شناسهٔ خبر: 96342 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیت الله خاتمی:

نباید همه چیز را به رفع تحریم‌ها گره زد/ اگر توافق صورت نگیرد، اوباما بحران پیدا می‌کند

سیداحمد خاتمی431 خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه ه نباید همه چیز را به رفع تحریم‌ها گره زد،تاکید کرد: برخی چنین القا می‌کنند که اگر تحریم‌ها لغو نشود بحران پیدا می‌کنیم، قطعا چنین نیست.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های دوم این نماز در سخنانی ضمن توجه به برکات و آثار ماه مبارک رمضان و آماده شدن مؤمنین و نمازگزاران برای ورود به این ماه، گفت: نکند که ماه رمضان و غیر ماه رمضان‌تان یکی باشد. روزه را تنها محدود در نخوردن و نیاشامیدن نکنیم، بندگی خدا را با اجتناب از محارمش تمرین کنیم.

وی افزود: ۲۶ خرداد سالگرد شهادت مجاهدان عزیز، بخارایی، امانی، هرندی و نیک‌نژاد است. این عزیزان در اوج یکه‌تازی شاه و غرورش، مردانه ایستاده‌اند و با آغوش باز به استقبال شهادت رفتند و در آن تاریخ این خوبان نوری در ظلمت رژیم ستمشاهی بودند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه، تصریح کرد: روز ۲۶ خرداد سالگرد رحلت خطیب گرانقدر، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای فلسفی نیز هست. خطیبی که بیش از نیم قرن حنجره‌اش، حنجره دعوت به خدا و همراهی با انقلاب اسلامی بود.

آیت‌الله خاتمی همچنین ادامه داد: در هفته گذشته رحلت فقیه نواندیش، مرحوم آیت‌الله آصفی را داشتیم. افتخار می‌کنم که در مقطعی که او دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت بود، همکارش بودم. جدا آیتی در خدمت به اسلام بود، ۲۰۰ جلد کتاب غیرتکراری نوشته است و برخی از کتاب‌هایش به ۱۰ زبان ترجمه شده است. در عرصه اجتماعی، تکلف ۵۵ هزار یتیم، به خصوص ایتام شهدا در عراق، سوریه و ایران را بر عهده داشته است.

وی اضافه کرد: مرحوم آیت‌الله آصفی ۴۸ هزار خانواده محروم را سرپرستی می‌کرد. در کنار همه اینها، آیتی از زهد بود. خانه‌اش در نجف که نماینده مقام معظم رهبری بود، بسیار خانه‌ای قدیمی بود. گفتند اجازه دهید کمی این خانه را تعمیر کنیم، گفتند نیازی نیست. گفتند به هر حال شما نماینده مقام معظم رهبری هستید، اجازه دهید از طرف ایشان به تعمیر خانه‌تان اقدام کنیم. ایشان گفت ۳، ۴ ماه دیگر صبر کنید که همزمان با ارتحالش شد. دنیای زهد و ساده‌ریستی بود.

آیت‌الله خاتمی همچنین به درگذشت آیت‌الله امینیان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: پیکر ایشان روز گذشته تشییع شد، خداوند همه این عزیزان را با اولیای دین محشور کند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر رضوی در ابتدای سال و حرم مطهر امام خمینی(ره) اشاره و تأکید کرد: مقام معظم رهبری دو سخنرانی کلیدی استراتژیک دارند که یکی سخنرانی اول سال ایشان در جوار حضرت ثامن‌الحجج(ع) است و دیگری سخنرانی ایشان در مرقد امام(ره) در ۱۴ خرداد است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه این دو سخنرانی رهبر انقلاب استراتژیک و کاربردی است، افزود: همه سخنرانی‌های معظم‌له مهم است، اما این دو سخنرانی از اهمیت ویژه برخوردار است. امسال رهبر انقلاب در مرقد امام(ره) به موضوع بسیار مهمی پرداختند که این موضوع، موضوع تحریف امام بود.

