شناسهٔ خبر: 84404 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در نشست وزرای علوم غیرمتعهدها مطرح شد؛

پیشنهاد «روحانی» برای ایجاد مرکز همکاری های فناوری عدم تعهد

روحانی رئیس جمهور راه اندازی مرکز همکاریهای فنی ، فناوری و نوآوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به میزبانی ایران را به وزرای علوم این کشورها پیشنهاد کرد.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، حسن روحانی ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان در نشست وزرای علوم، فناوری و نوآوری کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها گفت: این اجلاس از شأن والایی برخوردار است زیرا علوم میراث مشترک بشری است.

وی افزود: همچنان که برای پیشرفت علم و فناوری نمی توان مرز قائل شد، گسترش و توسعه آن هم جدا از مبدأ جغرافیایی، مرزهای سیاسی را به رسمیت نمی‌شناسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای فراگیری و بسط علم و فناوری هیچ مرزی وجود ندارد گفت:‌ این جمله به این معناست که دسترسی به علوم و فناوری یک حق از حقوق اساسی بشر به شمار می‌رود و در کنار اینها می توان گفت که منافع ناشی از توسعه علوم و فناوری هم مرزی نمی شناسد.

آقای روحانی افزود: به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دوره‌ای جنبش غیرمتعهدها ضمن یادآوری سخنرانی سال ۲۰۱۳ خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری و تصویب آن، تأکید می کنم هر چند کشورهای عضو جنبش به قدرت‌های بزرگ و بلوک‌بندی‌های سیاسی متعهد نیستند، اما تعهدی تزلزل‌ناپذیر به فناوری و توسعه کشور خود دارند.

رئیس جمهور گفت: علم و فناوری نه تنها از یک سو به توسعه کشورها می انجامد که از سوی دیگر بستری پایدار و طولانی‌مدت برای حذف خشونت و افراطی‌گری به همراه می‌آورد.

کشورهای در حال توسعه در برابر تبعیض علمی ایستادگی کنند

روحانی در ادامه با اشاره به ضعف کشورهای در حال توسعه در تبدیل علم به ثروت افزود: کشورهای صنعتی نیز با استفاده از این خلأ اقدام به جذب نیروهای علمی و تربیت شده کشورهای در حال توسعه می کنند و اگر چرخه تبدیل علم به ثروت همچنان ناقص باشد فرار مغزها ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور دستیابی به علم و دانش را از حقوق اولیه انسان‌ها و همه دولت‌ها دانست و تأکید کرد: نباید به بهانه‌های واهی دیگر انسان‌ها و کشورها را از دستیابی به دانش محروم کرد.

وی گفت:‌ کشورهای در حال توسعه باید در برابر فشارهای برخی کشورها علیه کشورهای مستقل در تحمیل تبعیض علمی ایستادگی کنند.

آقای روحانی با اشاره به فشارهای غرب علیه ملت ایران برای جلوگیری از دستیابی به دانش‌های جدید افزود: متأسفانه در طی ۱۲ سال اخیر مردم ایران تنها به علت اینکه پیگیر حق مسلم خود برای دستیابی به دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بودند تحت فشار قرار گرفتند اما مجریان تحریم‌ها و کسانی که این موضوع را امنیتی کرده‌اند به‌خوبی از اهداف مردم و دولت ایران آگاه بودند.

رئیس جمهور تصریح کرد: کسی نمی تواند ادعا کند که برنامه هسته‌ای ماهیت غیرصلح‌آمیز دارد این درحالی است که فشارهای غیرمنطقی نیز همچنان ادامه دارد.

روحانی افزود: ‌علت این فشارها را باید در تلاش برخی کشورها به منظور ممانعت دیگر ملت‌ها از دسترسی و ورود به مرزهای دانش جستجو کرد که این یکی از نمونه‌های تحمیل تبعیض علمی است که می تواند هر یک از کشورهای در حال توسعه را درگیر خود کند.

ایران از نظر نیروی انسانی  در ردیف کشورهای پیشرفته

رئیس جمهور گفت: همان طور که می‌دانید ایران با تشخیص اهمیت علم و فناوری در توسعه همه‌جانبه بسترهای رشد پایدار را بر این مبنا فراهم آورده است و با داشتن ۴ و نیم میلیون دانشجو که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آنها را زنان تشکیل می‌دهند از نظر نیروی انسانی توانا در ردیف کشورهای پیشرفته جهان قرار دارد.

روحانی افزود: مقام  شانزدهم علمی جهان بر اساس مقالات علمی منتشر شده و اجرای ده‌ها ابرپروژه همچون ساخت ماهواره، ماهواره‌بر، ابررایانه، نانوتکنولوژی و دستیابی به تولید داروهای انحصاری در کنار پیشرفت‌های تکنولوژیک هسته‌ای تنها بخشی از این دستاوردهاست.

وی اضافه کرد: شاید بتوان گفت یکی از پایه‌های پیشرفت در علوم نگاه عالمانه به زنان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی است و ما شاهد پیشتازی زنان در ورود به دانشگاه‌ها هستیم.

