شناسهٔ خبر: 80991 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

انتقاد «حزب ندای ایرانیان» به همایش اصلاح‌طلبان

ندای ایرانیان سایت رسمی حزب ندای ایرانیان در مطلبی به انتقاد از همایش اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: مخالفان ندا به جای اثبات خیانت این حزب به آرمان‌های اصلاح‌طلبی، به فکر درمان نشانه‌های تفرق در جبهه اصلاحات باشند.

به گزارش نماینده، پایگاه خبری «حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان» با انتشار مطلبی از نحوه تحلیل و برخورد برخی گروه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب نسبت به حزب ندای ایرانیان و نوع پرداخت حضور دبیر کل موقت و رئیس شورای مرکزی این حزب در همایش سراسری اصلاح‌طلبان انتقاد کرد.

متن کامل یادداشت انتقادی به نحوه برخورد و تحلیل اصلاح‌طلبان و برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به این حزب بدین شرح است:

«همایش روز پنج شنبه اصلاح طلبان به روشنی اثبات کرد که حزب ندای ایرانیان برخلاف همه حاشیه‌سازی‌ها و شایعاتی پیرامونی‌اش نه تنها تشکلی همراستا با انشقاق‌آفرینان در جریان اصلاحات نیست بلکه در شرایطی که این همایش غائبان قابل توجهی داشت با شرکت در آن از اراده خود در جهت پیشبرد تحرکات اصلاح طلبانه رونمایی کرد. البته این حضور با واکنش قابل انتظار مخالفان ندا که معمولا چشم بر اقدامات ایجابی این حزب می بندند مواجه شد و این‌بار نیز رویکرد سازنده و وحدت گرایانه ندا مورد توجه آنها قرار نگرفت تا با ذخیره انرژی‌شان منتظر زمانی شوند که دوباره بتوانند از لابه‌لای سخنان اعضای ندا و یا نوع رویکرد برخی رسانه های اصولگرا به تمسخر و انتقاد بپردازند. کما‍‌اینکه این‌بار وقت‌شناسی اعضای ندا برای قبول دعوت حضور جبهه اصلاحات برای حضور در همایش کانون توحید، دستاویز کسانی شد که مشخص نیست در جرگه مخالفان و منتقدان ندا قرار دارند یا سبک تازه ای از انتقاد در فضای سیاسی را خلق کرده اند.

در این بین چندان نمی توان به تیترهای مثبت روزنامه های اصلاح طلب درخصوص این همایش دل‌خوش بود. این گردهمایی به قدری بی‌رمق بود که مهم ترین پیامش برای اصلاح طلبان لزوم جدی‌تر گرفتن اراده رسیدن به ائتلاف و اجماع در انتخابات آینده بود. این همایش به خوبی نشان داد که اگر مخالفان و منتقدان ندا به جای آنکه وقت خود را صرف پیدا کردن مستندات خائن بودن این حزب به آرمان های اصلاح طلبی کنند بیش از هر چیز بایستی به فکر درمان نشانه های تفرق در جبهه اصلاحات باشند. جالب اینکه در میانه همه موضوعات مربوط به این همایش، حاشیه هایی از نحوه اطلاع رسانی برخی سایت‌های خبری پیش آمد که نشان داد که منتقدان و مخالفان ندا نه تنها درباره این حزب بلکه در موارد دیگر نیز از مدخل حاشیه سازی وارد می شوند.

افزون بر این برخورد بعضی رسانه‌ها با کیفیت حضور ندائیون در همایش در‌خور توجه بود. لازم به ذکر نیست که اگر اعضای ندا به این همایش نمی‌رفتند با چه تفاسیری از سوی مخالفان روبرو می شدند اما حالا که رفتند و اتفاقا سر وقت هم رفتند، ایراد برخی رسانه‌ها نیز همین است که چرا اعضای ندا سرموقع به همایش رسیدند! جالب اینکه این نشریات در بازنشر دروغ رسانه های اصولگرا بدون اشاره به منبع خبر به نوعی عمل کرد که خبر اختصاصی خودشان به شمار آید. این رسانه‌ها همراستا با برخی رسانه های اصولگرا از اینکه صندلی برای نشستن دکتر صادق خرازی در ردیف هایی جلویی نبوده به گونه ای که ایشان مورد استقبال میزبانان قرار نگرفته، نوشتند؛ حال آنکه واقعیت چیز دیگری بود.

