شناسهٔ خبر: 84229 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

گزارشی از دلایل نهادینه نشدن اقتصاد مقاومتی میان مسوولان؛

چرا توصیه‌ها و هشدارهای رهبری در اقتصاد عملی نشد؟/ روح اقتصاد مقاومتی در تولید ملی و مصرف کالای ایرانی است

اقتصاد431 همه کسانی که با اقتصاد سروکار دارند خوب بخاطر دارند که سال قبل درچنین روزهایی بود که مقام معظم رهبری علاوه بر تاکید بر درپیش گرفتن شیوه اقتصاد مقاومتی بعنوان راهی برای نجات اقتصاد کشور از وابستگی و تهدیدهای دشمنان به تشریح رئوس اجرایی کردن این شیوه اقتصادی پرداختند .

نماینده - ایشان امسال نیز درحالی که یکسال از بیان اظهاراتشان درباره اقتصاد مقاومتی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی با اشاره به شاخ و شانه کشیدن‌ها و شرط و شروط‌های آمریکا و تحریم‌های جدید اعمال‌شده از سوی اروپا تأکید کردند: ملت ایران همواره نشان داده است اراده قوی دارد و در موضوع تحریم‌ها هم ملت ایران می‌تواند این توطئه را ناکام بگذارد.

ایشان افزودند: غربی ها و عمدتاً آمریکاییها، با برنامه ریزی و با استفاده از شیوه های مختلف اقدام به کارشکنی در طرحها و فعالیت های بزرگ اقتصادی ایران با کشورهای منطقه و دور زدن ایران در خطوط انتقال نفت و گاز، خطوط زمینی و هوایی و خطوط شبکه های ارتباطاتی کردند و عملاً  سال ها پیش از قضایای هسته ای، تحریم بی سر و صدایی را آغاز کردند که این مقابله اقتصادی تا به امروز ادامه داشته است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: بنابراین در تحلیل شرایط و مشکلات اقتصادی کشور، نباید برنامه ریزی دشمن را که آمریکا و چند کشور اروپایی دنباله رو آن هستند، نادیده گرفت.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه باید در مقابل برنامه ریزی بدخواهان به گونه ای تلاش شود که ضربه دشمن، تأثیرگذار نشود و یا کم اثر شود، افزودند: علاوه بر برنامه ریزی مستمر و گسترده جبهه استکبار، اقتصاد کشور از دو اشکال بزرگ «نفتی بودن» و «دولتی بودن» نیز به شدت رنج می برد.

ایشان خام فروشی نفت و صرف آن در امور جاری کشور و استفاده نکردن از فرآورده های گسترده ناشی از ارزش افزوده نفت را، میراث شوم رژیم طاغوت و خسارتی جبران ناپذیر خواندند و گفتند: این روش، آسان ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان های مختلف، ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مشکل دولتی بودن اقتصاد کشور نیز به ابلاغ سیاستهای اصل 44 در چندین سال قبل، و تأکیدات مکرر برای اجرای این سیاستها اشاره کردند و گفتند: مسئولان انصافاً تلاش می کنند اما این تلاش ها کافی نیست و باید یک نفَس جدیدی به تلاش های اقتصادی دمیده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای 29 بهمن را مصادف با اولین سالگرد ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی دانستند و تأکید کردند: اقتصاد مقاومتی که برای کشور، در هر شرایطی اعم از تحریم یا غیرتحریم ضروری است، به معنای آن است که بنیان اقتصادی کشور بگونه ای ساماندهی شود که تکانه های جهانی در آن اثرگذار نباشد.

ایشان افزودند: اگر پایه اقتصاد کشور براساس استفاده از ظرفیت های مردمی و تولید داخلی برنامه ریزی و مستحکم شود، دیگر برای تحریم ها و کاهش قیمت نفت عزا نمی گیریم و دچار نگرانی نمی شویم.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از لوازم اصلی و مهم خروج از اقتصاد نفتی را، قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد نفت دانستند و خاطرنشان کردند: باید به این نقطه برسیم و معتقدم این کار سخت را می توان با همت و با اعتماد به مردم و جوان ها و سرمایه های داخلی و بالاتر از همه، با اعتماد به خداوند متعال که وعده نصرت داده است، انجام داد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه یکی از راههای قطع وابستگی بودجه به درآمد نفت، تکیه بر درآمد حاصل از مالیاتِ تولید و تجارت است، گفتند: برخی سرمایه داران کلانی که از دادن مالیات خودداری و فرار می کنند مرتکب جرم می شوند زیرا کشور را به پول نفت بیش از پیش وابسته می کنند و زمینه ساز بروز مشکلات بیشتر می شوند.

ایشان موضوع مالیات را بسیار مهم و دادن مالیات را یک فریضه دانستند و افزودند: مسئولان مالیاتی برنامه ها و اقدامات خوبی را برای درآمد مالیاتی حاصل از تولید و تجارت طراحی کرده اند که باید با کمک مردم، هرچه سریعتر اجرایی شوند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از نکات اساسی برای حل مشکلات اقتصادی، ارتقاء بهره وری است، خاطرنشان کردند: ارتقاء بهره وری عبارت است از کاهش هزینه تولید و بالا بردن کیفیت.

حضرت آیت الله خامنه ای برنامه ریزی مناسب برای استفاده حداکثری از ظرفیت ها و منابع داخلی را یکی دیگر از راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی برشمردند و در ادامه چند نکته را متذکر شدند.

استفاده از تولیدات داخلی اولین نکته ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: مردم و همه کسانی که علاقمند به ایران و آینده آن هستند و همچنین دستگاههای دولتی باید کالاهای خارجی را که مشابه داخلی آن وجود دارد، استفاده نکنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بیان نکات دیگر، به لزوم پرهیز از اسراف و جلوگیری از تضییع منابع عمومی، تکیه بر شرکتهای دانش بنیان و مبارزه جدی با قاچاق اشاره کردند و افزودند: برای حل مشکلات اقتصادی، این کارها باید انجام شود.

ایشان خاطرنشان کردند: در این سالها، هشدارهای زیادی داده شده و تلاش های بسیاری هم انجام شده است اما نه آن هشدارها کافی است و نه آن تلاشهای مسئولان.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: اگر اقدامات لازم و تلاشهای جدی تر را در عرصه اقتصادی انجام ندهیم، نتیجه همان می شود که اکنون دشمن برای موضوع هسته ای ما شرط و شروط می گذارد و بعد هم می گوید، اگر قبول نکنید، تحریم می کنم!

*** بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با وحدت اراده‌ها

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه اکثر بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با وحدت اراده‌ها قابل اجراست، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای بستن دروازه‌های کشور نیست و گاهی تصور می‌شود سیاست‌های آن به دلیل تحریم‌ها نوشته شده است.

علی لاریجانی اظهار داشت: امروز با مشکلات اقتصادی کشور ناشی از فشارها و تحریم‌ها دوگونه برخورد می‌شود.

وی برخورد اول را پاسخ به سوال «چگونه فشارها را کاهش دهیم؟» برشمرد و افزود: این برخورد با معلول است، در حالی که پاسخگویی به سوال چگونگی رفع نقایص اقتصادی کشور برخورد با علت مشکلات اقتصادی است و رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پرداختن به علت‌ها بوده است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه اکثر بندهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی قابل اجراست و فقط نیاز به وحدت اراده‌ها و تحلیل‌ها دارد،‌ افزود: روح واحدی در این سیاست‌ها حاکم است که باید از نظر منابع انسانی و معدنی کشور رشد اقتصادی را بر مبنای تولید قرار دهیم.

وی با هشدار نسبت به شلوغ شدن اسناد بالادستی از جمله قانون فراوان نوشتن در حوزه اقتصاد مقاومتی که محور اصلی آن را گم می‌کند، خاطرنشان کرد: دغدغه و روح حاکم بر سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تولید ملی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی استخدام در بخش دولتی را بدترین راه برای حضور کارآمد بخش خصوصی در اقتصاد کشور عنوان کرد و در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امر بسیار مهم این است که در نظام تصمیم‌سازی کشور افراد صاحبنظر حضور داشته باشند و دولت خود بسنده نباشد و همواره به دانشگاه احساس نیاز کند.

وی با انتقاد از اینکه در پذیرش پژوهش‌‌های دانشگاهی به جای آنکه ملاک علاج دردهای کشور باشد، پذیرش آن در ISI است، تصریح کرد: دانشگاه‌ها احساس نیاز به بودجه تحقیقاتی نمی‌کنند، چراکه بودجه مستقل دارند و نیازی نمی‌بینند از بخش صنعت برای انجام تحقیقات خود پول دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه گاهی تصور می‌شود سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به خاطر تحریم‌ها نوشته شده است، افزود: این تصور دقیق نیست، بلکه تحریم‌ها صرفا نشتری به مشکلات و بیماری‌های اقتصادی کشور زد و آنها را روشن کرد، زیرا مشکلات اقتصاد ما درازمدت بوده و بعضا به چند دهه قبل بازمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه شهید مدرس دولت را کارفرمای خوبی نمی‌دانست و معتقد بود اقتصاد کشور نباید در دست دولت باشد، اضافه کرد: این مشکل امروز همچنان باقیست و مربوط به تحریم‌ها نیز نیست؛ ما تصور کردیم که توسعه کشور باید با محوریت دولت صورت گیرد.

لاریجانی در ادامه با برشمردن دغدغه‌های شهید مدرس گفت: او می‌گفت چرا باید مواد معدنی را از ایران صادر کنیم و چرا زنجیره تولید در داخل ایجاد نمی‌کنیم؟ چرا در صنایع مهم روی پای خود نمی‌ایستیم؟

وی از دولتی ماندن اقتصاد کشور پس از انقلاب اسلامی سخن گفت و نتیجه آن را ضعیف بودن رقابت در کشور خواند و تصریح کرد: بعضی تصور داشتند که اقتصاد نیمه سوسیالیستی به عدالت نزدیک است که این تصور درست نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی که روح آن واگذاری اقتصاد به مردم است، ادامه داد: اقتصاد ما در مقابل دسایس از مقاومت کافی برخوردار نبود، یعنی تئوری امام راحل درباره استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی فقط در حوزه سیاسی محقق شد و در حوزه فرهنگی هم تقریبا به دست آمد، اما در حوزه اقتصادی به استقلال نرسیدیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تعریف استقلال اقتصادی به عنوان اینکه دشمنان نتوانند در اقتصاد ما اخلال ایجاد کنند، گفت: ما نتوانستیم این استقلال را حاکم کنیم تا در نتیجه آن از شیطنت‌های دیگران مصون باشیم و اگر به همان میزان که به استقلال سیاسی و فرهنگی توجه کردیم اگر به استقلال اقتصادی توجه نکنیم می‌تواند به دو حوزه قبلی آسیب بزند.

وی با اشاره به اینکه کشور گران اداره می‌شود و بهره‌وری به اندازه هزینه‌ها نیست، بیان داشت: منابع کشور که اندک نیست، پس چرا رشد اقتصادی کم است؟ زیرا نقایصی داریم که با همه توانمندی‌های خود نتوانستیم منابع را به رشد اقتصادی تبدیل کنیم.

لاریجانی نتیجه افزایش بهره‌‌وری را تقویت سایر بخش‌ها و اقمار روح اقتصاد مقاومتی یعنی تولید ملی عنوان کرد و افزود: بقیه اعضای این حوزه (از جمله صادرات و کارآفرینی)‌ باید چینش متناسب با آن بیابند.

وی با تأکید بر لزوم طبقه‌بندی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم تولید رونق یابد، باید اقتصادمان مردمی شود و این موضوع از سال‌ها قبل و به ویژه با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مطرح بود هر چند که این سیاست‌ها درست اجرا نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم سیاست‌های اصل 44 را درست اجرا کنیم، باید جلوی انحصارات را گرفته و فضای کشور رقابتی باشد و اینکه یک نوع خودرو تولید کنید رقابت نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما نه در قانون، بلکه در اجراست، اضافه کرد: بسیاری از قوانین مشکل اجرا دارند و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به جای تمرکز بر قانون‌نویسی همت خود را روی نظارت بر اجرای قوانین قرار دهد.

لاریجانی نتیجه اقدام رقابت و فضای تولید را وجود بیکاری در کشور عنوان کرد و با اشاره به اینکه پیش از تحریم‌ها نیز بیکاری در کشور کم نبود، اظهار کرد: ما امروز 44 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهیمان کار ندارند.

