شناسهٔ خبر: 80336 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

//گزارش اقتصادی// بازار خودرو همچنان سرگردان میان اظهارات مسوولان/ قیمتها افزایش میابد یا کاهش؟ شورای رقابت چکاره است؟

خودروساز431 بازار خودرو امسال بیش از هر سال دیگری گرفتار فراز ونشیبهایی شد که درنهایت نیز نه به سود مصرف کننده بودو نه کارخانه ها اظهاررضایت کردند ؛ شایدامسال بیشترین سودنصیب دلالهایی شد که از اخبار متناقض و اظهارات متفاوت مسوولان سود بردند.

اما اکنون که دیگر به ماههای پایانی سال نزدیک میشویم هنوز هم سرنوشت بازار خودرو روشن نشده و درحالیکه نمایندگان مجلس بر کاهش قیمتها تاکید دارند ؛ رییس شورای رقابت از تثبیت قیمتها سخن میگویدو این درحالی است که دربازار با افزایش قیمتها روبرو هستیم .

***قیمت خودرو باید کاهش یابد

دراین راستا سخنگوی هیات رییسه مجلس با تاکید بر ضرورت کاهش قیمت خودروهای تولید داخل، گفت: ما پیگیر این موضوع هستیم و مسئولان صنعتی نیز باید پاسخگوی افزایش قیمت خودرو در بازار حاشیه ای باشند.

بهروز نعمتی در واکنش به افزایش نسبی قیمت خودروهای تولید داخل در بازار حاشیه ای کشور، گفت: اعتراض ما به خودرو سازان جدی بوده و این موضوع را بارها تکرار و پیگیری کرده ایم.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: ما بحث افزایش قیمت خودرو در بازار حاشیه ای را با مسئولان صنعتی مطرح کرده ایم و به شدت هم پیگیر کاهش قیمت ها هستیم.

این عضو هیات رییسه مجلس در واکنش به این موضوع بیان کرد: دوستانی که این ظلم را در حق مردم می کنند باید پاسخگوی افزایش قیمت ها باشند و ما شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت را در این موضوع مقصر می دانیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: به عقیده ما نرخ های کنونی نیازمند بازنگری بوده و خودرو های تولیدی باید کاهش قیمت داشته باشند.

نماینده مردم اسد آباد در مجلس ادامه داد: نمایندگان مجلس نیز پیگیر این موضوع بوده و خواستار تجدید نظر در قیمت خودروهای تولید داخل هستند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بر ارتقای کیفیت لوزام یدکی خودرو تاکید کرد و گفت: با توجه به انحصاری بودن بازارخودرو ، خودروسازان به بحث ارتقای کیفیت محصولات توجه چندانی ندارند.

بهروز نعمتی در ارتباط با پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت  جهت دعوت از شرکت های خودروساز خارجی برای سرمایه گذاری در ایران، گفت: وزیر صنعت ،معدن و تجارت باید اظهاراتی که می کند جامع عمل بپوشاند چرا که  به هر حال وی به عنوان یک استخوان خرد کرده صنعت شناخته می شود و صنعت خودرو را ارتقا بخشد.

نماینده مردم اسد آباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با کاهش کیفیت قطعات یدکی خودرو نیز بیان کرد: ما معتقدیم که خودروسازان توجه چندانی به کیفیت ندارند و ما نیز این موضوع را بارها در حضور وزیر صنعت و خودروسازان مطرح کرده ایم وگویا از سوی مدیران صنعت خودرو و مسئولان دولتی گوش شنوایی وجود ندارد

وی ادامه داد: حتی مساله کاهش کیفیت قطعات یدکی خودرو در بحث تحقیق و تفحص هم مطرح شد و در مجموع، با توجه به انحصاری بودن بازار، خودروسازان به بحث ارتقای کیفیت محصولات توجه چندانی ندارند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: البته برخی از این قطعات بی کیفیت، وارداتی هستند و در کل باید به فکر استفاده از قطعات یدکی با کیفیت در خودرو ها باشیم، در غیر اینصورت نارضایتی از کیفیت خودرو افزایش می یابد.

این نماینده مردم در مجلس نهم در رابطه با اینکه 93 درصد بازار خودرو، در اختیار دو خودروساز مطرح کشور است نیز بیان کرد: به هر حال این موضوع اکنون وجود داشته و باید به فکر انحصار شکنی باشیم.