آیت‌الله خاتمی همچنین با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب در سخنرانی‌شان در مرقد امام(ره) هشدار دادند که تحریف امام(ره)، تحریف صراط مستقیم است، گفت: اگر از این راه عمدا یا سهوا فاصلهه بگیریم، سیلی می‌خوریم. باید مراقب باشیم که امام تحریف نشود، امام را باید با اصول تعیین‌شده شناخت. با اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل اسلام آمریکایی باید امام را شناخت، امام باید با توکل و اتکال به خدا، اعتماد به صدق وعده‌های الهی و نه اعتماد به قلدرهای جهانی شناخت.

وی افزود: امام را باید با اعتقاد و اراده مردم و حمایت از محرومان و مستضعفان و نفرت از خوی اشرافی‌گری شناخت. امام را باید به عنوان قهرمان ایستادگی در برابر قلدرها و زورگویان جهانی و حامی مظلومان شناخت، امام را باید با تأکید بر استقلال کشور، سلطه‌ناپذیری و وحدت ملی شناخت. امام را باید با نفرت از استکبار، به‌ویژه آمریکا شناخت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه امام آن بزرگی بود که تا آخر عمرش با نفرت از آمریکا و شیطان بزرگ دانستن آمریکا از دنیا رفت، افزود: برخی از کسانی که به امام نزدیک بودند، می‌گویند ما نامه نوشتیم به امام که تا زنده هستید، مشکل آمریکا را حل کنید. می‌پرسیم که نامه‌تان به امام رسید یا نرسید، نمی‌شود که نامه شما به دست امام نرسد! ولی امام مشکل آمریکا را حل نکرد، معنای این حرف این است که امام(ره) تا لحظه مرگش آمریکا را شیطان بزرگ می‌دید و شعار مرگ بر آمریکا را شعار حق می‌دانست.

آیت‌الله خاتمی در ادمه با بیان اینکه این سخنرانی رهبر انقلاب، سخنرانی بسیار مهمی است، گفت: جا دارد که رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب، به‌ویژه رسانه ملی بپردازد به این سخنرانی، جمله به جمله اصولی که حضرت آقا فرمودند، شایسته بحث است.

وی اضافه کرد: یک اصلی را هم آقا به خاطر اینکه مبادا کسانی بگویند دعوت به خود است، نگفت. آن اصل، اصل ولایت‌فقیه است. امام تا آخر عمرشان مدافع این اصل عزت‌آفرین بود و می‌فرمود که:" پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند".

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما در هر خطبه به خاطر روز بودن این مسئله، متذکر شدیم. در این خطبه هم ۶ نکته در رابطه با مذاکراتی که در جریان است، محضر شما نمازگزاران عزیز تقدیم می‌کنم.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: نکته اول این است که موضوع هسته‌ای مسئله حساس سیاسی است. همه به خودشان اجازه می‌دهند که در این رابطه اظهارنظر کنند. البته حق‌شان هم است. از برکات این انقلاب سیاسی شدن مردم ما و به صحنه سیاست آمدن مردم ماست. لکن در این عرصه دو مطلب را باید همه رعایت کنند. یک مطلب اظهارنظرکنندگان، به خصوص منتقدان توجه داشته باشند که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای فرزندان این ملت هستند، این مذاکره‌کنندگان را زیر سؤال نبردند، آنها را متهم به خیانت و امثال اینها نکنند، اینها رزمنده جبهه دیپلماسی هستند و باید همه تلاش و کمک کنیم که این رزمندگان خط مقدم جبهه دیپلماسی در این عملیات‌شان موفق شوند.

