شناسهٔ خبر: 94338 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

دانشجو مطرح کرد؛

دولت باید از خانواده سه هزار دانشجوی بورسیه عذرخواهی کند/ افت تولید علم در دوسال گذشته

دانشجو وزیر سابق علوم می گوید: طبق رای کمیسیون اصل ۹۰، دولت باید از خانواده سه هزار دانشجوی بورسیه عذرخواهی کند.

به گزارش نماینده کامران دانشجو وزیر سابق علوم در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه مراکزی مانند اسکوپوس و آی اس آی که به رشد علمی ما در گذشته  اذعان داشتند اکنون می‌گویند ما افت علمی داریم اظهار داشت: چه قبول بکنیم چه قبول نکنیم این مراکز میزان رشد ما را در حال حاضر منفی گزارش کرده اند در حلی که ما در طول هشت سال دولت نهم و دهم رشد مثبت بالایی داشتیم و حتی رشد ما در برخی حوزه‌ها به ۵۰ درصد رسیده است، اما در تولید علم در دولت جدید دو و نیم درصد افت داشته است.

وی در ادامه افزود: این مسأله قابل کتمان نیست، در برخی حوزه‌ها مانند تولیدات علمی کشاورزی ۱۱ درصد، در هنر ما ۲۶ درصد، در علوم کامپیوتر ۳۲ درصد، درعلوم اقتصادی ۳۶ درصد، در انرژی ۸.۱ درصد، در مهندسی ۱۴.۵ درصد، در ریاضی ۷.۵ درصد، و در تولید علم میان رشته‌ای‌ها ۲۵ درصد افت داشتیم ودر بعضی از این رشته‌ها ۵۰ درصد افت داشتیم سر جمع منهای ۲.۵ درصد افت داشتیم.

دانشجو با تأکید بر اینکه این افت‌ها را به عنوان یک واقعیت باید پذیرفت گفت: باید به دنبال علت این اتفاق گشت باید به دنبال بهبود بخشیدن به آن حرکت کرد، متأسفانه ما خودمان را گول می‌زنیم واین گول زدن مدل شده. در تلویزیون زیرنویس می‌کند که ما از رتبه ۴۸ به رتبه ۱۵ رسیدیم، باید سوأل کرد چه زمانی ما رتبه ۴۸ را داشتیم؟ چه زمانی ۱۵ شدیم؟ در حالی که ما دوره اصلاحات چهل و یکم بودیم و قبل از آن چهل و هشتم بودیم بعد در هشت سال رشد کردیم و آمدیم شدیم پانزدهم و حالا دو درجه افت کردیم و متأسفانه به رتبه ۱۷ تنزل پیدا کردیم.

وزیر سابق علوم با ابراز تأسف از ارائه آمارهای غلط به جامعه ادامه داد:  ما دولت قبل را با ۱.۵ درصد رشد تحویل گرفتیم و زمانی که وزارت را تحویل دادیم رشد ما ۲.۳ درصد بود که الآن به ۱.۷ رسیده است، یعنی ۵ دهم افت کرده ایم

  اگر مجموعه علمی کشور طبق روال دولت دهم پیش می‌رفت یعنی نرخ رشد تولیدات علمی ایران که معادل ۱۳ برابر رشد علمی جهان بود را حفظ می کرد، باید طی ۵ سال رتبه تولیدات علمی کشورمان در میان کشورهای جهان تک رقمی می شد. این را ما نمی‌گوییم آ اس آی تعریف کرده لذا الآن مسئولین باید توضیح دهند ک رشد علمی ایران چند برابر متوسط دنیا است؟ تکرار می کنم که همین مراکز علمی گفته بودند اگر برای ۵ سال آینده ایران به همین نحو یعنی با همان رشد ۱۳ برابر متوسط دنیا جلو برود، به رتبه‌ تک رقمی خواهد رسید، اما  اکنون دو سال از ۵ سال گذشت در سه سال آینده ما تک رقمی خواهیم شد؟ اگر نشود یعنی آن رشد افت کرده است.

وی با اشاره به مسأله بورسیه‌ها و اعلام نتیجه از سوی کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: باز هم می گویند که مجلس نمی تواند؛ از زمان مطرح کردن این موضوع حدود دو سال می‌گذرد و با اینکه کمیسیون نتیجه را اعلام کرده است اما برخی ول کن این موضوع نیستند، خانواده ۳ هزار بورسیه‌ را در شرایط بد قرار دادید با آبرویشان بازی کردید، و حالا نوبت این هست که اینها از شما شکایت کنند و در دادگاه صالحه جوابگو باشید؛ که چرا خانواده هایشان را به این وضع انداختید؛ کمیسیون اصل ۹۰ رسما اعلام کرد که تنها  ۳۹ نفر بودند که اطلاعات غلط دادند و ما بقی صحیح بودند.

دانشجو اعلام عذر خواهی از سوی دولت را لازم دانست و تأکید کرد: نباید بر روی آن کار اشتباه  پافشاری و بهره‌برداری سیاسی شود، متأسفانه شنیده می‌شود که می گویند "فلانی تو به این شرط می‌مانی که حرف مجلس را معلق کنی". این یک لجبازی است و متأسفانه این لجبازی با خانواده ۳ هزار بورسیه انجام شد.

وی افزود: آنچه مسلم است دیگر دانشگاه به زمان اصلاحات بر نمی‌گردد در بافت دانشگاه ۲۴ هزارعضویت علمی جدید آمده است که این ۲۴ هزارتا هم جناحی نیستند بلکه معتقد به نظام، ولایت وعلوم انسانی اسلامی هستند، نگاه سکولار ندارند و سکولار نیستند؛ متعهد و متخصص هستند، اما باید خواهش کرد در بحث این ۳ هزار نفرفعال برخورد کنید باید پاسخ دهید چرا این افراد روی سایت قرار گرفته است؟ چرا با آن فردی که این اسامی را افشا کرده است برخورد نمی‌شود؟ تا عبرتی شود و با آبروی دیگران بازی نشود.

وزیر سابق علوم در پایان با بیان اینکه چرا می‌ترسید و موارد تخلف بورسیه‌ها را مکتوب بدهید گفت: اگر شما اقرار دارید که این کار شما درست و قانونی است مکتوب کنید و بنویسید. اگر هم نه فکر می‌کنید نیست چرا اینگونه برخورد می‌کنید؟ چرا به ایثارگرمی گویید بورسیه ات معلق است و این مسئله شفاهی گفته می شود؛ بالاخره باید مدعی‌العموم ورود پیدا کند و نگذارد حق اینها اینطور ضایع کند، باید چیزی مکتوب باشد تا این افراد بتوانند در دادگاه صالحه به ضایع شدن حق خود شکایت کنند؛ کجای دنیا با نخبه ها این طور برخورد می شود. این مسئله انصاف نیست؛ خانواده شهدا و ایثارگران چیزیاز این نظام نخواسته اند و نباید این طور برخورد شود.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۸:۱۲ 0 0

    ازمون متمرکز دکترا در دوره دکتر دانشجو برقرار شد همین ها معترض بودند که ما باید دانشجوی دکترا را صرفا با بررسی سوابق بگیریم (البته خودشان هم همینطور درس خوانده اند) حالا میگویند چرا ازمون شفاهی. اگر یک بررسی درستی انجام شود معلوم میشود که اصلح ترین انتخاب بورسیه ها در همین دوره بوده. برخی انتخاب یک استاد را که بچه های مردم و ابروی نظام در دست اوست با استخدام یک مهندس محاسب اشتباه گرفته اند
                                

نظر شما