شناسهٔ خبر: 93393 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عباسی:

ظریف باید تقاضای غنی‌سازی ۵۶ درصد را در مذاکرات مطرح می‌کرد/ هشدار به برخی رسانه ها

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد : خوب بود آقای ظریف به جای اینکه یکباره در توافق ژنو همه دستاوردهای ما را یکجا بگذارد و بیاید و چیزی برای مذاکره بعدی دستش نباشد تقاضای غنی سازی ۵۶ درصدی اورانیوم را ارائه می کرد.

به گزارش نماینده فریدون عباسی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به مشروط شدن رفع تحریم‌ها به راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و وابستگی این نهاد به قدرت‌ها افزود: باید ساختار و سازمان آژانس را درست بشناسیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: پروتکل الحاقی اصلا نباید شامل بازرسی از مراکز غیرهسته‌ای ما شود.

وی اظهار داشت: اگر مردم می خواهند قضاوتی در این زمینه داشته باشند که مثلا پس از دوره‌ای تحریم ها برداشته می‌شود یا نه باید بدانند اصلا عملکرد آژانس به چه نحو است، با چه استدلالاتی جلو می آید و چگونه قانع می شود.

عباسی گفت: آژانس در سال ۲۰۱۱ پس از حدود ۸ سال که پرونده ایران را روی آنتن‌های خبری قرار داد، بازرس می فرستاد و با ما بحث می کرد و در نهایت گزارشی به شماره ۶۵ را به شورای حکام داد که در آن، کل مناقشه ای را که با ما درباره مسئله هسته‌ای دارند مکتوب کرد.

وی افزود : این گزارش یک ضمیمه و حدود ۶۴ تا ۶۶ بند دارد که گزارش خوبی برای استناد کردن است.

عباسی اضافه کرد : ما از ۲۰۱۱ درباره این گزارش با آژانس مذاکره داشته ایم و درباره بندهای آنها صحبت های بسیار کرده ایم؛ ایران هم گزارش های مکتوبی در این باره ارایه کرده اما آژانس می گوید قانع نشده است.

این کارشناس مسائل هسته ای گفت : در آن گزارش ما نه فقط متهم شدیم بلکه در یک پاراگراف از نظر انحراف از ان پی تی مجرم شناخته شدیم.

وی افزود: بر این اساس، مسئولان آژانس در جلسات خصوصی و حضوری ادعا کردند که ما کار نظامی انجام داده‌ایم. ما مستندات قابل اثبات خواستیم و گفتیم سند ارائه کنند اما ارایه نمی کنند و می گویند اگر سند بدهند با کانال های ارتباطی شان برخورد می کنیم و آن را از بین می بریم.

عباسی گفت: مردم دقت کنند که آژانس در مکتوبی که به شورای حکام آژانس داده نه فقط ما را متهم دانسته بلکه مجرم دانسته است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: آژانس در سال ۲۰۱۴ و پس از توافق ژنو در گزارش شماره ۱۰ به شورای حکام اعلام کرد این گزارش با گزارش سال ۲۰۱۱ سازگار است.

وی اضافه کرد: آژانس مدعی است در این سه سال، اطلاعات جدیدی دریافت کرده که اطلاعات پیشین آنها را بیشتر تایید می کند. یعنی آژانس پس از توافق ژنو باز تاکیدکرده است که ما از برنامه های صلح آمیز هسته ای انحراف داریم.

عباسی ادامه داد : این موضوعی است که اصلا در جامعه پرداخته نمی شود و دوستان مذاکره کننده هم آن را باز نمی کنند که با چه تشکیلاتی مواجهیم.

وی با بیان این که آژانس قبل از محاکمه برای ما حکم صادر کرده است گفت : باید توجه داشت که اگر هر یک از اعضای " ان پی تی " انحراف داشته باشند تبعات خاص خود را دارد و کشورهای دیگر می توانند در عرصه های دانش صلح آمیز هسته ای با این کشور همکاری نکنند.

عباسی افزود: با چنین ادعایی، چون احتمالا یک سلاح هسته ای را می شود در کلاهک موشک یا بمب هواپیما گذاشت ما باید برنامه موشکی مان را هم به آنان اعلام کنیم و علت این که در مذاکرات می خواهند وارد برنامه موشکی ما شوند براساس همین ادله است که می خواهند برنامه موشکی ما را به برنامه هسته ای وصل کنند.

این کارشناس مسائل هسته ای تصریح کرد: آژانس نظرش را داده است و اکنون در لوزان سوییس برداشته شدن تحریم ها اعم از خاتمه یا تعلیق را به نظر‌ آژانس درباره مسایل کلیدی برنامه هسته ای موکول کرده اند.

وی با طرح این پرسش که مسئله کلیدی ما با آژانس در ۱۲ سال گذشته چیست گفت : آن ها ما را به ساخت سلاح هسته ای متهم کرده و نتوانسته اند آن را ثابت کنند؛ فقط می گوید قانع نشده اند.

