شناسهٔ خبر: 83482 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

واکنش سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران به برخی اظهارات

محمودآموزگار43 سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران تصویب آئین‌نامه تخلفات ناشران و تصویب تعرفه غرفه‌های ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه بیست و هشتم را از سوی این شورا، تکذیب کرد.

به گزارش نماینده، محمود آموزگار سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو بامهر، با بیان اینکه آخرین جلسه این شورا روز چهارشنبه دو هفته پیش (۱۵ بهمن) برگزار شده است، درباره طرح مواردی از سوی یک عضو این شورا در یکی از رسانه‌ها از جمله تصویب آئین‌نامه تخلفات و ثبت نام ناشران در این جلسه، این موارد را تکذیب کرد.

وی گفت: شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران اساساً به چنین موضوعاتی هنوز ورود نکرده است و مصوبات آخرین جلسه این شورا هم در نشست خبری چهارشنبه ۱۵ بهمن از سوی سخنگو، اعلام شد و لذا غیر از موارد مطرح شده در آن کنفرانس مطبوعاتی، اخبار دیگر در خصوص مصوبات شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، صحت ندارد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران همچنین تاکید کرد که انتخاب سخنگو برای این شورا به منزله این است که کانال موثق برای اعلام مصوبات شورا تنها از این طریق (سخنگو) طی شود و یادآور شد: اساساً تعیین سخنگو برای این است که اخبار شورا از سوی یک نفر اطلاع‌رسانی شود و قرار نیست هر کدام از اعضای شورای سیاستگذاری، خود به اطلاع‌رسانی جداگانه و گاه نامعتبر بپردازند.

آموزگار در عین حال با بیان اینکه البته باید بین شورای سیاستگذاری و شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب تهران - که هم رئیس و هم سخنگوی آن، امیرمسعود شهرام‌نیا است - تفکیک قائل شد، گفت: شورای برنامه‌ریزی متشکل از مدیران کمیته‌های مختلف است اما سخنگوی شورای سیاستگذاری کماکان بنده هستم و اجازه اعلام مصوبات شورا تنها به سخنگو داده شده است.

در روزهای گذشته یکی از رسانه‌ها از قول امیرمسعود شهرام‌نیا، یک عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران از «تصویب تعرفه غرفه‌های بخش ناشران داخلی و خارجی و نیز آیین‌نامه تخلفات و ثبت نام ناشران در نمایشگاه کتاب تهران» در آخرین جلسه این شورا خبر داده بود.

بر اساس این اظهارات، قیمت هر متر غرفه در نمایشگاه بیست و هشتم، از ۴۰ هزار تومان به بالا شروع می‌‌شود و به شکل پلکانی افزایش می‌یابد. همچنین هزینه اجاره غرفه ناشرانی که نمایندگی ناشران خارجی را بر عهده دارند ولی در داخل کشور هستند، به صورت ریالی محاسبه خواهد شد اما برای ناشران خارجی، قیمت‌ها ارزی خواهد بود به این ترتیب که اجاره هر متر غرفه از ۵۰ تا ۱۲۰ یورو در نوسان خواهد بود.

امیرمسعود شهرام‌نیا هم صبح امروز شنبه ۲۵ بهمن در گفتگو با خبرنگار مهر، با تائید اظهارات سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری ۱۵ بهمن مبنی بر مصوبه این شورا در تعیین کمیته‌ای برای برنامه‌ریزی در خصوص نشست‌ها و برنامه‌های نمایشگاه، گفت: این کمیته پنجشنبه دو هفته پیش (۱۶ بهمن) با حضور جمعی از فعالان تشکل‌های مختلف تشکیل شد و طی یک جلسه ۵، ۶ ساعته، مواردی از جمله آیین‌نامه تخلفات و ثبت نام ناشران در نمایشگاه و نیز تعرفه غرفه‌های بخش ناشران داخلی و خارجی را تعیین کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: البته هیچ یک از این موارد در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران مطرح نشده و بدیهی است که بحث تصویب آنها هم در این شورا، صحیح نیست و لذا به احتمال زیاد در انعکاس رسانه‌ای این موضوع، خطا صورت گرفته است چرا که سخن بنده ناظر بر مصوبه یا مصوبات شورای سیاستگذاری نمایشگاه نبوده است.

این عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در همین حال پیش‌بینی کرد موضوعات مورد اشاره در جلسه آتی این شورا به تصویب برسد.

نظر شما