شناسهٔ خبر: 94365 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

پیشنهاد فعال رسانه ای به تیم مذاکره کننده هسته ای

مدیر مسئول روزنامه خراسان گفت: پیشنهاد ما به تیم مذاکره‌کننده این است که مشابه آمریکا پروتکل الحاقی را بپذیرد.

به گزارش  نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، سعید احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان صبح امروز(دوشنبه) در نشست "مشق غیرت؛ بازرسی و بازجویی ممنوع" که در خبرگزاری مهر برگزار شد، گفت: ما در مسئله هسته‌ای دچار یک اغتشاش تحلیلی هستیم چرا که برای یک ارزیابی ابتدا باید شاخص‌هایی را تعیین کرده و فرآیندِ در حال اجرا را با این شاخصه‌ها محک بزنیم.

احدیان با بیان اینکه شاخص‌های شفافی را در تحلیل‌های خود برای موضوع هسته‌ای تعیین کرده‌ایم، گفت: از جمله این شاخص‌ها داشتن اصل غنی‌سازی، غنی‌سازی صنعتی برای رفع نیازهای کشور، امکان تحقیق و توسعه، برطرف شدن تحریم‌ها، حفظ استقلال و امنیت ملی و همچنین حفظ رویکرد استکبارستیزی است که باید هر توافق و بیانیه ای را با آن سنجید.

وی اظهار داشت: اگر در روند مذاکرات حتی بعد از توافق، رویکرد استکبارستیزی تغییر یافته و یا از بین برود به معنای این است که در این مذاکرات هیچ چیزی به دست نیامده است.

مدیرمسئول روزنامه خراسان با تاکید بر لزوم حفظ رویکرد آرمان‌خواهی واقع‌بینانه گفت: قرار نیست ذره‌ای از آرمان‌های خود عقب‌نشینی کنیم، اما باید واقعیت‌ها را ببینیم.

احدیان افزود: می‌شود ادعا کرد که تیم هسته‌ای ما در این ۱۲ سال، اقدامات متعددی انجام داده و در مجموع مسیر خوبی را طی کرده است البته نگرانی‌های جدی وجود دارد که اگر برطرف نشود، نمی‌توان به توافق خوب دست یافت.

وی تصریح کرد: مسئله بازرسی‌ها یکی از این نگرانی‌های جدی است که می‌تواند ما را از دست یافتن به یک توافق خوب محروم کند.

مدیرمسئول روزنامه خراسان ادامه داد: منتقدان معتقدند که نباید هیچ بازرسی از مراکز نظامی ما صورت بگیرد در حالی که تیم هسته‌ای تاکید دارد که این مسئله بازرسی نبوده و یک دسترسی مدیریت‌شده است، اما ما معتقدیم دسترسی مدیریت شده، همان بازرسی است.

احدیان ادامه داد: اینکه بگوییم هیچ بازرسی، دسترسی و نظارتی از هیچ جایی صورت نگیرد، واقع‌بینانه نیست و نتیجه‌اش آن می‌شود که ما مقصر بازی‌ای می‌شویم که آمریکایی‌ها برهم زده‌اند.

وی همچنین گفت: مسئله اصلی، بازرسی و دسترسی مدیریت‌شده نیست، مشکل اصلی تفسیرپذیری پروتکل الحاقی است چا که این تفسیرپذیری به گونه‌ای است که حتی دسترسی مدیریت‌شده هم مشکل را حل نمی‌کند.

احدیان با اشاره به برخی بندهای ۵ و ۹ پروتکل الحاقی گفت: در بند ۹ آمده است که آژانس باید امکان دسترسی به مکان‌های تعیین‌شده برای نمونه‌برداری گسترده محیطی را داشته باشد و چنانچه کشور مزبور حاضر به فراهم کردن آن نباشد باید هرگونه تلاش معقول را برای قانع کردن آژانس انجام دهد.

مدیرمسئول روزنامه خراسان گفت: تلاش معقول که در بند ۹ به آن اشاره شده است به پروتکل الحاقی خاصیت تفسیرپذیری داده و در این تفسیرپذیری، آژانس مرجع قرار می‌گیرد بنابراین ممکن است کشور مذکور اقداماتی انجام دهد اما آژانس بگوید من قانع نشده‌ام و به شورای امنیت گزارش دهد.

احدیان افزود: اگر ما دسترسی مدیریت‌شده را بپذیریم، ممکن است برای آژانس قانع‌کننده نباشد که در این زمینه هم باید به سابقه و وابستگی آژانس به استکبار جهانی توجه داشت، ما در آینده ممکن است پروتکل را بپذیریم و توافق کنیم اما بدون در نظر گرفتن این موارد مجبوریم پروتکلی را که امضا کرده ایم اجرا نکنیم و اجماع جهانی علیه خود ایجاد کنیم.

مدیرمسئول روزنامه خراسان با بیان اینکه نظارت متعارف راه حل این مشکل است، گفت: آمریکا نیز این پروتکل را پذیرفته است و پیشنهاد ما این است که پروتکل الحاقی را همانگونه که آمریکا پذیرفته است، بپذیریم.

وی در پایان تصریح کرد:‌ از سال ۱۹۸۰ تاکنون، آژانس ۲۵۰ درخواست بازرسی از آمریکا داده اما آمریکایی‌ها فقط به ۱۸ درخواست پاسخ داده‌اند.

نظر شما