عباسی افزود : اگر اراده سیاسی غربی ها بر این نباشد که آژانس را هدایت کنند تا شفافیت را در مدت کوتاه به ما بدهد و با دریافت پاسخ هر سوال آن را تمام شده بداند محال است که آژانس به ما شفافیت در فعالیت های هسته ای بدهد و اصلا تحریمی برداشته نمی شود و تا ابد ما باید این برنامه را با غربی ها دنبال کنیم.

«هشدار به برخی رسانه‌ها: هیچ‌گاه به بازرسان آژانس اطلاعات اشتباه نداده‌ایم.»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره تخلفات آژانس در بررسی پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت: ما هیچ مطلبی را که بخواهیم از آژانس پنهان کنیم نداشتیم یعنی تمام برنامه های ما به اطلاع آژانس رسیده است.

وی افزود : قبل از هر فعالیتی، مکتوب آن را اعلام کرده ایم، بازرسان آمده و بازرسی کرده اند  وقتی ما تحقیقی انجام داده یا محصولی را تولید کرده ایم بازرسان آن را می بینند و پس از تأیید، در جعبه را هم پلمپ می کنند.

عباسی اضافه کرد : حتی اگر بخواهیم آن را از یک مجتمع کاری مثلا در اصفهان به اراک منتقل کنیم، آژانس آن را پلمپ می کند و مأمورش دوباره در اراک آن را باز می کند یعنی آنجا هم زیر نظر آژانس است.

این کارشناس مسائل هسته ای گفت : متأسفانه بعضا سوء برداشتی از سخن بنده یا دیگر مسئولان کشورمان می شود که ادعا می کنند ما گفته ایم به آژانس اطلاعات غلط می دادیم.

وی افزود : امریکایی‌ها نیز از مصاحبه بنده در وین سوء استفاده کردند و مدعی شدند که بنده گفته ام ما به آژانس اطلاعات غلط می داده ایم در صورتی که در مذاکرات و مصاحبه ها گفتیم اگر هم اطلاعات غلطی از کشورمان داده شده است به دستگاه‌های امنیتی خارجی بوده که حتما کار درستی بوده است.

عباسی اضافه کرد : علت این است که آنان جاسوسند، مقام رسمی آژانس که نیستند آنان آمده اند شنود کنند، اسناد ما را ببینند و متخصصان ما را بازجویی کنند. پس ما حتما برای حفظ سرمایه انسانی، مادی و تجهیزاتی خود باید دستگاه‌های امنیتی جاسوسی را گمراه کنیم تا بتوانیم کار کنیم و این گمراهی را نباید ارائه اطلاعات نادرست به آژانس تلقی نکنند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با ابراز تأسف از اقدام برخی رسانه ها در تحریف مستمر این بخش از سخناش هشدار داد: به این افراد اخطار می دهم که از انحراف افکار عمومی دست بردارند چون صحت ندارد ما هیچ وقت به بازرسان آژانس اطلاعات اشتباه نداده‌ایم چون آنان متخصص و باسوادند و در کشور ما حضور دارند متخصصان ما با آنان گفتگو می کنند، می آیند و آنچه را می بینند گزارش می دهند.

وی گفت: البته ممکن است برخی بازرسان نیز اطلاعات را در اختیار افراد دیگر یا دستگاه‌های امنیتی بگذارند به این علت که آنان ملیت های مختلف دارند و مطمئنا به کشور خودشان عرق دارند. آنان از نظام‌های حکومتی‌شان تابعیت دارند وگرنه به آنان اجازه نمی دهند در کشور دیگری کار کنند.

عباسی افزود : اما به فرض که این افراد از جای دیگری پول نمی گیرند، اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند و به سوگندشان وفادار باشند آیا دستگاهی که اطلاعات را در آن ذخیره می کنند، رایانه، کتابخانه ها و مرکز اسناد آژانس امنیت لازم را دارد و کسی نمی تواند رایانه را هک کند و به اطلاعات دسترسی یابد؟

وی اضافه کرد : به دفعات دیده ایم قبل از ارائه گزارش آقای آمانو به شورای حکام، خبرگزاری‌ها آن را منتشر کرده اند این به معنی دسترسی خبرگزاری‌ها به این سیستم است.

عباسی با طرح این پرسش که ماهواره ها و شبکه اینترنت در اختیار چه کسانی است ادامه داد: اگر به سلامت کارشناسان و بازرسان آژانس هم اطمینان داشته باشیم این اطلاعات از مسیری منتقل می شود که دیگران به آن دسترسی دارند و هر گزارشی که از کشورمان ارسال شود دیگران می بینند و می توانند از آن سوء استفاده کنند.

