شناسهٔ خبر: 96339 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

چرا موتلفه اسلامی دست به اسلحه برد؟

نبی حبیبی "مرحوم مطهری عضو شورای روحانیت حزب موتلفه اسلامی با دیدن فضای پر از رعب و یاس در یکی از جلسات شورای مرکزی موتلفه اسلامی گفت که با منبر رفتن، اطلاعیه دادن و ... کاری از پیش نمی رود، باید چند نفر از رژیم شاه به خاک افکنده شوند تا این جو رعب شکسته شود".

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، محمدنبی حبیبی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران با اشاره به این که امسال پنجاهمین سال شهادت شهیدان بزرگ صادق امانی، محمد بخارایی، صفار هرندی و نیک‌نژاد است، اظهار کرد: اقدام شجاعانه هسته نظامی حزب موتلفه اسلامی در اول بهمن‌ماه سال ۱۳۴۳ در یک عملیات حساب شده با شلیک گلوله به گلوی مزدور شهرت یافته غرب "حسنعلی منصور" باعث شد که جو رعب و یاسی که بعد از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ با کشتار وحشیانه مردم در کف خیابان‌ها فضای کشور را غالب کرده بود، شکسته شود.

او با یادآوری این که در آن زمان انجمن‌های ایالتی و ولایتی رژیم شاه، سیلی محکمی از طرف علمای بزرگ ما و امام (ره) دریافت کردند، گفت: با پیشوایی مرجعیت و پشتیبانی شجاعانه مردم، رژیم شاه ناچار از پس گرفتن لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی شد اما رژیم شاه به جای این که عبرت بگیرد، تبدیل به یک مار زخمی شد و درصدد بود که شکست انجمن‌ها را با یک برخورد تند جبران کند.

حبیبی افزود: رژیم شاه در حادثه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ابتدا شهربانی را فرستاد که موفق نشد و پس از آن ارتش را به میدان آورد و با شیک رگبارهای مسلسل مردم را به شهادت رساند. پس از این حادثه، رژیم شاه مغرورتر و گستاخ‌تر از گذشته شد و اقدامات بعدی را پس از این حادثه انجام دادند که از جمله آن‌ها تبعید امام (ره) بود.

وی با بیان این که اقدامات گستاخانه رژیم شاه در طول تاریخ بسیار فراوان است، گفت: رژیم شاه خفت‌هایی را در همان ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مبتلا شد که در شان هیچ حکومتی نیست.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با طرح این سوال که مطرح می‌شود چرا گروه موتلفه اسلامی در بهمن ۴۳ دست به ماشه برد؟ گفت: رژیم شاه با پیشنهاد حسنعلی منصور در مجلس شورای ملی تصویب کردند که اگر شهروندان آمریکایی که به عنوان کارشناسان اقتصادی و نظامی به ایران می‌آیند مرتکب جرمی شوند، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران صلاحیت و اجازه محاکمه این جنایتکاران آمریکایی را ندارد. دوستان ما در موتلفه اسلامی از این تصویب‌نامه سری مطلع شدند و به امام (ره) گزارش دادند.

حبیبی افزود: مرحوم حاج حیدری که یکی از موسسان حزب موتلفه است، در آن زمان جوان بیست و پنج ساله‌ای بود که ماموریت یافت این سند را از داخل اسناد بایگانی شده مجلس شورای ملی بیرون بیاورد و به امام (ره) بدهد. سرانجام این سند را به‌دست آورد و شبانه به امام (ره) دادند. هم‌چنین در آن زمان یکی از بستگان ما در وزارت راه حسابدار بود و به بنده گزارشی داد مبنی بر این که در فهرستی که برای حقوق در وزارت راه می‌نویسیم برای کارشناسان خارجی یک ستون ویژه باز شده و بالای این ستون نوشته شده "حق توحش" یعنی گویا این کارشناسان آمریکایی یک دنیای متمدنی را ترک کرده‌اند و به دنیای پر از وحشی آمده‌اند و باید حق توحش بگیرند.

حبیبی یادآور شد: در آن زمان صدای یک نفر در مجلس شورای ملی در نیامد اما حق توحش از جیب ملت ما به غولای بی‌شاخ و دم آمریکایی می‌دادند.

او ادامه داد: مرحوم مطهری عضو شورای روحانیت حزب موتلفه اسلامی با دیدن این فضای پر از رعب و یاس در یکی از جلسات شورای مرکزی موتلفه اسلامی گفت که با منبر رفتن، اطلاعیه دادن و ... کاری از پیش نمی رود، باید چند نفر از رژیم شاه به خاک افکنده شوند تا این جو رعب شکسته شود. شورای مرکزی موتلفه اسلامی با دیدن این اوضاع و وحشی‌گری‌های رژیم شاه و بعد از رهنمود شهید مطهری جلسه گذاشتند. امام (ره) در آن زمان که در تبعید به سر می‌برد فرمودند که اگر ما می خواهیم کار مسلحانه انجام دهیم باید برای این اقدام حجت شرعی داشته باشیم چرا که ما مبارزه در چارچوب دینی را قبول داریم.

حبیبی افزود: در این زمینه از آیت الله میلانی استفتا شد و وی به سیدتقی خاموشی که عضو حزب موتلفه بود گفت که اگر به شاه دسترسی پیدا کردید آن را بزنید. بنابراین سربازان ما در حزب موتلفه پس از این که فتوای رسمی آیت الله میلانی را دریافت می‌کنند دست به حمله مسلحانه می‌زنند. لذا کسانی که اصل ماجرا را نمی‌دانند می‌گویند که چرا ما در آن زمان دست به اسلحه بردیم؟

نظر شما