شناسهٔ خبر: 82203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

عوامل ترور عماد مغنیه چه کسانی بودند؟

روزنامه واشنگتن پست از نقش سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور فرمانده برجسته حزب الله خبر داد.

به گزارش نماینده ، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از نقش" سیا" سازمان‌ جاسوسی آمریکا و" موساد" سازمان‌ جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور فرمانده بزرگ حزب الله در سوریه پرده برداشت.

در ۱۲ فوریه سال ۲۰۰۵، "عماد مغنیه" یکی از رهبرای برجسته جنبش حزب الله بعد از صرف شام در دمشق در نزدیکی رستورانی در حال قدم زدن بود در همین حال یک تیم از سازمان سیاه حرکات وی را زیر نظر داشتند.

وقتی که مغنیه به خودروی خود نزدیک شد، یک بمب که در یک تایر خودرو در پشت ماشین کار گذاشته شده بود، منفجر شد  و این فرمانده حزب الله جا در جا به شهادت رسید.

در ادامه این گزارش آمده است، بمبی که به ماشین مغنیه متصل شده بود از سوی ماموران موساد کنترل می شد و این عاملان با ماموران خود در دمشقق در ارتباط بودند.

یک مقام سابق در سازمان جاسوسی آمریکا اعلام کرد:" نقشه از قبل ریخته شده بود، آمریکا می‌توانست به آن اعتراض کند اما نمی توانست آن را به اجرا بگذارد".

به گفته این مقام سابق آمریکایی، آمریکا در ساخت این بمب به موساد کمک کرد و چندین بار آن را امتحان کرد که به وسعت ناحیه انفجار پی ببرد و خسارت ناخواسته‌ای را بر جای نگذارد.

این مقام آمریکایی افزود: شاید ۲۵ بمب را امتحان تا نسبت به دستیابی به این هدف، مطمئن شدیم.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: همکاری نزدیک و فوق العاده سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، اهمیت این هدف را نشان می دهد.

آمریکا هرگز به دست داشتن در قتل مغنیه، اذعان نکرده است. این در حالیست که حزب الله، اسرائیل را به خاطر کشته شدت مغنیه، سرزنش کرده است.

این ماموریت یکی از مهمترین اقدامات مخفی است که در طول سال های اخیر توسط آمریکا انجام شده است.

دخالت آمریکا در قتل مغنیه، که از سوی پنج مقام سابق اطلاعاتی آمریکا تایید شده است، همچنین مرزهای قانونی آمریکا را تحت فشار قرار داده است.

مغنیه در کشوری هدف قرار گرفته است که با آمریکا در جنگ نبوده است. علاوه بر این، مغنیه در یک بمب‌گذاری خودرو کشته شده است، تکنیکی که برخی از کارشناسان حقوقی آن را نقض قوانین بین المللی ارزیابی می کنند که در آن با استفاده از ابزارهای خائنانه، اقدام به کشتن یا زخمی کردن دشمن می کنند.

 

"ماری الن او کونل"، استاد حقوق بین الملل در این باره تاکید کرد که "این شبیه روشی است که تروریست ها و تبهکاران از آن استفاده می کنند. این یکی از قدیمی ترین قوانین میدان جنگ را نقض کرده است. "

 

 

مقام های رسمی آمریکایی که همگی در خصوص این عملیات صحبت کرده اند و  نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند که مغنیه برای آموزش و تسلیح نظامیان عراقی به منظور مقابله با نیرو‌های آمریکایی در سوریه حضور داشت.  درباره استفاده از بمب در زمان جرج بوش، رئیس جمهور سابق، آمریکا بحث هایی وجود داشت.

 

یک مقام سابق اطلاعاتی در این باره گفت: دستور قتل مغنیه نیاز به حکم رئیس جمهور دارد که توسط بوش صادر شده است.  

 

دادستان کل، مدیر اطلاعات ملی، مشاور امنیت ملی و دفتر مشاوره حقوقی وزارت دادگستری آمریکا، همگی این عملیات را امضا کرده‌اند.

 

این مقام اطلاعاتی افزود: گرفتن حکم لازم برای قتل مغنیه، یک روند سخت و خسته کننده بود. چیزی که باید نشان می دادیم این بود که او یک تهدید مداوم برای آمریکایی هاست. مغنیه سابقه طولانی در هدف قرار دادن آمریکایی ها داشت که سابقه آن به بمب‌گذاری سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ میلادی بازمی گشت.

 

وی گفت: تصمیمی که ما مجبور بودیم بگیریم این بود که قاطعانه تایید کنیم که این عملیات برای دفاع از خود بوده است.

 

نظر شما