وی با اشاره به ناکامی های مکرر دشمنان برای تخریب و از کار انداختن سانتریفیوژهای ما گفت : تنها افرادی که می توانستند در هر جای حساس صنعت هسته ای ما وارد شوند بازرسان آژانس بودند. این بازرسان گزارش می دهند که آیا تعداد سانتریفیوژها به تعداد قبل است یا نه؛ چقدر ماده تولید کرده ایم و غنی‌سازی در چه سطحی است.

عباسی افزود : با توجه به اینکه آنان ریز اطلاعات را از ما می گیرند اگر خرابکاری های صنعتی، خرابکاری های مواد و جاسازی مواد منفجره در دستگاه ها عمل می کرد دشمن به نتیجه می رسید.

وی اضافه کرد: بر این اساس گزارش های آژانس برای دستگاه های امنیتی خارجی که دست به خرابکاری در صنعت ما زده بودند حتما قابل ارزیابی بود زیرا بازرسان آژانس منبع خوبی هستند که از درون سایت های ما کسب اطلاع کنند که آیا خرابکاری ها مؤثر بوده است یا خیر.

عباسی ادامه داد: در طول سال ها از این موضوعات مراقبت و سعی کردیم اگر جایی هم از حملات مختلف سایبری، امنیتی و خرابکاری آسیب می بیند آن را به‌موقع جبران کنیم تا  جاسوس داخلی و خارجی متوجه نوع آسیب ها نشود.

این کارشناس مسائل هسته ای گفت: مردم بدانند که این صنعت به سادگی حفظ نشده است سال هاست که با تهاجم مواجه بوده‌ایم و اگر سانتریفیوژهای درحال کار یا نصب شده داریم یا برای تولید نسل های جدید آن به خوبی توانسته‌ایم کار کنیم ثمره تلاش های بسیار است.

وی افزود: دشمنان ما تلاش بسیار کردند که ما به مواد لازم دست نیابیم و خرابکاری های بسیار کردند برای نمونه الیافی برای استفاده در سانتریفیوژهای نسل ۲، ۳ و پیشرفته‌تر تهیه کرده بودیم که متوجه شدیم از داخل به نحوی قیچی شده بود که اگر قرقره آن را باز می کردیم، به طور کامل آسیب می دید.

عباسی اضافه کرد : یکی از افرادی که در این زمینه خیلی کار کرد شهید احمدی روشن بود یعنی متخصص ما می توانست در این باره فکر کند که آنها می توانند در الیاف خرابکاری و قطعات را عوض کرده باشند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به دیدار و مذاکراتش با آمانو گفت : به او تذکر دادم که اطلاعاتی که از کشور ما جمع می شود در اختیار دستگاه‌های امنیتی خارجی و گروه های تروریستی قرار می گیرد و از او خواستم که تضمین بدهد که اطلاعات ما جای دیگری نرود چون با ترور مواجهیم و افرادمان را از دست می دهیم و در سیستم ها خرابکاری می شود.

عباسی افزود: آمانو در پاسخ به اظهاراتم گفت "ما با گروه های تروریستی ارتباطی نداریم"؛ این بدیهی بود به همین علت گفتم شما هر قدر هم آدم خوبی باشید اسناد در آژانس قابل دسترسی است پس به ما تضمین بدهید اما باز تأکید کرد که با گروه های تروریستی ارتباطی ندارند.

وی اضافه کرد: به آمانو گفتم می دانم، شما انسان محترمی هستی و حتماً ارتباطی ندارید اما دستگاه‌های امنیتی از این اطلاعات برداشت می کنند. او نمی خواست متوجه شود. وقتی آژانس و رئیسش نمی خواهد درباره موضوعی توجیه شود هر قدر هم استدلال کنیم نمی پذیرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی به مسئولان توصیه کرد که درباره بازرسی از تأسیسات کشورمان دقت کنند و به ویژه در سایت های غیرهسته ای هیچ دلیلی وجود ندارد که بازرسان آژانس بخواهند بازرسی کنند.

عباسی هشدار داد: استدلالی که درباره پذیرش معاهده جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای یا در پروتکل الحاقی وجود دارد اصلا نباید شامل مراکز غیرهسته ای ما شود چون اطلاعاتی از آن سیستم ها اخذ می شود که می تواند امنیت ملی ما را به خطر بیندازد.

«وزیر خارجه می‌بایست تقاضای غنی‌سازی ۵۶ درصد را در مذاکرات مطرح می‌کرد»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره  گزارش های دوپهلوی آژانس و استفاده ابزاری قدرت ها از این نهاد علیه کشورمان گفت : مردم بدانند که ما در مذاکرات قبلی خیلی شفاف با آژانس برخورد کردیم یعنی از تمام مراکز ما اجازه بازرسی و کسب اطلاعات داشتند و هیچ کاری را بدون مکاتبه با آن انجام نمی دادیم.

عباسی افزود : در دیدار با آمانو به او گفتم این چه گزارش هایی است که هر بار علیه ما منتشر می کنید؟ به او پیشنهاد کردم زمان معقولی را تعیین کند تا با هم صحبت کنیم و به سوالاتشان  پاسخ دهیم و ذهنشان را روشن کنیم.