***قیمت خودرو تا پایان سال تغییر نمی کند

درعین حال رییس شورای رقابت با بیان اینکه احتمال تغییر قیمت خودرو تا پایان سال بعید است، گفت: ما دستورالعمل تعیین نرخ خودرو را به نحوی آماده کرده ایم که تنها یک قیمت واحد از این فرمول به دست می آید.

رضا شیوا در گفت و گو با خانه ملت، در ارتباط با شیوه قیمت گذاری خودروی دنا و اعتراض خودروسازان به نرخ های اعلام شده، گفت: شورای رقابت وظیفه تعیین دستورالعمل و تنظیم قیمت بر اساس اطلاعات اعلامی خودروساز را داشته و بر اساس این رسالت نیز تمام تلاش خود را به کار می گیرد.

رییس شورا و مرکز ملی رقابت افزود: دستورالعمل تنظیم قیمت خودروی دنا را نیز شورای رقابت بر اساس قیمت پایه خودرو( قیمت سمند سورن)، بعلاوه 37 قلم کالا که در سمند سورن و دنا متفاوت است تعیین می کند.

وی تصریح کرد: تعدادی از این 37 قلم کالا در هر دو خودرو مشترک هستند، اما در دنا ارقام یافته و تعدادی از قطعات نیز جدیدند، خودروساز قیمت این قطعات را در اختیار شورای رقابت گذاشته و ما هم بر اساس محاسبات صورت گرفته نرخ کنونی دنا را اعلام کردیم.

شیوا در واکنش به تهدید ایرانخودرو، مبنی بر احتمال تعطیلی خط تولید خودروی دنا نیز گفت: این موضوع به شورای رقابت ربطی ندارد، اما به هر حال سرمایه گذاری بسیاری برای راه اندازی خط تولید دنا صورت گرفته و باید که این سرمایه گذاری به مرحله بهره برداری برسد، اما بازهم این موضوع جزو وظایف شورای رقابت نبوده و مطمئنا توقف تولید دنا هم به صرف ایرانخودرو نیست.

رییس شورای رقابت تصریح کرد: قیمت تعیین شده برای دنا بر اساس نرخ های اعلامی از سوی خودروساز است و ما هیچ قیمتی را تغییر ندادیم، بلکه ما قیمت خودروی سورن را بعلاوه 37 قلم کالای جدید کرده و حتی مسایلی از قبیل سرمایه گذاری را هم بر نرخ کلی خودرو سرشکن کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در رابطه با تاکید نمایندگان مجلس مبنی بر ضرورت کاهش قیمت خودرو نیز بیان کرد: شورای رقابت وظیفه دارد که بصورت سالانه قیمت خودروها را بررسی کند و این محاسبه بر اساس تورم و سایر متغیرها است، لذا بعید می دانم که برنامه ای برای تجدید قیمت گذاری در سال جاری داشته باشیم.

شیوا در رابطه با مسایل مطرح شده مبنی بر غیر قانونی بودن قیمت گذاری از سوی شورای رقابت نیز گفت: شورای رقابت با مرکز ملی رقابت متفاوت است، شورای رقابت وظیفه تعیین دستورالعمل را داشته، اما مرکز ملی رقابت تشکیلات اجرایی و نظارتی بوده و وظایف کارشناسی شورا را بر عهده دارد، لذا شورا دستورالعمل را تعیین کرده و هر مرکزی می تواند با قرار دادن نرخ ها در دستورالعمل، قیمت خودرو را محاسبه کند.

رییس شورای رقابت تاکید کرد: ما دستورالعمل را به نحوی آماده کرده ایم که تنها یک قیمت واحد از این فرمول به دست می آید.

وی در رابطه با اقدامات در دست بررسی در شورای رقابت نیز گفت: بحث تعیین دستورالعمل برای قیمت خودرو یک بحث کوچک بوده و اکنون پروژه های بسیار بزرگی بر عهده شورای رقابت است.

وی تصریح کرد: ما تنظیم کننده های بخشی را برای کالاهایی که انحصاری هستند به وجود می آوریم تا وارد برنامه ریزی تولید، قیمت و تعرفه شوند.

