شناسهٔ خبر: 93236 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

نماینده چین در آژانس: مسائل زیادی باید در مذاکرات حل و فصل شود

نماینده چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت هایی صورت گرفته است این در حالی است که مسائل زیادی همچنان باید حل و فصل شود.

به گزارش نماینده به نقل از صداوسیما، نشست عمومی معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ عصر جمعه ساعت ۶ به وقت محلی اتریش (۲۰.۳۰ بوقت محلی ایران) در هتل کوبورگ وین آغاز شد و پس از یک ساعت پایان یافت. 

معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ پس ازپایان این نشست و ترک هتل کوبورگ از ارائه هرگونه توضیح و اظهار نظری خودداری کردند. 

این دور از مذاکرات هسته ای از سه شنبه با نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معانان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای ۱+۵ آغاز شد. پس از این نشست، جلسات دوجانبه و چند جانبه میان ایران و نمایندگان دیگر کشورهای ۱+۵ در هتل کوبورگ برگزار شد. 

هیات مذاکره کننده هسته ای ایران وین را به مقصد تهران کرد. 

- احتمال انتشار متن ترکیبی

- متن هنوز شامل برخی مسایل حل‌ نشده است

خبرگزاری ایتارتاس هم گزارش داد: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیروز گفت: متن ترکیبی توافق میان ایران و گروه ۱+۵ احتمالا به زودی منتشر می‌شود. 

وی گفت: "این متن متنی هماهنگ ‌شده نیست زیرا درباره بخش‌هایی از متن هماهنگی وجود ندارد. "

ریابکوف افزود: "این متن هنوز شامل برخی مسایل حل‌ نشده است اما به هر حال ماکت یک متن خواهد بود که امکان بهبود و نهایی‌شدن دارد. "

وی همچنین گفت: روسیه همچنان به موضع خود پایبند است که تحریم تسلیحاتی ایران باید به محض حصول توافق نهایی لغو شود. 

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: به تلاش‌های خود برای حل این مساله ادامه می‌دهیم تا این ممنوعیت به محض حصول توافق نهایی لغو شود. 

هیئت ایرانی، مذاکره کنندگان بسیار قابلی هستند

نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای، تیم ایران را بسیار توانمند توصیف کرد. 

سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما به هیئت ایرانی برای اینکه از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنند و آن را تقویت می کنند، آفرین می گوییم. آنها مذاکره کنندگان بسیار قابلی هستند. ما گاهی از آنها برخی چیزها را یاد می گیریم. 

مسائل زیادی همچنان باید حل و فصل شود

خبرگزاری شین‌هوا از وین نیز گزارش داد : چنگ جینگیه Cheng Jingye نماینده چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز در وین به خبرنگاران گفت: در مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت هایی صورت گرفته است این در حالی است که مسائل زیادی همچنان باید حل و فصل شود.  

متعهد به نهایی کردن توافقیم 

وزیر خارجه امریکا گفت: متعهد هستیم همه توان خود را برای نهایی شدن توافق هسته ای با ایران به کار گیریم. 

جان کری افزود: هنوز راهی طولانی پیش رو داریم؛ بسیاری از مسائل فنی باید حل و فصل شود، اما با نزدیک شدن مهلت تعیین شده در سی ام ژوئن به تلاش ادامه خواهیم داد.

نظر شما