وی اضافه کرد: دوره ای پنج ساله را برای بازرسی ها به او پیشنهاد کردم و از خواستم دیگر  جملاتی مانند اینکه " نمی تواند درباره مواد اظهار نشده، اظهارنظر کند " در گزارش هایش درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما ننویسد زیرا ما موادی نداریم که اظهار نکرده باشیم.

عباسی ادامه داد : به او گفتم طبیعی است که شما نتوانید درباره مواد اظهارنشده، اظهار نظر کنید اما درج این جمله در گزارش ها چه چیزی را حل می کند جز این که برای ما اشکال ایجاد می کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت : در این دیدار به او گفتم آقای آمانو طبل جنگ را به دست تو داده اند یعنی اگر بخواهند جنگی را به ما تحمیل کنند چرا طبلش را تو می زنی و اعلام جنگ می کنی؟  

وی افزود : به آمانو گفتم بیا تا با یکدیگر منطقی صحبت کنیم، ۵ سال زمان خوبی است که بازرسان راستی آزمایی کنند و دیگر هیچ گزارش منفی درباره ایران ننویسی البته اگر پیدا کردی بنویس.

عباسی با نقل ادامه مذاکراتش در دیدار با آمانو گفت : آمانو در پاسخ به پیشنهادم گفت ۵ سال زیاد است در حالی که از آن زمان حدود ۴ سال گذشته است یعنی اگر به پیشنهادم توجه کرده بود تاکنون مسائل حل شده بود.

وی افزود: از او خواستم مدت راستی آزمایی ها را مشخص کند که معاونش دوره پنج هفته ای را پیشنهاد کرد اما آمانو گفت " این دیگر خیلی بیخود است " یعنی اینکه در این مدت نمی توان به نتیجه رسید.

عباسی اضافه کرد: شاید نمی خواست دوره پیشنهادی اینقدر کوتاه باشد که در ۵ هفته به نتیجه برسیم زیرا اگر می آمد و بررسی می کرد در این مدت چیزی در ایران پیدا نمی کرد. در ایران چیزی نیست که بخواهد درباره آن گزارش تهیه کند.

این کارشناس مسائل هسته ای پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان را سیاسی دانست و گفت : برخی قدرت ها از ابزار آژانس به عنوان مرجعی بین المللی استفاده کرده و با پرونده سازی علیه کشورمان ما را به انحراف از ان پی  تی و تلاش برای تولید سلاح هسته ای متهم کرده اند.

عباسی افزود : تولید سلاح هسته ای هم دو جنبه بیشتر ندارد یکی مواد می خواهد و دیگر فناوری. این مواد در کجا تولید می شود؟ آنان استدلال می کنند که در غنی سازی و ما  می توانیم غنی سازی کنیم.

وی گفت: ‌این درحالی است که ما مشکلی در غنی سازی نداریم هر درصدی که بخواهیم می توانیم غنی کنیم اما چه زمان ۲۰ درصد غنی سازی کردیم؟ وقتی مواد مورد نیاز را به ما ندادند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد : خوب بود آقای ظریف به جای اینکه یکباره در توافق ژنو همه دستاوردهای ما را یکجا بگذارد و بیاید و چیزی برای مذاکره بعدی دستش نباشد تقاضای غنی سازی ۵۶  درصدی اورانیوم  را ارائه می کرد.

عباسی افزود : باید می گفت ما خودمان این کار را نمی کنیم و از آن ها می خواست بیایند  اورانیوم ۵۶ درصد را به منظور تامین سوخت پیشرانه های دریایی، موتورهای زیردریایی، کشتی های باربری و اینگونه نیازها برای ۵ تا  ۱۰ سال آینده در اختیار ایران قرار دهند.

وی اضافه کرد: باید به آنان می گفت اگر به ما تضمین بدهند، این میزان غنی سازی را انجام نمی دهیم و اگر تضمین نمی دادند  ما باید برنامه ریزی می کردیم که خودمان زیرنظر آژانس غنی سازی کنیم و حتی از آن کمک علمی و فنی بخواهیم.

عباسی گفت : پس اراده اژانس بر حل موضوع نیست و کشورهایی که بر آن احاطه دارند چنین دستوری به او نداده اند وگرنه آمانو می توانست با بنده به عنوان مسئول هسته ای کشور درست مذاکره  و مسائل را در دوره ای پنج، سه یا دو و نیم ساله حل و فصل کند.