وی اضافه کرد: در این راستا یک انتظار هم از مسئولین است که اسم هر تجمع و هر نقدی را تخریب نگذارند، چه بسا تجمع‌های قانونمند مشت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ما را پر می‌کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: نگاه کنید در بین آنها اوباما و کنگره چه موضعی می‌گیرد. این طور نیست که یک صدا باشند. البته جامعه ما هم جامعه باز و آزادی است، بایستی در تجمعات مذاکره‌کنندگان تضعیف نشوند، اما این تجمعات در حقیقت قدرت مذاکره‌کنندگان ما را در چانه‌زنی‌شان بیشتر خواهد کرد.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه از روز اول که مردم شعار دادند"انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" تاکنون هم مردم و هم دولت همدل و همزبان بوده‌اند، گفت: کور خوانده‌اند دشمنانی که همانگونه که در عرصه مذاکرات شیطنت می‌کنند در این عرصه هم شیطنت ایجاد و در بین ملت تفرقه ایجاد کنند. هم مردم و هم دولت محترم با زعامت مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای این مسئله را دارند پیش می‌برند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نظام در پی توافق خوب است، افزود: توافق بد را نه مقام معظم رهبری، نه این امت خداجوی و نه توافق‌کنندگان نمی‌پذیرند. توافق خوب، توافقی است که خطوط قرمزی که حضرت آقا تعیین کرده‌اند، کاملا رعایت شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه یکی از خطوط قرمز این است که همه تحریم‌ها یک جا باید، لغو و نه تعلیق شود، اظهار داشت: خطوط قرمز بعدی این است که مذاکرات تحت شبح تهدید تخریب مذاکرات است و مذاکره‌کنندگان مجاز نیستند تحت شبح تهدید به مذاکرات‌شان ادامه دهند؛ این تخریب است.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه همه دستاوردهای هسته‌ای باید حفظ شود، گفت: هیچگونه بازرسی مطلقا از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان ما نباید صورت بگیرد. تعهدات باید برگشت‌پذیر باشد، همان‌طوری که آنها از راستی‌‌آزمایی سخن می‌گویند، ما هم باید راستی‌آزمایی کنیم. ما هم باید اقدامات متقابل انجام دهیم، نباید تعهد یک طرفه باشد.

وی با تأکید بر اینکه مذاکره فقط در عرصه مسائل هسته‌ای است، افزود: در هیچ عرصه دیگری از جمله مذاکره با آمریکا برای رابطه، بحثی مطرح نیست و نامشروع است. اینها رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه، تصریح کرد: از مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم که این موارد را به قانون تبدیل کنند که دیگر به کلی دشمنان ملت ایران مأیوس شوند از اینکه این ملت بزرگ را به تسلیم وادار کنند.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ادبیات آمریکا از ابتدای مذاکرات تاکنون به جای ادبیات تکریم، ادبیات تحقیر بوده است، گفت: ادبیات آمریکا تاکنون ادبیات تهدید بوده است و مانند فرعون‌ها تهدید می‌کنند تا اینکه سلطه پیدا کنند. واقعیت مطلب این است که دوره تهدید گذشته است، ایران به فضل خدا نه تنها قدرت منطقه‌ای، بلکه قدرت جهانی است.

وی ادامه داد: شما ببینید در هر عرصه مهم جهانی می‌گویند اگر پای ایران نباشد، به جایی نمی‌رسد. در عرصه سوریه نماینده سازمان ملل می‌گوید که ایران باید باشد، ایران اگر نباشد، مشکل سوریه حل نخواهد شد؛ معنای آن این است که ایران اسلامی به فضل خدا یک قدرت بزرگ جهانی است. ایران اسلامی یک تفاوت با قدرت‌های جهانی دارد و آن این است که قدرت‌های جهانی پشتوانه‌شان سلاح، دلار، یورو، آدم‌کشی است اما پشتوانه قدرت ایران اسلامی عزیز دل‌های علاقه‌مند عاشقان است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه ایران اسلامی به فضل خداوند در این عرصه به عنوان یک قدرت مطرح است، گفت: نمی‌توانند این قدرت را دست‌کم بگیرند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نباید همه چیز را به رفع تحریم‌ها گره زد، افزود: ما از اول انقلاب تاکنون با همه فراز و نشیب‌ها، کم و بیش با تحریم مواجه هستیم که به لطف خدا با عزت زندگی کرده‌ایم و زندگی خواهیم کرد. برخی چنین القا می‌کنند که اگر تحریم‌ها لغو نشود بحران پیدا می‌کنیم، قطعا چنین نیست. البته اگر توافق صورت نگیرد، اوباما بحران پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه اوباما با ایران‌هراسی که صورت داده و اینکه می‌گوید ایران در حال ساخت بمب اتم بود و ما توافق کردیم و جلوی این خطر را گرفتیم، می‌خواهد قهرمان آمریکا شود، این قهرمانی‌اش دارد کور می‌شود. می‌خواهد حزبش دوباره رأی بیاورد. اگر این توافق صورت گیرد، شانسی برای حزب دموکرات است. گرچه می‌‌دانیم که پشت صحنه هر دو حزب صهیونیست‌ها هستند. این آمریکاست که نیاز به توافق دارد، ملت بزرگ ایران روی پای خودش ایستاده و به فضل خدا با اراده و تصمیمش کشورش را پیش می‌برد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فرهنگ مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار، فرهنگ قرآنی است، گفت: هیچ تردیدی نداشته باشید که این فرهنگ است که به داد ما می‌رسد. این فرهنگ، فرهنگ قرآنی است.