علاوه بر این در حالی که مواضع و سخنان چهره های حاضر در این همایش به سرعت از سوی خبرگزاری‌های فارس و تسنیم منتشر و همچنین مورد تحلیل قرار می گرفت، روزنامه آرمان به شکلی جهت‌دار از هجوم خبرنگاران رسانه های اصولگرا برای مصاحبه با صادق خرازی خبر داد. در حالی که این رسانه ها در انتشار مواضع دیگر چهره های اصلاح طلب نیز پیشتاز بودند و اتفاقا مورد توجه قرار گرفتن حضور دکتر خرازی از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا به این دلیل می تواند باشد که خبرنگاران به دنبال یافتن مواضع نو و پویا از زبان اصلاح طلبان هستند. بدین‌ترتیب، روزنامه های اصلاح طلب و خاصه آرمان بیش از آنکه به دنبال تحلیل دلایل نشستن دکتر خرازی بر ردیف های عقب تر سالن همایشِ اصلاح طلبان باشند، باید به دنبال یافتن چرایی بی نظمی ملموس این همایش بوده تا از تکرار آن در گردهمایی های آینده جلوگیری شود.

در عین حال، رویکرد بعضی از رسانه های اصولگرا به همایش اصلاح طلبان تخریبی و شیطنت آمیز بود. این رسانه ها اخباری را درخصوص این همایش و همچنین نحوه حضور دکتر صادق خرازی با بی صداقتی مخابره کردند. آنها چونان همیشه نشان دادند که از هیچ فرصتی برای تخریب اصلاح طلبان و همچنین اختلاف نمایی میان آنها غافل نخواهند شد. اما از طرفی نمی توان نحوه پردازش برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب به ماجرا را نیز چندان صادقانه تصور کرد. دلیل این امر آن است که ارائه تصویری نادرست از وضعیت همایش اصلاح طلبان می تواند هشدارها نسبت به برخی نکات منفی را دیرتر از زمانی که باید، شکل دهد. احتمالا کسانی که در این همایش حضور داشتند و یا اخبار آن را پیگیری می کردند نمی توانند پذیرای عناوینی همچون «اصلاح‌طلبان در ضيافت اجماع» و یا «دورخیز اصلاح‌طلبان برای مجلس» باشند. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که موقعیت اصلاح‌طلبان به مانند اصولگرایان نیست که بخواهند به اتحاد و وحدت همچون یک مقوله تزئینی و مناسکی بنگرند، بلکه اتحاد جزو معدود الزامات اصلاح طلبان در برابر حجم گسترده ابزار و امکانات اصولگرایان در فضای سیاسی است.

در میان همه تحلیل ها و واکنش ها به همایش اصلاح طلبان، روزنامه جوان با طرح دیدگاه متفاوتی به سیدمحمدخاتمی و برخلاف همیشه وی را شخصیتی قریب به داخل نظام توصیف کرد. این در حالی است که معمولا این دست از رسانه ها تمایلی نداشتند حتی ذره ای برای رئیس جمهور اصلاحات در جغرافیای نظام جایگاهی قائل شوند. البته در گزارش روزنامه جوان شیطنت هایی نیز صورت گرفته و سعی شده راه آیت الله هاشمی و سیدمحمد خاتمی با شماری از چهره های اصلاح طلب متفاوت نشان داده شود. با این وجود همین تغییر در نگاه روزنامه جوان را نیز می توان به فال نیک گرفت».

نظر شما