«مردم بدانند اگر رآکتور اراک بازطراحی شود، دیگر بازگشت‌پذیر نیست»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از نظر علمی مدت بازگشت پذیری فعالیت های تعلیق شده هسته ای ما چقدر است گفت: اساسا ما نباید هیچ چیز را تغییر می دادیم وقتی انسان وارد مذاکره می شود باید گام به گام کار کند یعنی چه دلیلی داشت که ما تکمیل رآکتور اراک را متوقف کنیم؟

عباسی افزود : این راهکار داشت اگر می آمدند از متخصصان این رشته می پرسیدند حتماً جواب می دادند که چه راهی داشت. می توانستند دو سال بروند مذاکره کنند و رآکتور اراک نیز کارش را انجام بدهد بدون اینکه مواد هسته ای داخلش وارد شود.

وی اضافه کرد : سانتریفیوژها می تواند نصب شده باقی بماند و کارش را انجام بدهد مواد هم  تحت نظارت آژانس تولید شود و مذاکره کنندگان هم بروند مذاکره کنند بعد ببینند طرف مقابل چه گام مثبتی برمی‌دارد ما نیز متناسب با آن گام برداریم.

عباسی تصریح کرد : اشتباهی که دوستان در سال ۸۳ مرتکب شدند پذیرش داوطلبانه تعلیق بود و آنقدر قطعنامه شورای حکام گرفتند که باعث شد پرونده ما به شورای امنیت ارسال شود یعنی همان سه کشور اروپایی در این موضوع نقش داشتند.

وی افزود: همان آقای جک استراو که دوباره خودش را در سال ۹۲ در کشورمان نشان داد عامل ارسال پرونده ما به شورای امنیت و تصویب مستمر تحریم ها علیه ما بود.

این کارشناس هسته ای گفت : مسئولان سازمان انرژی اتمی که نباید زودتر و جلوتر از تیم مذاکره کننده بدوند و بخواهند این موضوع را توجیه کنند یا مدام از برادر بزرگوار و دانشمند سخن بگوییم و آن برادر بزرگوار هم بیاید این مسائل را برای مردم مطرح کند.

عباسی افزود : اصلاً کشاندن این موضوعات تخصصی به صدا و سیما و تشبیه آن به آبمیوه‌گیری که در رسانه ها به طنز تبدیل شد غلط است، دستاوردهای هسته‌ای را نباید لوث و ساده کنیم این طور نیست.

وی تصریح کرد: این طور نیست که فعالیت های تعلیق شده برگشت پذیر باشد چون نخستین ضربه ای که وارد می شود ضربه به نیروی انسانی است. نیروی انسانی ما باورش را در اینکه مقامات کشور با آنان بازی نمی کنند و با آنان به عنوان  ابزار طرف نمی شوند از دست می دهد.

عباسی با تأکید بر اینکه حاکمیت باید برای نیروی های متخصص اطمینان ایجاد کند افزود : حاکمیت ابتدا باید به آنان تضمین شغلی بدهد و آینده آنان را حفظ کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: طرح چنین موضوعاتی در تلویزیون که با باز کردن یک شیر در تأسیسات هسته ای، بازگشت پذیری ممکن است اصلاً صحت ندارد آدم‌ها که شیر نیستند بخواهید آنان را باز و بسته کنید یا رایانه نیستند آنان را خاموش کنید و شش ماه دیگر روشن کنید تا برای شما کار کنند.

عباسی گفت : اگر این افراد بروند مانند تفنگی می مانند که از سر پر می شود طول می کشد تا دوباره  باروت در آن بریزیم یا گلوله در آن قرار دهیم که قابل استفاده باشند. خوب است صدا و سیما دوباره مجموعه تلویزیونی تفنگ سرپر را برای راهنمایی برخی مسئولان پخش کند.

این کارشناس هسته ای افزود : نباید هر چیزی را توجیه کنیم باید به مردم بگوییم که اصل بر سر " پی ام دی" است یعنی پاسیبل میلیتری (possible military)دای مِنشِن است که به مفهوم ابعاد احتمالی نظامی است. باید فقط درباره این موضوع صحبت می کردیم و هیچ چیز را هم تعطیل نمی کردیم.

وی گفت : مردم بدانند که اگر رآکتور اراک بازطراحی شود دیگر برگشت پذیر نیست مگر سرمایه ملی ما چقدر است که در این زمینه ها کار کنیم؟ این آقایان هم اگر می خواهند مطابق میل امریکایی‌ها رفتار کنند بروند پولش را از آنان بگیرند.

عباسی افزود : بگویند رآکتور اراک را همان طور نگه می داریم و می بندیم که آسیب نبیند کنارش زمین داریم می رویم رآکتور جدید می سازیم؛ این خیلی بهتر از این است که آن را بازطراحی کنیم.

وی اضافه کرد: چرا رآکتور جدید را در شیراز، مشهد یا تبریز ایجاد نکنیم؟ جامعه دانشگاهی ما و صنعتی که در آنجا داریم باید از فناوری پیشرفته بهره مند شود اگر چیز جدیدی هست آنجا ببریم و  رآکتور کنونی را که در خنداب اراک است حفظ کنیم.

