شناسهٔ خبر: 88650 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در نشست احزاب با معاون سیاسی وزیر کشور چه گذشت؟

انتقاد عضو منحله مشارکت از رحمانی فضلی تا پیشنهاد انتخاباتی وزیر سابق ارشاد

وزارت کشور نشست معاون سیاسی وزیر کشور با ۴۰ تن از فعالان حزبی عصر امروز در ساختمان فاطمی برگزار شد.

به گزارش نماینده، محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور عصر امروز (دوشنبه) در جلسه‌ای که با حضور دبیران کل احزاب در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: امروز باید تحزب را در کشور پیگیری کنیم و امروز حتی مسئولان می‌گویند که ما وابسته به هیچ حزب و گروهی نیستیم.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم حزب و گروه عضویت در تشکیلات سیاسی را به عنوان یک مزیت معرفی کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: برای اینکه اهمیت حزب و احزاب را که سبب نشاط سیاسی در کشور می‌شوند را تبیین کنیم، بر این باوریم که باید جلساتی را با دبیران کل احزاب برگزار کرده و نظرات آنها را جمع‌آوری کنیم.

مقیمی به نشست خود با ۳۵ حزب رسمی کشور که قبل از پایان سال ۹۳ برگزار شد اشاره و خاطرنشان کرد: جلسات ما با دبیران کل احزاب یکی دو جلسه خواهد بود و پس از آن دبیران کل همه احزاب با وزیر کشور دیدار خواهند کرد و بعد نظرات را جمع‌بندی و آن را پیگیری می‌کنیم.

پیشنهاد انتخاباتی به فعالان حزبی

 سیدمحمدحسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان اسلامی در این نشست به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: احزاب باید در چارچوب موازین قانونی رقابتی سالم بر پایه حضور گسترده مردم در انتخابات را از خود نشان دهند.

وی همچنین پیشنهاد کرد یک منشور انتخاباتی به کمک تشکلها و احزاب تدوین و تهیه شود.

محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی جبهه اصلاحات در نشست معاون سیاسی وزیر کشور با دبیران کل احزاب از عدم نظارت بر احزاب و تشکل‌های سیاسی انتقاد و تصریح کرد: متاسفانه هیچ نگاه نظارتی بر احزاب وجود ندارد.

وی همچنین گفت: ما (احزاب) برای تاسیس دفاتر استانی خود دارای مشکل هستیم و استانداری‌ها در این خصوص هیچگونه همکاری با ما نمی‌کنند.

به احیای خانه احزاب امیدواریم

ملکی دبیرکل حزب نواندیشان در این نشست اظهار داشت: اگر مجموعه احزاب خطوط قرمز را رعایت کنند شاید بتوانند تندروهایی که مخالف هر گونه فعالیت حزبی هستند را بگیرند.

برپایه این خبر عباس‌پور دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران نیز به شعار سال (دولت، ملت، همدلی و همزبانی) که در ابتدای سال ۹۴ توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد اشاره و اظهار داشت: همدلی و همزبانی بین دولت و ملت حائز اهمیت است و باید مورد توجه همه نهادها قرار بگیرد.

وی افزود: مجلس نماد ملت است بنابراین در رابطه با این بیانیه یا تفاهم‌نامه یا گزارش جای تهدید و تازیانه نیست چراکه این گونه کارها معنای همدلی و همزبانی نمی‌دهد.

عباس‌پور خاطرنشان کرد: دولت باید با شهامت مشکلات ملت را رفع کنند و ملت نیز درک کند که این مشکلات یک شبه حل نمی‌شود.

شریف دبیرکل کانون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از فراوانی احزاب در ایران انتقاد و اظهار کرد: همان گونه که آیت‌الله هاشمی رفنسجانی فرمودند باید به سمت جبهه‌های سیاسی حرکت کنیم.

وی پیشنهاد کرد: وزارت کشور در راستای تشکیل جبهه‌های سیاسی راهکارها و شیوه‌های جدیدی را معرفی کند.

شریف در مورد خانه احزاب و مسائل مربوط به آن نیز گفت: دخالت‌های وزارت کشور باعث شده که انتخابات خانه احزاب برگزار نشود بنابراین اگر قرار است خانه احزاب احیا شود باید وزارت کشور متولی مجمع عمومی خانه احزاب باشد.

