شناسهٔ خبر: 93442 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس مقرر شد

تشکیل کمیته ۶ نفره مجلس برای بررسی طرح جامع هسته‌ای

کمیسیون امنیت ملی/2 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در جلسه مقرر شد که کمیته‌ای ۶ نفره برای بررسی طرح جامع هسته‌ای در این کمیسیون تشکل شود.

به گزارش نماینده سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح نشست دیروز این کمیسیون، گفت: جلسه دیروز این کمیسیون با حضور فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه فتاح با ذکر نام بنیان‌گذاران کمیته امام از جمله مرحوم عسگراولادی تأکید کرد که انصافا کمیته امداد اقدامات قابل تقدیری در جهت خدمت به اقشار آسیب‌پذیر انجام داده و البته مردم هم بیش از حد قدردان خدمات هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد:‌ فتاح همچنین تأکید کرد که تلاش‌های بیشتری در این حوزه باید صورت پذیرد، باید برای حوزه‌های رفاهی، بهداشت و درمانی و آموزشی مددجویان اقدام کرد. از طرفی دیگر حدود 6 میلیون نفر به انحای مختلف از مستمری ماهانه تا خدمات تک موردی از کمیته امداد خدمت می‌گیرند، از این مجموعه یک میلیون خانواده دارای زن سرپرست خانواده هستند البته مشی کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌هاست.

نقوی‌حسینی با اشاره به بررسی طرح یک فوریتی الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای به ملت ایران، گفت: در این نشست ابتدا کارخانه‌ای طراح طرح مذکور پیرامون محورهای مختلف توضیحاتی را ارائه کرد، البته در این طرح آمده که هیچ توافقی انجام نمی‌شود مگر اینکه تمامی تحریم‌هایی که تحت عناوین مختلف بر ملت ایران تحمیل شده، به صورت یک‌جا و در روز توافق ملغی اعلام شود. در غیر این صورت با توجه به انعطاف‌های فراوان و همکاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران برنامه مشترک اقدام مورخ 3/2/93 کان لم یکن تلقی گردیده و مسئولیت شکست مذاکرات متوجه کارشکنی‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا خواهد بود و دولت موظف است در چارچوب NPT اقداماتی همچون فعال‌سازی کامل مراکز غنی‌سازی، اقدام به تأمین و تولید سوخت هسته‌ای، تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری از راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی آب سنگین اراک، اقدام به غنی‌سازی 20 درصد، گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه غنی سازی، منع هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس، فراتر از NPT و منع خروج هرگونه مواد غنی شده از کشور را انجام خواهد داد.

وی افزود: در نشست دیروز همچنین اعضای کمیسیون ملی مجلس به شدت مخالفت خود را با هرگونه بازدید از مراکز نظامی و حاکمیتی اعلام کرد، همچنین اعضای این کمیسیون معتقدند برداشتن کلیه تحریم‌ها اعم از اشاعه‌ای و غیر اشاعه‌ای باید صریح و شفاف در توافق ذکر شود به طوری که بلافاصله بعد از توافق باید اجرا گردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در این جلسه که با حضور کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و مسئولین وزارت خارجه برگزار شد، کمالوندی اعلام کرد که هر تصمیمی که مجلس بگیرد، دولت مجری است ولی تصمیم باید با توجه به همه جوانب گرفته شود. اجرای پروتکل هم منوط به تصمیم مجلس است.

نقوی‌حسینی ادامه داد: در نشست دیروز در نهایت مقرر شد کمیته‌ای متشکل از بروجردی، دستغیب، نقوی‌حسینی، کارخانه‌ای، زاکانی و کریمی‌قدوسی تشکیل و طرح جامع مورد نظر مجلس تهیه شود.

نظر شما