شیوا ادامه داد: قانونگذار، شورای رقابت را موظف به تنظیم بخشی کالاهای انحصار طبیعی کرده که نمونه آن تعیین فرمول قیمت گذاری برای آب، برق، گاز، راه آهن و تلفن ثابت  بوده و ما با تشکیل کارگروه های کارشناسی در حال بررسی آنها هستیم.

***ورود شورای رقابت غیرقانونی است

درعین حال یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مقابله با انحصار و ایجاد فضای رقابتی را وظیفه اصلی شورای رقابت عنوان کرد و گفت: اساسا ورود شورای رقابت به قیمت گذاری محصولات داخلی خودرو غیر قانونی است.

«علی علیلو» با اشاره به اقدام اخیر شورای رقابت و تعیین قیمت برای خودرو دنا اظهار داشت:محاسبه ای برای اینکه کدام قیمت مطابق واقع است، نداشته ام اما ایراد به اصل موضوع وارد بوده و در شرح وظایف این شورا نیامده است که اقدام به قیمت گذاری کرده و همچنان بر این روش کج وغلط اصرار ورزند.

وی افزود: اقدام شورای رقابت در دو مقطع اخیر برای قیمت گذاری خودرو اساسا اشتباه است و وظیفه آن تعیین فرمول و چهارچوب برای قیمت گذاری است و تعیین قیمت ربطی به شورای رقابت ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مرجع تعیین قیمت برای خودرو سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است که روش های درست و دقیق برای قیمت گذاری دارند.

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وظیفه شورای رقابت ایجاد فضای رقابتی در کشور و مقابله با انحصارهای غالب اقتصادی است که متاسفانه در کشور فراوان است و این دستگاه باید به این وظایف عمل کند.

***تلاش خارجی ها برای خروج از صحنه رقابت جهانی

درهمین حال عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه خودروسازان مطرح جهانی در تلاش برای مصرف کننده باقی ماندن ایران هستند، گفت: خودروسازان خارجی در تلاشند تا از طریق حربه دامپینگ،رقبای خود در ایران را از صحنه خارج کنند.

سید شریف حسینی در واکنش به صحبت های وزیر صنعت در خصوص ضرورت سرمایه گذاری خودروسازان خارجی در کشور، گفت: بنده معتقدم خودروسازان خارجی در تلاشند تا از طریق حربه دامپینگ (صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده)،رقبای خود در ایران را از صحنه خارج کنند.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی افزود: تولیدکنندگان خارجی سعی دارند تا با کاهش قیمت محصولات خود، مشتریان داخلی را به سمت خرید محصولات خود سوق دهند و با این کار، سیستم تولید داخلی ما را دچار مشکل کنند.

وی ادامه داد: همچنین پس از اینکه خودروسازان داخلی از صحنه خارج شدند قیمت محصولات خود را افزایش داده و مابه التفاوت پولی که امروز هزینه می کنند را در آینده از مشتریان خواهند گرفت، لذا در این شرایط، دعوت از این رقبا اقدام خوبی خواهد بود، به شرطی که آنها سرمایه گذاری در ایران را قبول کنند.

عضو هیات رییسه مجلس با طرح این سوال که شرکت پژو تاکنون چقدر در ایران سرمایه گذاری کرده، تصریح کرد: اکنون کارخانه های خودروساز ما اقدام به تولید محصول کارخانه پژو می کنند، در حالی که این شرکت یک ریال هم در ایران سرمایه گذاری نکرده است.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس بیان کرد: به اعتقاد بنده انگیزه لازم برای سرمایه گذاری از سوی شرکتهای خارجی در ایران وجود ندارد، چرا که آنها تولیدات داخلی ما را رقیب جدی خود می دانند و در تلاشند که خودروسازان ایرانی را به سمت تعطیلی هدایت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آنها می خواهند که اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در کشور اصلی باشد و ما فقط یک مصرف کننده برای آنها باقی بمانیم.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس افزود: نکته جالب اینجاست که همین خودروسازان جهانی، همراه با تحریم ها ما را تحریم کرده اند، لذا باید به دنبال راهکاری برای اجبار خودروسازان جهانی جهت سرمایه گذاری در ایران بود که این مهم با درخواست محقق نخواهد شد، بلکه باید انگیزه را در آنها افزایش داد.

 

منبع: قدس آنلاین

نظر شما