شناسهٔ خبر: 83277 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

چشم‌انتظار کلید ابتکاری برای رفع ریزگردها

گرد و غبار خوزستان/۲ معضل آلودگی هوا یکی از موضوعاتی است که این روزها با توجه به وخامت شرایط آب و هوایی استان های جنوبی کشور تبدیل به سوژه روز اکثر خبرگزاری ها و مطبوعات کشور شده است.

به گزارش نماینده، متاسفانه در این میان سازمان محیط زیست کشور به عنوان متولی رسیدگی به وضعیت محیط زیست و شرایط آب و هوایی مطلوب در استان های کشور نه تنها اقدامی راهبردی برای پایان دادن به این امر نمی کند بلکه تنهاتوپ را به زمین دولت قبلی می اندازد و تمام مشکلات را ناشی از سوء مدیریت در دولت قبلی می داند.  

حال غیر از استانهای خوزستان، بوشهر، بندرعباس و نیز ایلام که این روزها با غبار سیاه و زردرنگی پوشیده شده اند ومردم در این استان ها  باید در منازل شان هم ماسک به صورت بزنند و با بیماری ها و الودگی های پوستی ناشی از گردوخاک هوا هم مدارا کنند، متاسفانه با سوء مدیریت برخی مسئولان کشوری دامنه ریزگرها به استان های شمالی کشور هم کشیده شده و مدارس استان های شمالی مانند آذربایجان شرقی هم در یکی دو روز گذشته بخاطر آلودگی هوا تعطیل شده اند.

گردوغبار وسیعی برای سومین بار متوالی در دهه دوم بهمن ماه آسمان و زمین مناطق وسیعی از استان خوزستان را در تاریکی زردرنگی فرو برد. اگر چه موج اول این گردوغبار در نهم بهمن ماه به‌شدتی بود که از آن با عنوان بی‌سابقه در رسانه‌ها یاد شد اما آنچه که روزهای گذشته در اهواز و ١٠ شهرستان دیگر استان خوزستان به وقوع پیوست از این هم بی‌سابقه‌تر بود.

عمق میدان دید در مرکز این استان به کمتر از صدمتر رسید و تردد با خودرو جز با چراغ‌های مه‌شکن- یا به تعبیر اهوازی‌ها چراغ خاک‌شکن- ممکن نبود. اگر چه تا ساعات میانی روز با وجود غلظت زیاد آلودگی، خبری از تعطیلی مدارس و ادارات در اهواز و دیگر شهرها نبود اما در ادامه شدت آلایندگی به میزانی رسید که حتی مسوولان سختگیر خوزستانی را هم وادار به اعلام تعطیلی در ١١ شهرستان این استان کرد.

بر اساس عکس‌ها و اطلاعاتی که اهالی شهرهای مختلف استان خوزستان از اهواز تا ماهشهر و خرمشهر و آبادان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، حجم آلودگی موجود در هوای این شهرها به شکلی بی‌سابقه زیاد و خطرناک شده است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین با اعلام اینکه همین ریزگردها در سال، موجب مرگ زودرس برای یک میلیون  و ۳۴۰ هزار نفر می شوند از کشورهای جهان خواسته تا اقدامات خود برای کاهش آلودگی شهرهای خود را کاهش دهند.

کارشناسان معتقدند علت اصلی گرد و غبار که در دو سه سال گذشته شدت گرفته خشکسالیها و خشک شدن برخی تالابها است. احداث سد توسط کشور ترکیه در بالادستی که مانع از سرازیر شدن آب به پایین دست و کاهش رطوبت میشود نیز از دیگر دلایل بروز این پدیده است.

همچنین خشک شدن تالاب بینالمللی هامون در سیستان و بلوچستان به دلیل کم شدن ورودی آب آن ناشی از رعایت نشدن حق آب ایران از سوی افغانستان نیز در این پدیده موثر بوده است.

 در این باره سید شریف حسینی نماينده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از به تاخیر افتادن یک هفته‌ای سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان خوزستان گفت: «خانم ابتکار مشغول گربه‌سانان است و مردم اولویت دوم او هستند! هم اکنون شرایطی که در خوزستان وجود دارد به‌هیچ عنوان قابل‌قبول برای مردم نیست. اینکه خانم ابتکار دولت‌های قبل را مسئول بداند که مشکل مردم حل نمی‌شود. دولت‌ها یکی پس از دیگری بر سر کار می‌آیند و طبیعی است که باید اقدامات دولت‌های گذشته را پیگیری کنند. شرایطی که هم اکنون در استان خوزستان وجود دارد شرایط خاصی است مانند حادثه‌ای که اسمش زلزله و سیل است اما سیل و زلزله آنی است و مصدومان همان لحظه مجروح می‌شوند اما مجروحان گرد و غبار در سال‌های آینده مشخص می‌شوند.»

هموطنان و مردم شریف استان های جنوبی کشور که در زمان هشت سال دفاع مقدس با تحمل شرایط سخت و نفس گیر نقش مهمی در دفاع جانانه از کشور داشتند، بشدت چشم براه حمایت و تدبیر مسئولان امر هستند تا آنها بدون مقصر قلمداد کردن دیگران و توپ را به زمین دولت های قبل انداختن به دادشان برسند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۱-۲۴ ۲۱:۱۷اهوازی 0 0

    سیدمرحبا,خوب گفتی
                                

نظر شما