عباسی تصریح کرد: متأسفانه مسئولانی که این حرف‌ها را می زنند می روند ذهن برخی تصمیم‌سازان کشور را نیز خراب می کنند به گونه ای که یکباره می گویند سوخت این رآکتور تست نشده بود و این مائده آسمانی بود که به ما گفته شد تعطیل کنیم و جملاتی را انسان از اینها می شنود که تعجب می کند که کجا درس خوانده و دانشمند شده اند.

وی در پاسخ به شبهه کسانی که با مقایسه رآکتور اراک با چرنوبیل، فعالیت آن را خطرناک دانسته اند افزود : اساساً نوع این دو رآکتور تفاوت دارد اتفاقی که آنجا افتاد در رآکتور اراک قابل تکرار نیست زیرا ایمنی بسیار بالاتری از رآکتور چهل مگاواتی دارد و احتمال بروز حادثه چرنوبیل در آن نیست.

عباسی تأکید کرد : سوخت رآکتور اراک در کشور در حال آزمایش بود و صحت ساختش تأیید می شد. ما باید این راه را می رفتیم و آن را همان طور که بود راه اندازی می کردیم حتی اگر پلوتونیوم در آن تولید می شد و آژانس و کشورهای دیگر حساس باشند.

وی تصریح کرد : کار با پلوتونیوم که برای ما حرام نیست مگر ما می خواهیم بمب بسازیم؟ ما تحت نظر آژانسیم و می خواهیم رآکتورهای آینده را با سوخت پلوتونیوم بسازیم؛ چرا اینها را به مردم گفته نمی شود؟ چرا می خواهیم نسل آ‌ینده را از انرژی پاک محروم کنیم؟

عباسی با بیان اینکه آژانس موظف بود بر رآکتور ما نظارت کند که انحراف نداشته باشد افزود: ما حتی بازفرآوری سوخت را نباید تعطیل کنیم و باید آن را تحت نظر آژانس انجام دهیم چون در آن آنقدر رادیوایزوتوپ های مفید هست که در سلامت مردم مؤثر است.

این کارشناس هسته ای اضافه کرد: این ایزوتوپ ها در بیمارستان ها و رادیوگرافی های صنعتی قابل استفاده است و خیلی مزایا در سوخت پسماند رآکتور وجود دارد. ما خود را از این حق محروم می کنیم.

«افشای نقش مؤسسه نروژی در تعطیلی رآکتور آب سنگین اراک.»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان انطباق گزاره برگ امریکا با واقعیات مذاکرات و تعهداتی که ما داده ایم تصریح کرد: به عنوان متخصص می گویم به نظر می آید برخی مطالب را دوستان در مذاکرات پذیرفته اند که انجام دهند و اینها را نمی گویند.

عباسی با انتقاد از تناقض در سخن برخی مقامات مسئول در مذاکرات افزود :‌ یکی می گوید  فکت شیت همین است که در تلویزیون می گوییم دیگری می گوید منتشر می کنیم یکی می گوید منتشر کرده ایم بالاخره اینها تناقض است.

وی اضافه کرد :‌ تلاش می شود که افرادی مانند بنده در این موضوع گیج شویم که نمی شویم متخصصان کشور می فهمند که چه اتفاقی افتاده است این فکت شیت امریکایی ها که یک شبه منتشر نشده است.

عباسی گفت : این فکت شیت ریشه در سال های خیلی قبل دارد مؤسسه ای نروژی در سال ۲۰۱۲ به ایران آمد و برای رآکتور اراک به سفارش امریکایی ها کلی کار کرده است یعنی چیزهایی که امریکا در مذاکرات می گوید مربوط به قبل از سال ۲۰۱۲ است که در آن سال تازه گزارشش منتشر شده است.

وی تصریح کرد : خیلی متأثر شدم از اینکه در صفحه ۱۱۰ آن گزارش ذکر شده است بازطراحی را برای حفظ آبروی ایرانیان بدهیم که خودشان ارائه کنند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امریکایی ها فکت شیتشان را دو ساعت بعد از مذاکره آماده نکرده اند افزود : سندی را ارائه می کنم که سال ۲۰۱۲ آنها محاسبات تغییر رآکتور اراک را در آن آغاز کرده بودند و ۲۰۱۵ گزارش جدیدشان منتشر شده است و اگر خلاصه آن گزارش را بخوانید همین مطالبی است که برخی مسئولان ما در برنامه نگاه یک یا دیگر شبکه های خبری گفتند.

عباسی گفت :‌ این خلاصه گزارش همان مؤسسه است پس ببینید که نسخه دیگری پیچیده شده است و ظاهراً در پشت این مذاکرات عده ای هستند که حالت دلالی دارند و دوستان ما در مجامع علنی بیان نمی کنند.

وی افزود : اینها مسائلی است که ما در منابع خارجی ها می بینیم یعنی می رویم سایت ها را می گردیم و این مطالب را پیدا می کنیم، کلید واژه هایی را جستجو می کنیم تا ببینیم آن مؤسسه های تصمیم ساز در سال های قبل برای غربی ها چه نوشته اند.