آیت‌الله خاتمی در ادامه اظهار داشت: مذاکره‌کنندگان ما مذاکرا‌ت‌شان را ادامه دهند، تقویت‌شان می‌کنیم و اثبات هم می‌کنیم که ما مرد قول‌مان هستیم و پای قرارهایمان هم می‌ایستیم.

وی اضافه کرد: آمریکا می‌خواهد توپ را به این میدان بیاندازد و چنین وانمود کنند که ایران پای قرارش نیست. خیر، ما پای قرارمان هستیم ولی به آمریکا اعلام می‌کنیم و به دیگر قدرت‌ها اعلام می‌کنیم که ما مرد مقاومت هستیم، بخواهید شیطنت کنید، فرزند عاشورا و هیهات مناالذله هستیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: این سیلی که حزب حاکم در ترکیه خورد، سیلی خون‌های مظلومی بود که توسط داعش بر زمین ریخته شده بود، امیدواریم که صدای این سیلی را حاکمان ترکیه شنیده باشند و بدانند که خون مظلوم از بن صخره جوانه می‌زند و بر تن بیدادگران تازیانه می‌زند. حزبی که حدود ۱۳ سال نبض حکومت را به دست داشت محبوبیتش افول کرد. مردم ترکیه مورد احترام هستند، ۸۶ درصد پای صندوق‌های رأی آمدند.

آیت‌الله خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: سلام و درود خدا بر شهیدان یمن، شهیدان و امت پیروز که مثل سرو قامت کشیده ایستاده‌اند. در آغاز هجمه عربستان سعودی به یمن ۴۵ درصد خاک یمن دست نیروهای ملی انصارالله و ارتش غیور این کشور بود، در صورتیکه الآن ۸۵ درصد دست نیروهای مردمی است. در آغاز ۵۵ درصد قبایل یمن با نیروهای مردمی بودند، الآن ۹۰ درصد قبایل یمن و مردم این کشور با نیروهای متحد مردمی هستند.

آیت‌الله خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی ضمن دعوت خودش و نمازگزاران به تقوای الهی، گفت: تعبیر قشنگی رهبری از ماه رمضان داشتند که این ماه قطعه‌ای از بهشت در این دنیای سوزان مادی است. لحظه لحظه این ماه فرصت مغتنم الهی است. بی تردید ماه مبارک رمضان از نفحات الهی است. به خصوص سحرهای ماه رمضان، گویا عطر دیگری است و با سحرهای دیگر متفاوت است.
وی با بیان اینکه مکروه است که بدون سحری انسان روزه بگیرد، ولو شده یک دانه خرما بخورد، افزود: از جمله اصول این است که باید فضا، فضای حاکمیت دین و ارزش‌‌های دینی باشد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان این خطبه‌ در سخنانی با بیان اینکه "اگرمردم را به دین دعوت می‌کنیم خودمان در عرصه عمل به آن تجلی داشته باشیم" خاطر نشان کرد: راه برخورد در مسائل فرهنگی اقناع است؛ این‌طور نیست که اگر کسی سؤالی کرد یا بدحجاب بود با او بد برخورد کنیم.

نظر شما