وی با اشاره به گسترش حجم دولت در هشت سال گذشته گفت: این گسترش دولت به آبادانی کشور لطمه می‌زند، کل بودجه کشور 180 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 150 هزار میلیارد تومان آن بودجه جاری کشور است و 30 هزار میلیارد تومان آن به پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: محور پیشرفت و استقلال اقتصادی کشور باید بر اقتصاد دانش‌بنیان باشد که اگر امروز بخواهیم رشد پایدار داشته باشیم جز با تکیه بر آن امکان ندارد و یکی از مشکلات امروز کشور ارتباط دانشگاه‌ها با بخش صنعت است.

لاریجانی فقدان رقابت در حوزه صنعت را منجر به عدم احساس نیاز به آر اند بی در شرکت‌ها برشمرد و گفت: مدیر یک کمپانی انحصاری زمانی به من گفت آر اند بی ما خاک می‌خورد یعنی هر محصولی که تولید می‌کنند عرضه می‌کنند و چون انحصاری است همه نیز مجبورند همان را بخرند.

وی از امکان ایجاد فرمولی برای الزام صنایع به رجوع به دانشگاه سخن گفت و با اشاره به اینکه این رجوع نباید دستوری بوده و باید ساز و کار آن را فراهم کرد، ادامه داد: بخشی از رشد بخش بهره‌وری کشور در اقتصاد مقاومتی فهم شده است مثلا اینکه آیا رقابت کنونی در میان صنایع کفایت می‌کند؟ و یا اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها معوج اجرا شده است لذا تولید لطمه خورده است؛ مگر قانون نگفته بود که بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی برای حوزه‌های بهداشت و تولید صرف شود پس چرا همه آن را شرط پرداخت عمومی کردند لذا قانون هدفمندسازی یارانه‌ها روی زمین مانده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث حمایت همه‌جانبه از صادرات نکته مهم انتخاب مشتریان راهبردی است، چراکه ما مشتریان نفتی داریم، از این رو می‌توانیم با استفاده از آنها مشتریان راهبردی برای صادرات خود بیابیم تا بازدارندگی داشته باشیم و تیغ دشمنان را کند کنیم.

وی مناطق آزاد را دریچه‌ای برای صادرات کشور ذکر کرد و اضافه کرد: این مناطق برای هم‌سنخ کردن مقررات و توسعه صادرات پایه‌گذاری شده‌اند، اما کاربرد آنها برعکس شد و مناطق آزاد به دریچه‌ای برای واردات تبدیل شدند و چون رنگ و لعاب ظاهری زندگی را عوض می‌کند جذابیت دارد. پس کل ایران را منطقه آزاد اعلام کنید! اکثر دولت‌ها از کنار این موضوع گذشته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فلسفه تأسیس صندوق توسعه ملی خارج کردن درآمدهای نفتی از دسترس دولت بود، گفت: این صندوق به عنوان منبع مالی برای تولید و تضمین‌کننده استقلال اقتصادی ما تأسیس شد، چراکه پشتوانه اقتصادی ما بوده و اقتصاد را مردمی می‌کند اما گاهی به خاطر فشارها دستبردهای قانونی و غیرقانونی به آن زده می‌شود.

*** اقتصاد مقاومتی نسخه نجات‌بخش ملت ایران

دراین راستا همچنین دادستان کل کشور با بیان اینکه نسخه اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه نجات‌بخش ملت ایران از تنگناهای اقتصادی است، گفت: امروز دشمن می‌گوید تحریم‌ها موثر بوده و این بیانگر آن است که تحریم برای آنان یک راهبرد است و به راحتی از آن دست برنمی‌دارند.

 حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و مسائلی که دشمن برایمان ایجاد کرده است را توصیه مقام معظم رهبری و سیاست اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما به اندازه‌ای که در حوزه فرهنگی، فناوری اطلاعات و تولید گام برداشته‌ایم در حوزه اقتصادی گام برنداشته‌ایم و در یک جمله باید گفت با نگاه به نسخه‌هایی که بیگانگان ترسیم کرده‌اند حرکت کردیم و بلکه باید به خودمان متکی باشیم.

وی با بیان اینکه این سازوکارهایی که امروز برای ما وجود دارد به یک بازنگری احتیاج دارد، اظهار داشت: تسهیل در تولید ملی و کارآفرینی می‌تواند بسیار در اقتصاد تأثیر بگذارد و در بعد اقتصاد مقاومتی به نظر ما سه رکن اساسی وجود دارد که شامل پایداری، خوداتکایی و استواری می‌شود.

دادستان کل کشور گفت:‌ امروز سالروز فرمان رهبری به منظور اقتصاد مقاومتی است و دستگاه‌ها باید اعلام کنند که در این راستا چه گام‌هایی برداشته و چه افق‌هایی را در این زمینه برای خود تصور کرده‌اند.

رئیسی ادامه داد: امروز دشمن تحلیل کرده است که تحریم‌ها مؤثر بوده و اگر ظاهر سخن آنها را بگیریم نشان می‌دهد که تحریم برای آنها یک راهبرد است و به راحتی و سهولت دست از تحریم برنمی‌دارند. بالاتر از تحریم‌ها نیز تحریم‌‌های نانوشته‌ای است که در حق کشور ما دارند اعمال می‌کنند.

وی با بیان اینکه نسخه اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه نجات‌بخش ملت ایران از تنگناه‌ها است، گفت: باید مجموعه نظام به ویژه دولت و دولتمردان آن حس لازم را برای اجرای آن سیاست‌ها پیدا کنند.

دادستان کل کشور در تشریح راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی افزود: ساماندهی نظام بانکی و پولی کشور به نحوی که نظارت بر دارایی بانک‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که با بانک‌ها همکاری می‌کنند صورت بگیرد. همچنین آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی سیستم نظارت بانک مرکزی که هر کجا اگر تخلفی اتفاق افتد فریادش بلند شود دو راهکار اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه تشریح راهکارهای اقتصاد مقاومتی افزود: ارتقای نظام سلامت اداری به ویژه در نظام بانکی و به‌روز رسانی بسیاری از قوانین بسیار مهم است همچنین با وجود این میزان زیاد از قاچاق کالا در کشور سخن گفتن از تولید ملی بسیار آرمانی است. مؤسسات بانکی غیرمجاز که تهدیدی برای نظام پولی کشور است باید ساماندهی شوند و همچنین قوانین ضد تولید ملی نیز باید اصلاح شود.