این کارشناس هسته ای تصریح کرد : ما گزارش‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ این مؤسسه نروژی را پیدا کرده ایم که روی آن کار می کنیم و به مقامات کشور هم ارائه می کنیم. دوستان بیایند این همدلی را داشته باشند و بگویند که چه خبر است یعنی ما را کجا می برند.

عباسی بار دیگر تأکید کرد : مسئله ما فقط با آژانس و درباره ابعاد نظامی احتمالی است و اینکه آژانس باید قانع شود. وقتی صحبت از تَرَک، شکاف و امثال آن در تحریم ها می کنیم باید بدانیم اگر خودمان را به عنوان قدرت در دنیا مطرح نکنیم آژانس این شفافیت را به ما نخواهد داد و تحریم ها برداشته نخواهد شد.

«تمرکز دستگاه دیپلماسی بر مذاکرات هسته‌ای انحراف است.»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ما به چه سطحی از پیشرفت در فناوری هسته ای رسیده ایم و با توافق جامع در چه سطح خواهیم ماند اظهار داشت: ما به عنوان کشوری هستیم که چرخه سوخت را به طور کامل داریم درحالی که همه کشورها این چرخه را به طور کامل ندارند.

عباسی گفت : برخی مواد دارند و خام فروشی می کنند برخی کیک زرد تولید می کنند و فقط آن را می فروشند و برخی نیز کارخانه های فرآوری دارند که کیک زرد را می گیرند، فرآوری می کنند و به کشورهایی که غنی سازی دارند می دهند.

وی افزود : اما ما همه اینها را داریم و تحت تحریم هم به آن رسیده ایم که خیلی هم خوب بوده است یعنی هر چه تحریم کردند ما جلو رفتیم و فرایند چرخه سوخت را به طور بومی در کشورمان ایجاد کردیم.

عباسی اضافه کرد: تجهیزات خارجی هم خیلی نیاز نداریم و می توانیم در داخل تولید کنیم و تجربه خیلی خوبی هم در کار با مواد رادیواکتیو پیدا کرده ایم؛ متخصصان ما دیگر شیمی اورانیوم و ترکیبات فلوئور را خوب می شناسند.

وی گفت : فلوئور ماده ای استراتژیک است که در صنایع دیگر خیلی کاربرد دارد و ما امروزه آن را می توانیم در کشور تولید کنیم که قبلا نمی توانستیم.

عباسی افزود : زیرکونیوم ماده ای است که تولیدش ساده نیست و ما تمام فرایند این کار را در زمان تحریم انجام دادیم یعنی حتی منبع اولیه اش را اگر در کشور جستجو کنیم می توانیم تولید کنیم پس ما در چرخه سوخت تقریباً خودکفایی کامل داریم.

این کارشناس هسته ای همچنین در پاسخ به شبهه افکنی کسانی که فعالیت های هسته ای را به علت کمبود برخی مواد هسته ای مقرون به صرفه نمی دانند گفت: مگر آلمان و فرانسه مواد دارند؟ کسانی که کار هسته ای کرده اند همه شان مواد اولیه دارند؟ ما هم می توانیم برویم از  کشورهای افریقا یا دیگر کشورها که بقیه معامله می کنند تهیه کنیم.

عباسی تصریح کرد: اتفاقا دستگاه دیپلماسی ما باید برود این مسائل را حل کند نه به مسئله هسته ای بپردازد این انحراف بوده است که ذهن دستگاه دیپلماسی ما را بر مسئله هسته ای متمرکز کرده است این دستگاه باید بر اقتصاد متمرکز شود یعنی با کشورهای دیگر رایزنی و بده بستان کند، وقت بگذارد، اتاق های فکرش را فعال کند و گره ها را بگشاید در حالی که این کار نشده است.

وی گفت : در بحث رآکتورهای هسته ای، تجهیزات تشکیل دهنده آن بسیار است یعنی از نظر مواد هسته ای بسیار مهم است که ما به فلزات و پلیمرهای خاص دست پیدا کنیم اینها در صنعت هسته ای آغاز شده بود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود : ما اصفهان را به قطب موادمان تبدیل کردیم چون سوختمان را آنجا تولید می کردیم ما آنجا رآکتورهایی داشتیم که می توانست با مواد خوب کار کند اینها باید ادامه پیدا کند.

عباسی اضافه کرد: ما باید ابتدا مسئله سوخت را حل می کردیم که خیلی خوب بود زیرا باید از سوخت مطمئن می شدیم بعد باید بهینه سازی می کردیم چون در فشار و تحریم بودیم.

وی ادامه داد : ممکن است برخی تولیدات ما بهینه و اقتصادی نباشد اگر ما بهینه سازی انجام دهیم و حساب کنیم روی اینکه سنگ معدن و کیک زرد را  از بیرون می آوردیم و فرآوری می کردیم اکنون به صادرکننده تبدیل شده بودیم که می توانست مواد هسته ای لازم برای رآکتورها را تولید کند.

