شناسهٔ خبر: 85090 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

چرا مطهری بر گذشته خود قلم کتمان می کشد ؟!

علی مطهری1 مطهری باید مانند بسیاری از اصلاح طلبانی که از گذشته خود توبه کرده و غلط کردم آنان سر به فلک کشیده است بر گذشته خود باید قلم کتمان بکشد و این هنوز ابتدای راه است ...

نماینده - روزنامه آرمان در شماره اخیر خود مصاحبه ای از علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی منتشر کرده که اگر از نکات تکراری آن بگذریم و بر آن وقعی نگذاریم این بخش از سخنان وی که نقدهای گذشته خود به اصلاح طلبان و دولت هاشمی را توجیه کرده و این نقدها را به عرصه فرهنگی فرو می کاهد قابل توجه و تامل است . این توجیه نشان از آن دارد که علی مطهری برای نزدیک شدن به اصلاح طلبان باید گذشته خود را نیز نفی کند و بر آن خط بطلان بکشد تا بتواند محبت ضد انقلاب را به عیان و کامل از آن خود کند و به گفته یکی از ضد انقلابیون خارج نشین ساپورت شود !

مطهری در مصاحبه ای که آرمان امروز بخش هایی از آن را منتشر کرده است می گوید «انتقاد من به نوع نگاه دولت اصلاحات به مسائل فرهنگی بود ولی نمی‌گفتیم که نگویید و حرف نزنید»

کاری به این نکته هم نداریم که علی مطهری در سالیان گذشته هر کاری خواست کرد و هر حرفی خواست زد و همواره نیز از نبود آزادی بیان گلایه کرد ولی این سوال مطرح است که آیا تنها انتقاد علی مطهری به دولت های سازندگی و اصلاحات فرهنگی بود ؟!

اسفند ماه سال گذشته نماینده در گزارشی به مواضع گذشته و حال علی مطهری پرداخت و محل مفارقت علی مطهری از گفتمان اصولگرایی را عیان ساخت.

علی مطهری در مصاحبه با روزنامه کیهان در طول دوران اصلاحات گفته بود «بینید من به طور کلی معتقدم که استفاده از اصطلاحاتی نظیر اصلاحات ، اصلاح طلبی و اصلاح طلبان برای جامعه امروز ما ضرورتی ندارد . مدعیان اصلاح طلبی از این لفظ اصلاح ساختاری در حکومت را اراده می کنند و من با این مدعا مخالفم . بنابر این من با به کار بردن کلمه اصلاح طلبی به مفهوم نجات حکومت از انحراف اساسی و بازگرداندن آن به مسیر درست موافق نیستم . به دلیل این که اساسا هیچ انحراف اساسی و بنیادینی در جمهوری اسلامی ایجاد نشده است تا ما بخواهیم آن را اصلاح کنیم . »

وی در این مصاحبه همچنین گفته بود «کسانی پیدا شده اند که جریان اصلاحات را بستری برای ساقط کردن ولایت فقیه و از بین بردن اساس حکومت دینی می دانند ، ما که نمی توانیم چنین روندی را قبول کنیم . بله ما هم انتقاداتی به گذشته داریم و معتقدیم فسادهایی به وجود آمده که باید آن را اصلاح کرد . حالا آقایان آمده اند به اسم اصلاحات کارهایی کرده اند که فهرست آن فسادها طولانی تر شده است»

وی به فساد اقتصادی موجود در نهادهای اقتصادی کشور در طول دولت سازندگی نیز پرداخته و گفته بود «ورود و دخالت اقوام رئیس جمهور در تمام شئون سیاسی و اقتصادی واقعا درست نبود. اینکه اینها بیایند در اکثر مراکز حساس اقتصادی مسلط شوند، این چه دلیل موجهی دارد؟ مثلا در وزارت نفت آنجایی که باید معاملات مهم انجام شود حتما باید از نزدیکان ایشان باشد.»

و یا می گوید «حالا حتما باید "کیش" هم دست اینها باشد، وزارت نفت هم زیر نفوذ اینها باشد، فلان کارخانه خودروسازی هم مال اینها باشد و انحصار صادرات فلان محصول در اختیارشان باشد؟ اینها هم توجیه امنیتی دارد؟ اینها را که دیگر نمی‌شود براساس مصالح ملی توجیه کرد.»

مطهری معتقد بود اشکالات اساسی در دولت سازندگی پیدا شد و از این رو است که می گوید «البته خود ما الان که گذشته را ارزیابی می‌کنیم، ممکن است انتقاداتی به بعضی از روش‌ها یا تصمیمات خودمان داشته باشیم ولی اینها انحرافات اساسی نیست. اشکالات واقعی در دوران سازندگی پیدا شد.»

و یا سیاست خارجی دولت اصلاحات ؛ علی مطهری در نقد پیشنهاد گفت و گوی تمدن ها می گوید «مساله تامل‌برانگیز دیگر همین موضوع "گفت‌وگوی تمدن‌ها" است. بدون ملاحظه باید بگوییم این شعار یک شعار اسلامی نیست، یعنی تاکید افراطی بر ملیت‌ها و نژادها و عناصری از این قبیل به‌جای تاکید بر هویت دینی کار غلطی است. شما اگر به سخنان حضرت امام توجه کنید می‌بینید که فقط صحبت از اسلام است.»

او اعتدال را نیز بر نمی تابید و مدعیان اعتدال را به تلاش برای صلح کل بودن متهم می ساخت و می گفت «روحیه قاطع و بی‌ملاحظه‌ای که با هیچ‌کس رودربایستی ندارد، مسلما دشمنان زیادی هم خواهد داشت، ولی چه می‌شود کرد؟ نمی‌شود که برای همیشه محبوب‌القلوب همگان بود، باید دید حق کجاست، نباید رودربایستی با اشخاص داشت. مساله انقلاب و نظام و مصلحت مردم است.»

پرداختن به مواضع گذشته و حال علی مطهری مثنوی هفتاد من کاغذ می طلبد ولی سخن آن است که گفته شد اصلاح طلبان علی مطهری را به کمال برای خود می خواهند و در یک قلب محبت دو معشوق جا نمی گیرد ...مطهری باید مانند بسیاری از اصلاح طلبانی که از گذشته خود توبه کرده و غلط کردم آنان سر به فلک کشیده است بر گذشته خود باید قلم کتمان بکشد و این هنوز ابتدای راه است و در آینده خبرهای تاسف برانگیز بسیاری از او خواهیم شنید .

 

 

 

نظر شما