رئیسی ادامه داد: باید سازوکارهای حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینان به صورت شفاف انجام شود و همچنین سیاست‌های اصل 44 به صورت دقیق اجرا شود و نظارت بر حسن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و موضوع مصرف و سامان دادن به نظام مصرف از نکات ضروری برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

دادستان کل کشور اظهار داشت: اگر بخواهم در یک جمله راهکار اجرای سیاست مقاومتی را تشریح کنم باید بگویم که آن حس اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 در حوزه‌های مختلفی ضرورتی است که باید به آن پرداخته شود.

وی به راهکارهای ایجاد زیرساخـت‌های برای اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت:  رفع موانع تولید ملی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، اعتماد مسئولان به جوانان، دوری کشور و افکار عمومی از مسائل حاشیه‌ای و فرعی، اقدامات ضروری در بعد فرهنگی می‌تواند زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی را ایجاد کند

***‌گلایه رهبر انقلاب از ‌بی‌تو‌جهی به اجرای اقتصاد مقاومتی

دراین خصوص همچنین نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به ‌گلایه رهبر معظم انقلاب نسبت به بی‌تو‌جهی در اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان گفت: مسئولان جرأت و شجاعت کافی را برای اجرا ندارند.

محمدرضا باهنر اظهار کرد: قطعا همگرایی و نزدیکی مهندسان و نهادهای مهندسی در جهت پیشرفت کشور مؤثر است.

باهنر اظهار کرد: رهبری خطاب به من و جامعه مهندسین گفتند که من بیش از یک هزار بار واژه اقتصاد مقاومتی را از زبان مسئولان شنیده‌ام ولی عملی متناسب با آن ندیده‌ام.

وی تاکید کرد: تعبیر من این است که رهبری یک گلایه شدید‌الحنی نسبت به شعاری شدن اقتصاد مقاومتی داشتند و این امر برای ما یک هشدار است.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه امروز هنوز مسئولان اجرایی، قانون‌گذاران و حتی مردم از اصول اقتصاد مقاومتی فهم درست، اعتقادی صحیح و البته جرأت و شجاعت کافی را برای اجرا ندارند.

وی با تاکید بر اینکه امروز کشور عادت کرده که با رانت نفت زندگی کند و این با توجه به شرایط حاکم بر جهان امروز قطعاً یک نقطه ضعف است، ‌اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی 23 بند دارد که بسیاری از بندهای آن هنوز مغفول مانده، دولت کارهایی در بحث نرم‌افزاری اقتصاد مقاومتی انجام داده ولی کافی نیست، نخستین گام در اجرای اقتصاد مقاومتی توسط دولت کاهش هزینه‌هاست.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در بودجه سال‌ آینده درآمدهای نفتی و غیر‌نفتی کشور مجموعاً در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود 60 درصد ارز امسال بوده که این امر، هم مشکل‌ساز است و هم یک نعمت محسوب می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح لوازم ضروری برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی گفت: تدبیر، خرد، تفکر، جسارت و شجاعت قطعا اصول اولیه محقق شدن اقتصاد مقاومتی است هیچ تصمیم اقتصادی در کشور وجود ندارد که همه یکسان از آن سود ببرند پس ما باید به دنبال تصمیماتی باشیم که جامعه هدف آن برای بهره‌مندی از سود بیشترین باشد.

وی در ادامه با لحنی گلایه‌مندانه و البته متذکرانه عنوان کرد: ما هنوز بعد از گذشت سه دهه در صنعت خودروسازی و ماشین‌سازی دچار مشکل هستیم و تلاش قابل توجهی در انجام این امر سهواً یا عمداً‌ نمی‌کنیم.

باهنر تاکید کرد: امروز یک خودروی ایرانی به قیمت 30 میلیون تومان، برای حرکت کردن به مسافت 100 هزار کیلومتر در کشور حداقل 70 میلیون تومان هزینه بر دوش کشور وارد می‌کند.

رئیس جامعه اسلامی مهندسین کشور اظهار کرد: بر طبق فرمایش رهبری مسئله صادرات را نباید محدود به خدمات کرد و در زمینه صدور کالاهای استاندارد و مطابق با نیاز جهانی اقدام و تلاشی جدی کرد.

وی خطاب به جوانان و فعالان اقتصادی حاضر در جلسه گفت: متاسفانه بروکراسی اداری حاضر در کشور بسیار خسته‌کننده و کسل‌کننده است و این دغدغه و دردی است که فعالان اقتصادی و کارآفرینان دارند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: امروز مجموع بدهکاری برخی از وزارتخانه‌های دولتی بیش از 10 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران است که پرداخت نشده و این در حالی است که اگر یکی از شرکت‌های پیمانکار 100 میلیون تومان مالیات بدهکار باشد هزار انگ و ننگ به آن زده می‌شود.

وی اذعان کرد: بخش خصوصی امروز یک وکیل مدافع بزرگ می‌خواهد تا صدایش را به جای خوبی برساند.

*** نباید کالای‌ کشورهای تحریم کننده را بخریم

دراین خصوص همچنین مشاور عالی مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه ما هم با نخریدن کالای خارجی خصوصاً کالای کشورهایی که ما را تحریم کردند باید مقابله به مثل کنیم، گفت: نباید اینگونه باشد که آنها ما را تحریم کنند و نفت ما را نخرند اما در داخل کالاهای آنها ترویج و تبلیغ شود.

غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دیکته دشمن را هم بپذیریم تحریم‌ها لغو نمی شود، ملت ایران هم می‌تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد»، اظهارداشت: با توجه به فرارسیدن سالگرد ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، ایشان نقش اقتصاد مقاومتی را در خنثی کردن تحریم‌های اقتصادی به خوبی نشان دادند و تأکید کردند که ایران با اقتصاد مقاومتی می‌تواند تحریم را بی‌اثر کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دشمنان تصور می‌کنند با تحریم خرید نفت، می‌توانند ملت ما را در مضیقه قرار دهند، تصریح‌کرد: ملت ایران با استفاده از اقتصاد دانش‌بنیان و اقدامات دیگری در این راستا خود را بی‌نیاز کرده و در برابر تحریم دشمنان رویین‌تن خواهد شد، در واقع اقتصاد مقاومتی ما را رویین تن می‌کند.