رئیس جمهور گفت: کارآیی آنها در نانوفناوری، بیوتکنولوژی و علوم شناختی در کشور نشان می‌دهد که کشورهای عضو نمی‌توانند از فرصت حضور زنان در عرصه‌های علمی چشم‌پوشی کنند.

پیشنهاد ایجاد مرکز همکاری های فناوری عدم تعهد

رئیس جمهور راه اندازی مرکز همکاریهای فنی، فناوری و نوآوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به میزبانی ایران را به وزرای علوم این کشورها پیشنهاد کرد.

روحانی افزود: یافتن راهکارهای افزایش سطح مشارکت در روند رو به توسعه کشورها می تواند یکی از اهداف این اجلاس باشد.

وی گفت: ما بر این باوریم که نقش فنآوری اطلاعات از جمله اینترنت در توسعه علوم و فنون انکارناپذیر است و کشورها به طور برابر حق دارند از این فنآوریها برای توسعه خود استفاده کنند.

رئیس جمهور افزود: مدیریت فعلی اینترنت، بسیاری از کشورهای در حال توسعه را از استفاده شایسته از این امکان محروم ساخته است و سوء استفاده از این فناوری از سوی مدیران آن می تواند تهدیدی علیه توسعه کشورهای دیگر محسوب شود.

آقای روحانی گفت: لازم است همکاری و همیاری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای ارتقای نقش خود در مدیریت اینترنت و منافع آن تقویت شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از کشورها در معرض بلایای طبیعی هستند و کشورهای فقیرتر آسیب پذیری بیشتری در این زمینه دارند افزود: برای کنترل و کاهش بلایای طبیعی، همکاری کشورهای جنبش عدم تعهد در حوزه علوم و تکنولوژی پیچیده از جمله فضایی برای سنجش از راه دور و مدیریت بلایای طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آقای روحانی گفت: ایجاد شبکه های علمی و تحقیقاتی برای تبادل اطلاعات و تجارب و نیز همکاری در اجرای طرحهای مشترک موجب انسجام و همکاری بیشتر میان اعضا خواهد شد.

همکاری علمی اعضاء در خدمت هدف غایی جنبش

رئیس جمهور گفت: گسترش فقر و بیکاری در کشورهای در حال توسعه ذیل یک نظام سیاسی و اقتصادی بین المللی ناکارآمد، زمینه های مساعد و بستر گسترش افراطی گری و خشونت را فراهم آورده است.

روحانی افزود : اصلاح این مناسبات و حرکت به سوی توسعه پایدار در سطح جهان، ایجاد جوامع دانش بنیان و کاهش تمایل به سلطه گری، افراطی گری و خشونت را در پی خواهد داشت لذا علم و فناوری با همه ابعاد جانبی مثبت آن زمینه ساز صلح و امنیت خواهد بود.

وی اضافه کرد : همکاری های علمی و فناوری برای ارتقاء توسعه و رفاه کشورهای عضو می تواند در خدمت هدف غایی جنبش یعنی برقراری صلح و آرامش و برابری میان دولت ها اعم از کوچک و بزرگ باشد.

روحانی افزود: ظرفیت های علمی قابل توجهی درون کشورهای عضو وجود دارد که می تواند با دیگر اعضا به اشتراک گذاشته شود البته تبدیل این ظرفیت ها به ثروت به نحوی که در زندگی روزمره شهروندان قابل لمس باشد، نیازمند برقراری ارتباط میان علوم، اقتصاد و صنایع به گونه ای است که افزایش اشتغال و رفاه مردم را در پی داشته باشد.

دکتر روحانی گفت: متاسفانه بسیاری از کشورهای عضو برغم در اختیار داشتن بنیه علمی قابل قبول، فاقد حلقه ارتباطی میان صنعت و علوم هستند.

رئیس جمهور کشورمان، وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون حقوقی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه این اجلاس حضور دارند.

سیاست گذاری کلان علم و فناوری، هدف اجلاس

 


این اجلاس دو روزه با شعار «علم، فناوری و نوآوری برای توسعه پایدار» با هدف سیاست گذاری کلان علم و فناوری در کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، توسعه دیپلماسی علم و فناوری و تحکیم مرجعیت علمی و فناوری کشورمان برگزار می‌شود.

۵۸ کشور و نهاد بین المللی برای حضور در اجلاس وزیران علوم، فناوری و نوآوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اعلام آمادگی کرده‌اند که ۳۱ کشور در سطح وزیر در این اجلاس شرکت می‌کنند.

روسا و دبیران کل برخی نهادهای بین المللی مانند آیسسکو، دی هشت، بانک توسعه اسلامی، کامستک و آی سی تی پی نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت.

درحاشیه اجلاس وزیران علوم، فناوری و نوآوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و فناوری کشورمان با موضوعات نانوتکنولوژی، هوافضا، پزشکی و هسته‌ای نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

نظر شما