دبیرکل کانون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با اشاره به اصل ۱۰۸ قانون اساسی تصریح کرد: رسیدگی به جرائم سیاسی باید علنی باشد بنابراین وزارت کشور هرچه سریع‌تر اصل ۱۰۸ قانون اساسی را تصویب کند.

وی در پایان از وزارت کشور خواست که به احزابی که مجوز فعالیت ندارند اجازه هیچ گونه فعالیتی ندهد.

حمایت خانه کشاورزان از تیم مذاکره کننده هسته ای

بابک آذربافت دبیرکل حزب ترقی ایران در این نشست اظهار داشت: متاسفانه بعد از هر انتخاباتی خواسته مردم و اهداف روشن آنها فراموشی سپرده می‌شد یعنی حکومت‌ها مردم را فقط در قامت یک برگ رای می‌بینند.

وی اظهار امیدواری کرد: انشالله این بار دولت یازدهم درباره خواسته مردم نقش خوبی ایفا کند.

آذربافت با تاکید براینکه امیدواریم امسال سال بازگشایی خانه احزاب باشد از وزارت کشور درخواست کرد که توجه بیشتری به احزاب و تشکل‌های سیاسی داشته باشد.

بر پایه این خبر بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورزی ایران نیز اظهار کرد: از وزارت کشور به دلیل حمایت استانداران از خانه کشاورز تشکر می‌کنم.

وی افزود: خانه کشاورز ایران بزرگ‌ترین تشکل فراگیر در تاریخ این کشور است که در ۲۸ استان دفتر دارد.

بیابانی همچنین ضمن تشکر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تفاهم‌نامه لوزان گفت: خانه کشاورز ایران از آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان در امر هسته‌ای حمایت و سپاسگزاری می‌کند.

حاجی‌عباسی دبیرکل جامعه اسلامی زینب (س) با اشاره به شعار سال (دولت، ملت، همدلی و همزبانی) اظهار کرد: با تدبیر مقام معظم رهبری فضای اخلاقی در جامعه حاکم شده و معظم‌له دولت تدبیر و امید را شایسته تحقق همدلی و همزبانی در جامعه دانسته است.

وی افزود: برای تحقق یافتن این شعار احزاب و رسانه ملی باید همگام با دولت و ملت نقش بسزایی را از خود نشان دهد.

حاجی‌عباسی در پایان بر افزایش تعداد نماینده زن در مجلس تاکید کرد و از احزاب خواست که برای کاندیداتوری زنان در لیست خود تلاش کند.

** بدون فضای نقادانه کارها پیش نخواهد رفت

 اعظم طالقانی دیگر سخنرانان این نشست بود.

وی اظهار داشت: از اینکه معاون سیاسی وزارت کشور در راستای تقویت احزاب و نشست‌های گفتمانی جلساتی را ترتیب دیده است تشکر و قدردانی می‌کند.

وی افزود: وزارت کشور قدرت این را دارد که در ارتباط با صلاحیت و عدم صلاحیت احزاب و دبیرکل این تشکل‌ها برخوردی داشته باشد.

طالقانی نقد را درون‌مایه و شاکله اصلی احزاب عنوان و خاطرنشان کرد: اگر در یک جامعه‌ و نظامی نقد وجود نداشته باشد کارها پیش نخواهد رفت.

دبیرکل حزب زنان انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که چرا نباید به من صلاحیت داده شود گفت: من تاکنون کار خلاف قانون انجام ندادم اما پیوسته نقد کردم بنابراین از وزارت کشور تقاضا دارم که نیروهای امنیتی را در مورد احزاب قانع کنند یعنی آنها را متوجه سازند که احزاب حق دارند که نقد کنند.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم با نقد کردن نظام تضعیف نمی‌شود بلکه نقد احزاب و نقد منتقدان به حفظ نظام کمک می‌کند و بسیار مفید بوده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز قدرت اول منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود گفت: از مسئولان تقاضا دارم ه تاریخ انقلاب را آماده کنند و به جوانان  عرضه سازند تا جوانان ما منحرف نشوند. با کوچک‌ترین دروغ‌های دشمنان نظام اسلامی پاهایشان نلغزد و باور نکنند.