حدادعادل با تأکید بر اینکه ما هم با نخریدن کالای خارجی خصوصاً کالای کشورهایی که ما را تحریم کردند باید مقابله به مثل کنیم، خاطرنشان کرد: نباید اینگونه باشد که آنها ما را تحریم کنند و نفت ما را نخرند اما در داخل کالاهای آنها ترویج شود.

*** هویت اقتصادی ما نباید وابسته به مذاکرات باشد

درهمین حال نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برای ضعیف کردن حربه تحریم، باید مصرف محصولات خارجی کاهش یابد و در بخش تولید نیز به خودکفایی برسیم.

حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دیکته دشمن را هم بپذیریم تحریم‌ها لغو نمی‌شود، ملت ایران هم می‌تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد»، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بسیار روشن سخنرانی فرمودند و چیزی شبیه فتوا در مورد خرید اجناس داخلی مطرح کردند که اگر کسی واقعاً دلبسته به اسلام و ایران باشد باید از محصولات داخلی حمایت کند.

وی افزود: این بیانات رهبر معظم انقلاب وظیفه تولیدکننده داخلی و دولت را سخت‌تر می‌کند که شرایط را برای بالا بردن کیفیت کالاها و خدمات فراهم کنند؛ در ماه‌های اخیر رهبر فرزانه انقلاب تلاش دارند همه مسئولان را به این نکته متوجه کنند که مذاکرات هسته‌ای باید یک مذاکرات عادی باشد و نباید همه هویت اقتصادی و حتی سیاسی ما به مذاکرات هسته‌ای گره بخورد.

نجابت بر همین اساس یادآور شد: غرب تمایلش این است که ما مذاکرات هسته‌ای را نقطه عطف بین مرگ و زندگی بدانیم لذا ما باید این اسلحه را از دست آنان بگیریم، راه آن هم این است که اولاً آسیب‌پذیری اقتصاد را کم کنیم، ثانیاً بتوانیم خودمان طوری کالاها را تولید کنیم که قابل رقابت با محصولات خارجی باشد؛ این موارد نیاز به قدری کار فکری و نوآوری دارد که متأسفانه در جایی این موضوع را مشاهده نمی‌کنیم، گویا هنوز باورمان نشده که باید یک تیم تجاری و اقتصادی جدیدی ایجاد کنیم که نام آن هم «اقتصاد مقاومتی» باشد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد کلی فرمایشات رهبر معظم انقلاب این است که این مذاکرات را در حد مذاکرات عادی پایین بیاوریم و این فکر را در آمریکا و غربی‌ها به بن‌بست برسانیم که اگر ما تحریم شویم دیگر روز مرگ ماست و حاضر به هر گونه مؤاخذه‌ای هستیم، این مهم‌ترین پیام فرمایشات رهبری معظم انقلاب است.

این عضو کمیسیون انژری مجلس در ادامه با بیان اینکه اروپا به گاز ما نیاز دارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم و باید تلاش کنیم کشورهای صادرکننده انرژی را متعاقد کنیم که یکپارچه به نفع تولیدکنندگان تصمیم بگیرند و بتوانند از منافع خودشان دفاع کنند و اگر لازم شد بتوانند صد در صد از ابزار نفت به عنوان یک اهرم سیاسی استفاده کنند، اما متأسفانه شرکای ما در حوزه خلیج‌فارس نه تنها به این موضوع کمکی نمی‌کنند بلکه در زمین دشمنان بازی می‌کنند. مانند عربستان، قطر و امارات.

وی تأکید کرد: وظیفه ما این است که هم خودمان و هم شرکای نزدیکمان مانند عراق و ونزوئلا و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را در یکسری پیمان‌های منطقه‌ای متحد کنیم تا بتوانیم از منافع جمعی خودمان حفاظت کنیم، آن وقت خواهید دید در چنین شرایطی متقابلاً می‌توانیم کاملاً از این ابزار اقتصادی در حوزه سیاسی استفاده کنیم.

نجابت در پایان خاطرنشان کرد: برای ضعیف کردن حربه تحریم دشمن باید مصرف محصولات خارجی در کشور کاهش یابد و در بخش تولید نیز به خودکفایی برسیم به این معنا که بتوانیم هر گاه خواستیم واردات کالاهای خارجی را متوقف کنیم.

*** حربه تحریم برای باج‌خواهی

دراین خصوص یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه دشمن از حربه تحریم برای اعمال باج‌خواهی‌ها و زیاده طلبی‌های خودش استفاده می‌کند، گفت: «خام‌فروشی نفت» قطعاً به ضرر اقتصاد کشور است.

حسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دیکته دشمن را هم بپذیریم تحریم‌ها لغو نمی‌شود، ملت ایران هم می‌تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد»، اظهار داشت: دشمنان ما تلاش می‌کنند از حربه تحریم برای اعمال باج‌خواهی‌ها و زیاده طلبی‌های خودشان و همچنین کُندکردن سرعت پیشرفت و توسعه ایران استفاده کنند.

وی افزود: ما برای مقابله با حربه تحریم دشمن یا کُندکردن آن، 2 راه و روش را باید دنبال کنیم؛ یک راه و روش درونی و داخلی است که باید در داخل کشور اقداماتی انجام دهیم و راهکارهایی را دنبال کنیم که آن راهکارها حربه تحریم را از دست دشمنان بگیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: بعضی از این راهکارها را مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان اشاره فرمودند به عنوان مثال اینکه ما چندین دهه است نفت و گاز خودمان را «خام‌فروشی» می‌کنیم و هنوز نتوانستیم نفت و گازمان را به فرآورده‌های متنوع تبدیل کنیم و محصولات آنان را بفروشیم.

وی با بیان اینکه «خام‌فروشی نفت» قطعاً به ضرر اقتصاد کشور است، تأکید کرد: سال‌هاست سیاست ما این است از «خام‌فروشی نفت» جلوگیری کنیم، اما هنوز نتواسنیتم اقدام مؤثری در این زمینه انجام دهیم؛ همچنین راهکار دیگر اعمال «اقتصاد مقاومتی» است که مقام معظم رهبری بارها روی این نکته تأکید فرمودند، بنابراین بایستی روش‌های داخلی را برای مقابله با حربه تحریم دنبال کنیم تا از گره خوردن مسائل اقتصادی کشور و روند توسعه کشور به مذاکرات هسته‌ای پرهیز شود.

