربوط به موضوعات جانبی از جمله آموزش‌ اعضاهای شوراها و آشنایی آنها با وظایف قانونی خود، مرتفع شود.

حدادی با بیان اینکه ۹ اصل قانون اساسی مربوط به وظایف شوراها است، اظهار کرد: قانون انتخابات شوراها هم به نوعی باید اصلاح شود تا اعضای شوراها به وظایف خود واقف باشند و پیگیری‌ها و برخوردهای به موقع هم با تخلفات شوراها انجام گیرد. یکی از مشکلات در بررسی صلاحیت‌های کاندیدای شوراها هم در همین زمینه و مرتبط با دریافت مجوزهای غیرقانونی یا فعالیت‌های خلاف قانون اعضای شوراها بود.

وی ادامه داد: متاسفانه طی چهار سال به تخلفات ناشی از عملکرد شوراها ورود نکرده است، به هیمن جهت در جریان اصلاح قانون، هیات هایی را برای نظارت بر عملکرد شواها پیش بینی کردیم.

نماینده مردم ساوجبلاغ و نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی به طرح دیگری تحت عنوان «طرح جامع مدیریت شهری»، اشاره کرد و گفت: این طرح نیز در دستور کار کمیسیون است که به اصلاح ساختار مدیریت شهری می‌پردازد، در این طرح به دنبال این هستیم که شوراها از حالت شورای شهرداری به شورای شهر تبدیل شوند، دستگاه های اجرایی مرتبط با خدمات شهری نیز به انجام وظایف خود بپردازند بنابراین این طرح هم می‌تواند به کارآمدسازی و اثربخشی شوراها کمک کند.

نظر شما