عباسی گفت: شرکت های داخلی و خارجی ما در کوتاه ترین مدت می توانند شریک شوند و سوخت با استاندارد جهانی تولید کنند و ما به صادرکننده آن تبدیل شویم کاری که با روسیه، چین و حتی غربی ها قابل اجراست همچنان که به فرانسوی ها پیشنهاد کردیم که از تحریم ها دست بردارند.

وی افزود: به آنان گفتیم سه، چهار سال دیگر تحریم ها تمام می شود پس بیایید از حالا درباره ساخت رآکتورها و تجهیزات هسته ای مذاکره کنیم؛ اینگونه نبود که ما فقط به شرقی ها فکر کنیم ما باید با تمام دنیا با حفظ عزت، حکمت و مصلحت و با حفظ منافع ملی و آبروی خود کار می کردیم.

«تبلور چرخیدن چرخ زندگی مردم در گردش سانتریفیوژهاست»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت : بخش خصوصی ما شجاعت لازم را برای پرداختن به تولید محصولات با استانداردهای هسته ای دارد؛ کافی است حاکمیت به آنها کمک کند و دولت از آنان بخواهد زیرا آنان کارهای بسیار بزرگی می توانند انجام دهند.

عباسی افزود: ما دانش خوبی در زمینه الکترونیک داریم؛ بهترین متخصصان ما در این رشته فعالیت می کنند ما در مبحث آی اند سی می توانیم جزو کشورهای مطرح دنیا باشیم یعنی در کنترل و ساخت تجهیزات؛ کارهایی که انجام شده است یعنی در شرایط تحریم این کارها را کرده ایم.

وی با بیان اینکه وضع ما در فناوری هسته ای بسیار خوب است اضافه کرد: مردم نباید فکر کنند که هسته ای تافته جدا بافته و چیز مزاحم و ترسناکی است یا چرخه زندگی شان را فلج کرده است اصلاً  اینگونه نیست زیرا ما در تمام رشته های فنی، مهندسی و حتی مهندسی و روانشناسی پیشرفت کرده ایم که این پیشرفت ها در ماشین سانتریفیوژ تجلی یافته است.

عباسی گفت: تبلور چرخیدن چرخ زندگی مردم، ایجاد اشتغال در جامعه، ایجاد درآمد، تولید ثروت ملی، گوشه کوچکش در کپی سازی ماشین سانتریفیوژ است چه برسد به اینکه طراحی کنیم، بسازیم و بومی سازی کنیم و موادش را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: لشکر علمی ما حرکت کرده است و یکی یکی خاکریزها را فتح می کند و یکی از مؤلفه های قدرت که علم و فناوری است در کنار شاخص های انرژی، جمعیت و تمدن و فرهنگ کامل می شود که اگر با دیدگاه اینکه قدرتی جهانی هستیم نگاه کنیم مشکلات اقتصادمان حل خواهد شد.

عباسی هشدار داد: اما اگر دیدگاه ما این باشد که ما یکی از قمرهای اقمار غربی‌ها هستیم هیچ وقت مسائلمان حل نخواهد شد. ما با آژانس به اندازه ای که هست باید دقت کنیم نهاد مهمی است که با آن سر و کار داریم.

وی گفت : آژانس کاملاً همه سایت های ما را دیده و همه فعالیت های ما زیر نظر آن بوده و هست گزارش های آژانس را هم اگر نگاه کنید حداقل در چهار، پنج سال گذشته، شفافیت فعالیت های ما را تأیید کرده است.

عباسی افزود : درست در زمانی که در اوج تولید مواد بوده ایم، غنی سازی ما پیشرفت کرده است و ماشین هایمان را اضافه کرده ایم آژانس هیچ گزارش سوئی درباره ما نداده است و اینها همه ساخته دستگاه‌های امنیتی خارجی است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی از رسانه ملی خواست این مسائل را درست به مردم بگوید و رسانه‌های دیگر نیز شیطنت نکنند و مسائل را اشتباه نگویند.

این کارشناس هسته ای تصریح کرد: برخی رسانه ها خطی برخورد نکنند که بخواهند این توافق و بیانیه را توجیه کنند اینها توجیه بردار نیست اقدام شتابزده ای در ژنو صورت گرفت که بابت آن مدام خسارت می دهیم و می رویم جای دیگر مذاکره می کنیم؛ باید این مسئله را  با همدلی و همزبانی خاتمه دهیم.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۰۰:۳۷احمدعربی 0 0

    خداوندانشاء الله هرکسی را که می خواهد به این مردم مسلمان و بزرگوار وشریف خیانت کند هرچه زودتر رسوا کرده و شرش را از یسر آنها دورگرداند. 
                                

نظر شما