نماینده ورامین در مجلس بر همین اساس یادآور شد: ما باید در عرصه بین‌المللی به مذاکرات‌مان با منطق ادامه دهیم چون معتقدیم حق با ماست و حریف ما نظرات ناحقی دارد، اما نباید این مذاکرات به شکلی پیش رود که همه امور داخلی کشور به مذاکرات هسته‌ای گره زده شود.

وی همچنین گفت: اگر ما پرونده هسته‌ای را به نتیجه برسانیم، دشمن موضوع دیگری مانند حقوق‌بشر را مطرح می‌کند، آن را به نتیجه برسانیم، پرونده تروریسم را مطرح می‌کند؛ دشمن نمی‌خواهد حربه تحریم را از دست بدهد و بنا هم ندارد تحریم‌ها را لغو کند، لذا در عین حال که مذاکرات را ادامه می‌دهیم باید راهکارهای داخلی را در نظر بگیریم و به همان روشی که رهبر معظم انقلاب به نام «قدرت درون‌زا» یاد کردند، عمل کنیم و ظرفیت‌های داخلی کشور را مورد استفاده قرار دهیم تا بتوانیم راه توسعه کشور را هموار کنیم.

***اقتصاد مقاومتی پاسخ قطعی ملت ایران به تحریم‌ها

دراین خصوص همچنین نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کشور پاسخ قطعی ملت ایران به تحریم‌هاست.

روح‌الله عباسپور، نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد: شعار راهبردی کشور آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی است، این شعار و پافشاری نظام، انقلاب و مقام معظم رهبری بر استقلال مردم، سبب شده است که تدبیر امور به دست مردم باشد.

وی افزود: کشور ایران اسلامی تنها کشور مستقل دنیا است که تحمل این امر برای آمریکا و دیگر دشمنان نظام اسلامی سخت است، به همین دلیل ما در برابر دشمنان به تنهایی ایستاده‌ایم؛ در مقابل، آمریکا با استفاده از تمام ظرفیت‌هایی که در عرصه بین المللی در دنیا دارد ازجمله شورای امنیت ملی، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ظرفیت سنا و لابی‌های صهیونیستی استفاده می‌کنند تا در عرصه بین المللی برای ما محدودیت ایجاد کنند.

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ ما ازنظر ظرفیت‌های اقتصادی کشور غنی هستیم، در این شرایط با توجه به محدودیت‌هایی که برای ما ایجاد می‌کنند باید از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، ذخایر، منابع و معادن موجود در کشور به‌منظور شکوفایی کشور استفاده کنیم.

وی تصریح کرد:‌ برای مقابله به تحریم‌ها و استفاده از اقتصاد مقاومتی باید از تولیدات داخلی با سرمایه گزاری حمایت کنیم، منابع و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد را به‌صورت خام فروشی استفاده نکینم و برای صرفه اقتصادی آن‌ها را بهره‌برداری کنیم همچنین میزان عرضه و صادرات تولیدات داخلی را افزایش دهیم.

عباسپور خاطرنشان کرد: ما در کشور دارای ظرفیت بالایی از نیروی انسانی باکیفیت، مبتکر، خلاق و تاثیرگذار هستیم که با درون‌زایی، خوداتکایی، حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه باید این ظرفیت را تقویت کنیم.

وی اظهار کرد: برای استفاده از ظرفیت‌ها و ذخایر اقتصادی باید برنامه‌ریزی صحیح صورت بگیرد، اما با توجه به گذشت حدود یک سال و هفت ماه از عمر دولت وزارت صنایع و معادن کشور برنامه ارائه نکرده است و این برای دولت خوب نیست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: دولت هنوز راهبردهای صنعتی، اولویت‌ها و استراتژی های مشخص در زمینه صنعت ارائه نداده است، برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید این امر سریع‌تر صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی اقتصاد کشور در مقابل هجمه‌های اقتصادی است که با توجه به تهدید خشکسالی و کمبود منابع به‌عنوان مشکلات داخلی در کنار تحریم، اقتصادکشور نیاز به تقویت و حمایت دارد که این امر با استفاده صحیح از ظرفیت‌های داخلی کشور ممکن می‌شود.

عباسپور در پایان با اشاره به طرح ترجیحی تجارت میان ایران و ترکیه یادآور شد: اجرای این طرح برای صاحب‌نظران کشور ایجاد نگرانی کرده است که دولت در این زمینه باید با حساب‌وکتاب، تصمیماتی بگیرد که شکوفا شدن اقتصاد را در پی داشته باشد

***باید ونباید های کارشناسی اقتصاد مقاومتی

همچنین دراین خصوص یک استاد دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: مقام معظم رهبری با نامگذاری سال به نام اقتصاد و فرهنگ، نگاه افکار عمومی و نخبگان کشور را متوجه این مسئله کردند که نیاز مبرم کنونی جامعه همچنان اقتصاد است و دوم آنکه بهبود اقتصاد کشور مستلزم بسترسازی فرهنگی است.

حجت اله عبدالملکی در همایش اقتصاد مقاومتی گفت: دولت هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه فرهنگ اقداماتی را باید انجام دهد و اقتصاد مقاومتی در متن الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی نهفته است.

وی افزود : در حوزه اقتصاد و در چارچوب الگوی ایرانی اسلامی مهم ترین کار این است که سخت افزارها و نرم افزارهای لازم برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی طراحی و اجرا شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دولت باید به طور جدی به دنبال اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی باشد اما در عملکرد این اتفاق نیفتاده است.

عبدالملکی خاطرنشان کرد : تاکنون بیش از 40 همایش و کنگره در مورد اقتصاد مقاومتی برگزار شده است که نتیجه و خروجی از این همایش ها باید پیگیری شود و این همایش ها باید فصل الخطاب مسئولان اجرایی برای عملیاتی کردن سیاست های

اقتصاد مقاومتی باشد.

همچنین یک عضو هیات علمی دانشگاه شهد چمران اهواز گفت: اقتصاد مقاومتی با ایده و هدف اقتصاد بدون نفت مطرح شده که با به کارگیری نیروی انسانی به دنبال دست‌یابی بیشتر به بازارهای جهانی است و با افزایش توان داخلی ظرفیت​های تولید محصولات استراتژیک را بالا می‌برد.

حسن فرازمند ، اظهارکرد: شرایط اقتصادی کشور به لحاظ رشد اقتصادی و جایگاهش در اقتصاد بین​‌المللی به گونه‌ای است که به سادگی تحت فشار قرار می‌گیرد و این فشارها می‌تواند ناشی از تحریم، محاصره اقتصادی و یا هر چیز دیگری باشد.

