شناسهٔ خبر: 84070 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

وزیر کشور دولت اصلاحات درباره خانه احزاب چه گفت؟

موسوی لاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز: یکی از مواردی که در حال حاضر احزاب باید بر روی آن تکیه کنند تقویت و بازسازی خانه احزاب است؛ خانه احزاب باید به باشگاهی برای احزاب تبدیل شود که احزاب برای کنگره‌های سالانه خود به مشکل برنخورد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، سیدعبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات صبح امروز (جمعه) در کنگره حزب اراده ملت ایران (حاما) اظهار داشت: باید از یک طرف به سمت احزاب فراگیر حرکت کنیم و از سوی دیگر توجه کنیم تشکیل شورایی تحت عنوان اصلاح‌طلبان به معنای تعطیلی احزاب نیست.

وی افزود: سرنوشت احزاب در طول تاریخ مشروطه تا امروز با همان مشخصات و موانع مشروطه مواجه بوده است. موسوی لاری با اشاره به روند تحزب‌گرایی پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی فعالیت احزاب در اصل ۲۶ قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفت و در سال ۶۱ نیز با قانون احزاب نوشته شد.

وزیر دولت اصلاحات در ادامه با بیان اینکه اگر پذیرفتیم تحزب تنها راه بقای دموکراسی در ایران است احزابی که دارای اساسنامه و پروانه هستند باید اولین خواستگاه این فرهنگ باشند، گفت: تاکید بر تحزب و شکل‌گیری احزاب قدرتمند برنامه‌ای است که نخبگان بر روی آن تاکید کنند.

وی با اشاره به راهکارهای تعمقی تحزب‌گرایی در ایران گفت: ادغام احزاب کوچک و شکل‌گیری یک حزب قدرتمند و یا شکل‌گیری ائتلاف‌ها و جبهه‌ها از راهکارهای تعمیق تحزب‌گرایی است.

وی اضافه کرد: شکل‌گیری جبهه‌های سیاسی مدتی است که در جامعه ما رونق گرفته است. یکی از آفات فعالیت‌های حزبی حرکت فصلی و موسمی است.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه احزاب باید برای نسل آینده از همین حالا برنامه داشته باشند گفت: این احزاب باید به طور مرتب کادرسازی کنند. موسوی لاری به نحوه شکل‌گیری خانه احزاب اشاره و اظهار داشت: روزی که ما خانه احزاب را سامان دادیم تلقی‌مان این بود که این خانه چتری برای رسیدن احزاب به نقطه‌نظری واحد و پاتوقی برای احزاب باشد.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در حال حاضر احزاب باید بر روی آن تکیه کنند تقویت و بازسازی خانه احزاب است؛ خانه احزاب باید به باشگاهی برای احزاب تبدیل شود که احزاب برای کنگره‌های سالانه خود به مشکل برنخورد.

وی افزود: اگر در حال حاضر شورایی تحت عنوان شورای اصلاح‌طلبان در یک استان شکل می‌گیرد قطعا باید احزاب اصلاح‌طلب موثرترین عناصر آن شورا باشد و روش‌ها و تاکتیک‌هایی برای موفقیت ارائه کنند.

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند مدعی اخلاق‌گرایی باشند و دفاع از مصالح ملی را در دستور کار قرار دهند. عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: اصلاح‌طلبان با روی آوردن به اجماع از هر گونه حرکت تفرقه‌افکنانه پرهیز کنند.  

نظر شما