انتقاد عضو حزب منحله مشارکت از رحمانی فضلی

 علی شکوری راد عضو انجمن اسلامی پزشکان عصر امروز (دوشنبه) طی سخنانی ظهار داشت: تفاهم‌نامه لوزان باید برای تاریخ جهان جهت جلوگیری از جنگ‌های بعدی نقطه عطفی باشد بنابراین به دولت یازدهم تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه وزارت کشور باید جزو مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت و مقتدرترین وزارتخانه محسوب می‌شود گفت: وزارت کشور از این رو مقتدرترین وزارتخانه دولت است چراکه می‌تواند امنیت و ایجاد فضای سیاسی مناسب برای نقش‌آفرینی مردم را برقرار کند.

وی با بیان اینکه پروژه وزارت کشور برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گسترش رقابت و افزایش مشارکت است گفت: برای شور و نشاط سیاسی و افزایش مشارکت فعالیت سیاسی احزاب را می‌طلبد بنابراین پروژه وزارت کشور باید مشارکت سیاسی را ارتقا دهد.

شکوری راد با تاکید براینکه وزارت کشور در زمان فعلی قدرت توسعه فضای سیاسی کشور را ندارد گفت: در زمان وزارت آقایان ناطق نوری، محتشمی‌پور و آقای عبدالله نوری وزارت کشور نشان داد که از چه منزلتی برخوردار است بنابراین اگر وزارت کشور در منزلت خود قرار بگیرد می‌تواند پروژه‌های خود را انجام دهد.

عضو انجمن اسلامی پزشکان با تاکید براینکه وزارت کشور باید فضای امنیتی را تبدیل به فضای سیاسی کند گفت: فضای امروز فضای گسترش سیاسی نیست چراکه احزاب برای برگزاری یک همایش باید از اماکن مجوز بگیرد در حالی که در هیچ کجای قانون این اجازه را به این نهادها نداده است.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات هم به جای سرویس‌دهی فقط به وزارت کشور حکم می‌دهد و به این ترتیب در کشور ما تصمیم‌گیری‌ها به عهده مقامات اطلاعاتی شده نه مقامات سیاسی.

شکوری راد به حادثه شیراز و علی مطهری اشاره و خاطرنشان کرد: در استان فارس نهادهای امنیتی اجازه سخنرانی به آقای مطهری را نداده بودند و استانداران هم غلاف کشیدند و تبعیت کردند بنابراین وزیر کشور نمی‌تواند برای یک نماینده معتمد مجلس کاری کند جایگاه وزارت کشور تنزل یافته است بنابراین باید این جایگاه ارتقا یابد.

** ذوق‌زدگی از تفاهم سیاسی لوزان اشتباه است

 احمد اصفهانی دبیر کل جامعه اصناف و بازار نیز طی سخنانی با اشاره به نامگذاری سال به نام همدلی و همزمانی دولت و ملت گفت: بزرگترین معروف حمایت از نظام است و همزبانی دولت و ملت تنها مختص به قوه مجریه نیست و این همدلی باید بین تمام قوا و مسئولین با مردم برقرار شود.  

وی همچنین با اشاره به مسئله هسته‌ای گفت: احزاب در برخی مسائل مشترکاتی دارند و مسئله هسته‌ای نیز از جمله این مشترکات است که در واقع یک مسئله ملی است.

اصفهانی تصریح کرد: ما باید در قدم به قدم این مذاکرات خون شهدای هسته‌ای که در این راه زحمت کشیدند را پاس بداریم.  

وی با بیان اینکه ذوق‌زدگی از تفاهم سیاسی لوزان یک اشتباه است، گفت: ما کارهای زیادی پیش رو داریم و نباید با ذوق‌زدگی کد غلط به غربی‌ها و آمریکایی‌ها نشان دهیم چرا که باعث می‌شود که ما بیشتر از آنها به توافق احتیاج داریم.

وی همچنین از وزیر امور خارجه کشور خواست تا با زبان فارسی با طرفهای مقابل مذاکره کند.  

کریمی اصفهانی برهمین اساس خاطرنشان کرد: باید بیانیه لوزان را به زبانهای مختلف ترجمه کنیم و مبنای کارمان را زبان فارسی قرار دهیم و آقای ظریف هم فارسی بگویند.  

منبع: فارس و تسنیم

نظر شما