وی افزود: در طول سال‌های اخیر فشارهای اقتصادی زیادی از بیرون به اقتصاد کشور وارد شد. بر همین اساس اقتصاد کشور ما به صورت جدی به دنبال برنامه‌ریزی برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی بر آمد و برای دست‌یابی به این هدف طرح اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد که نوع این اقتصاد به لحاظ ریشه​ای معطوف به نیروی انسانی است و این به معنای توجه و تمرکز بر نیروی انسانی و چگونگی بالندگی​ آن، به منظور بالندگی اقتصاد ملی است.

فرازمند تصریح‌کرد: در واقع اقتصاد مقاومتی تمرکز بر روی حصار کشیدن بر اقتصاد ملی نیست، بلکه یک اقتصاد درون نگر و درون‌زا با محوریت برون‌نگری و رشد خود در بازارهای جهانی است.

وی بیان‌کرد: این پرسش مطرح می‌شود که چه عاملی می‌تواند نظام اقتصاد بین​‌المللی ما را به شرایطی برساند که قدرت چانه‌​زنی ما را بالا ببرد، فشارهای نظام سلطه کاهش را دهد و بتواند ما را در عرصه اقتصاد جهانی به شرایط مطلوب برساند تا اقتصاد ما تحت تاثیر قرار نگیرد؛ توجه به نیروی انسانی عاملی است که می‌توانیم امروز از آن در پرتو مفاهیمی مانند کارآفرینی، شرکت​های دانش‌بنیان، تمرکز بر چگونگی گسترش و توسعه صادرات غیر نفتی و حمایت از تولید ملی استفاده کنیم.

فرازمند خاطرنشان‌کرد: لازمه اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی و دست‌یابی به موفقیت، توجه به بازار یا بخش خصوصی است. باید در راستای اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی و تکیه بر مردم در حوزه اقتصاد و بازار تعریف مجددی صورت گیرد و نقش بخش خصوصی را بیشتر جدی گرفت. در چنین شرایطی ما به اقتصاد مقاومتی درون‌زا، متکی به خود و برون‌نگر وارد می‌شویم و به بازارهای جهانی‌ دست خواهیم یافت.

وی ادامه‌داد: برای تحقق این هدف دولت باید بر نیروی انسانی به لحاظ یک سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی داخلی تمرکز کند و بتواند سهم نیروی انسانی در اقتصاد را بالا ببرد. نیل به این هدف ضمن افزایش مهارت‌ها شرایط رشد خلاقیت​ها و کارآفرینی‌ها را بالا می‌برد و در کنار آن از اقتصاد مبتنی بر دلال‌بازی و فعالیت‌های سوداگرایانه مخرب دوری شده و شرایط بهتری برای تولید مبتنی بر نیروی انسانی فراهم می‌شود.

فرازمند اظهارکرد: طبیعی است که برای رسیدن به این امر حتما باید در زمینه ساختارهای فکری و فلسفی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اصلاحاتی را ایجاد کرد. ساختارهای فعلی اقتصاد ما اگر چه درون‌زا اما برون‌نگر است. به عبارتی ما در حوزه اقتصاد مقاومتی قصد دیوار کشیدن به دور اقتصاد را نداریم بلکه درصدد هستیم که با قدرت و شدت بیشتری وارد عرصه بازارهای بین​المللی و جهانی شویم. به طور مثال باید در بخش اجتماعی حوزه نیروی انسانی، در اندیشه گسترش سرمایه​های اجتماعی باشیم تا حس باورپذیری و حس اعتماد در جامعه به اقتصاد بیشتر شود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یک سند راهبردی بلند مدت است و دستیابی به اهداف آن درکوتاه مدت خیلی ملموس و محسوس نیست و جامعه برای این‌که خود را به سرعت آماده دست​یابی به اهداف بلند مدت این اقتصاد کند، ظرفیت، حوصله و تحمل لازم را ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهد چمران اهواز بیان‌کرد: اصل 44 قانون اساسی سال​های طولانی است که مصوب و مقرر شده بود تا اجرا شود. اما علت عدم اجرای مناسب این قانون این است که دولت به سهولت و راحتی حاضر به واگذاری وظایفی که به آن مربوط است، نمی‌شود؛ یعنی برون‌سپاری را به خوبی انجام نمی‌دهد. بنابراین باز تعریف وظایف دولت در نظام اقتصادی و واگذاری برخی وظایف به بخش خصوصی یکی از مهمترین چالش​های فعلی موجود است و آیا دولت این شرایط و ویژگی را دارد که تمرکززدایی اقتصادی را به مرحله اجرا برساند.

فرازمند با اشاره به مزایای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی خاطرنشان‌کرد: یکی از مهمترین مزایای اجرای اقتصاد مقاومتی، جابه‌جایی پایه اقتصاد از حوزه نفت به نیروی انسانی است. درآمدهای نفتی یک درآمد ​برون زای در معرض خطر است و به همین دلیل سهم تولید و قیمت ما را در خارج از کشور تعیین می‌کنند. بنابراین اتکای اقتصادی به آن یک رفتار عقلانی نیست و از آن طرف با توجه به این‌که نفت یکی از منابع ثروت یا سرمایه کشور و متعلق به نسل‌های آینده است، نباید به درآمدهای حاصل از آن اتکا کرد.

وی عنوان‌کرد: در راستای تحول در بنیان​های اقتصادی بیش از چند دهه است که اقتصاددانان می‌گویند باید ساختار بودجه​ای دولت به نفت کاهش یابد اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. همچنین یکی از مهمترین ویژگی​های اقتصاد مقاومتی این است که توانایی لازم در تولید محصولات استراتژیک و اساسی را در جامعه ایجاد می​‌کند.

فرازمند اظهارکرد: طبق مطالعات صورت گرفته سال 2013 بانک جهانی، ایران براساس شاخص​های مختلف بین 30 کشور بزرگ جهان ارزیابی شد که در شاخص ناخالص تولید داخلی در جایگاه 22 و در شاخص نیروی انسانی در رتبه دهم قرار دارد. بنابراین ما این توانایی را داریم که 12 پله در اقتصاد جهانی ترقی کنیم.

دراین راستا همچنین یک کارشناس اقتصادی گفت: جامعه برخوردار از الگوی اقتصاد مقاومتی ، پایدار است و هر گونه تهدیدی را با دژ استوارخود واپس زده و با انعطاف در صدد ترمیم برمی آید و بنابراین اجازه آسیب به هسته داخلی اقتصاد نمی دهد.

عبدالمجید شیخی، لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی را هماهنگی تمام ارکان نظام دانست و گفت: البته در این میان، رسانه ها نقش بسیار مهمی برای فرهنگ سازی و بسترسازی تحقق این امر دارند.

وی ادامه داد:رسانه ها مسئولیت افزایش آگاهی در شرایط و تحولات عادی را برعهده دارند و آنها در ارتقای دانش افکار عمومی به ایفای نقش بپردازند.

شیخی موضوع اقتصاد مقاومتی را مساله مهم نظام دانست و گفت : تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به تغییر الگو در زندگی مردم دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، اصلاح الگوی مصرف در زندگی و اصلاح الگوی تولید و عرضه و نقش رسانه ها در پیاده سازی دو رکن اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند که بسیار مهم و یک رسالت سنگین اجتماعی است .

وی افزود : چنانچه از سوی رسانه های جمعی این الگو با یک نظام وبرنامه منسجمی پیاده سازی شود، به شکل زیرساختی در اذهان عمومی نهادینه خواهد شد.

این استاد علوم اقتصادی خاطر نشان کرد: تشویق به تولید و پرهیز از مصرف زدگی واسراف در جامعه باید ترویج شود و در واقع پرهیز از مصرف زیاد مقوله ای است که در دین ما به شکل مؤثر و مفصلی تذکر داده شده است.

شیخی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی نقطه مطلوب برای رسیدن به اهداف بلند خوداتکایی است که کمترین اتکا به بیرون را دارد و بیشترین بستر را برای بهره برداری از منابع درون فراهم می کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر شناسایی همه منابع و فرصت های داخلی است که باید توسط گروه ها و اساتید مختلف جامعه معرفی و برای تبدیل پتانسیل بالقوه به بالفعل هدایت شوند.

شیخی با اشاره به مخاطراتی نظیر تهدیدها در تحقق اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: همانگونه که پیکر ضعیف در برابر بیماریها توان مقاومت نخواهد داشت ، باید با ایمن سازی نظام اقتصادی ،هرگونه تهدید را باید کنار زد .

وی ادامه داد: جامعه ای که برخوردار از الگوی اقتصاد مقاومتی باشد، پایدار است و هر گونه تهدیدی رابا پایداری کنار می زند و با انعطاف در صدد ترمیم برمی آید واجازه آسیب به هسته داخلی اقتصاد نمی دهد.

به گفته این استاد دانشگاه، برداشت بسیاری از دولت مردان عامل اصلی مشکلات کشور تحریم است ،درحالی که این موضوع ناشی از بی اطلاعی وغفلت از ضعف های درونی اقتصاد و ناهماهنگی های موجود است.

به گفته وی ،بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از سوء برداشت و مدیریت اجرایی ضعیف مبتنی بر نادانسته ها است و این امر موجب می شود که دولت نقش و تکلیف اصلی خود را ایفا نکند.

شیخی افزود:در اقتصادی که دولت سیاست های صحیحی در تنظیم بازار، حمایت،ارزشیابی، ارزیابی، تنبیه و تشویق،کنترل و نظارت ایفا کند، می تواند به موقع از بازوهای جبرانی خود بهره گیری و نقوش اصلی اقتصادی را به نمایش بگذارد ، چنین اقتصادی با پویایی یک بخش عمومی موثر، فعال و با مدیریت صحیح، تحریم نمی تواند شکنندگی مؤثری در قلب اقتصاد داخلی ایجاد کند، زیرا ابتکار عمل با دولت است.

وی اظهارداشت: دولت هایی که اقتصاد خود را رها کرده و به صورت انفعالی وبا ضعف برنامه ریزی چرخه اقتصاد را دنبال می کنند، ناگزیر دچار آسیب های مؤثری می شوند .

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی،افزود: چنانچه تحریم ها را خیلی بزرگ ببینیم، در صدد چاره جویی برای مشکلات اقتصادی نخواهیم بود .

به اعتقاد وی ، اقتصادی که قوه آسیب زدایی، تاب آوری و استقامت نداشته باشد باید آماده هجوم واردات بی رویه و دامپینگ (واردات کالا به قیمت کمتر از نرخ تمام شده ) بود و بسیاری از تولیدات کالا و خدمات نیز در رقابت با قیمت تمام شده رقبا قادر به مصاف نیستند .

شیخی خاطرنشان کرد: تعادل بخشی به درآمدهای اقتصادی مهم ترین راهکار برای استفاده از منابع ارزی بین المللی است تا شرایط منجر به تعادل شود.

وی ضمن انتقاد از واردات کالاهای لوکس و تجملاتی اظهار داشت :دلیلی ندارد که دولت به صادر کننده در نظام امتیازات صادراتی و هزینه ای برای کسب درآمد ارزی به آنها اجازه واردات خودرو پورشه ، بنز و امثال آن بدهد .

به گفته این استاد اقتصاد، دولت با هوشیاری و اقتصاددانان با اجماع باید میزان بهره وری در اقتصاد تولید را افزایش دهند و الگوی خوداتکایی و خودکفایی در گرو افزایش تولید و استفاده از بسترهای داخلی نظیر کشاورزی است.

شیخی غفلت از بخش کشاورزی را یک غفلت سنواتی دانست و گفت: به جای بهره وری از آب و افزایش راندمان های تولید و به کارگیری منابع آب و خاک و نیروی انسانی و دانش اقتصادی در حوزه تولید نباید با به کارگیری افرادی که در کارنامه خود سوء مدیریت اجرایی و به کارگیری منابع داخلی در بخش کشاورزی را دارند، اقتصاد کشور را آسیب پذیر کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دولت باید این هوشیاری را داشته باشد که افرادی را به کار گیرد تا در اجرای اقتصاد مقاومتی همسو با همه نظام عمل کند، دولت باید بر بخش دلالی،سفته بازی و بازرگانی نظارت سختگیرانه ای داشته باشد چرا که بزرگترین آسیب ما بی ضابطه بودن این بخش مجازی است و تا این گرداب حل نشود مجال رونق تولید نه در بخش کشاورزی، نه در صنعت و نه در جای دیگری ایجاد نمی شود.

 

منبع: قدس آنلاین

نظر شما