شناسهٔ خبر: 79803 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

نباید در سینما فضای دو قطبی ایجاد کنیم

حجت الله ایوبی431 رئیس سازمان سینمایی کشور تصریح کرد: نباید در سینما فضای دو قطبی ایجاد کنیم تا عده‌ای در این فضا مدعی شوند.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، حجت الله ایوبی شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین که در سالن همایش شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، ضمن تشکر از همه هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، اظهار کرد: باید خوشحال باشیم از اینکه می‌بینیم حوزه علمیه قم آغوشش را به سمت فرهنگ و هنر گشوده است.

وی تصریح کرد: در ملاقات‌های متعددی که با علما و مراجع در قم داشته‌ایم این احساس را بوجود آورد که مرجعیت تشیع و حوزه علمیه قم به عنوان پیشتازان علم و دانش و معرفت دینی و اسلامی آغوش خود را به سمت فرهنگ و هنر بازکرده‌اند و این یک اتفاق بسیار مبارک است که جامعه فرهنگی و هنری باید از آن بهره ببرد.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه باید ارتباط و گفتگو میان اهالی هنر و علما برقرار شود، گفت: این جشنواره و جشنواره‌های از این دست علاوه بر اهمیت موضوعی که دارند حلقه وصلی هستند بین حوزه علمیه وهنرمند.

وی حوزه علمیه را گنجینه و ظرفیت عظیمی در کشور دانست و عنوان کرد: متأسفانه هنرمندان و حوزویان یکدیگر را به خوبی نمی‌شناسند و در این دنیایی که بمباران اطلاعاتی وجود دارد و داده‌های فراوان در وایبر، فیسبوک و اینترنت انتشار می‌یابد این اطلاعات به درستی و مطابق واقع ردو بدل نمی‌شود.

ایوبی نظام تحصیلی حوزه را یکی از پر افتخار‌ترین سیستم‌های تحصیلی در جهان برشمرد و گفت: این طبیعی است که فیلم ساز برداشتی را که از یک روحانی و طلبه به نمایش می‌گذارد مطابق واقعیت نباشد و این به دلیل نا‌آشنایی فیلم ساز با این سیستم و عدم ارتباط آن دو با یکدیگر است.

تصویر، بهترین زبان است

وی با بیان اینکه به این ارتباط نیاز داریم، افزود: جای خوشحالی است که امروز این ارتباط قوی‌تر شده است و لازم نیست به هر جایی که سر می‌زنم اهمیت سینما را به عنوان مدیر سینما توضیح بدهم و دیگر لازم نیست برا ی علما توضیح بدهم زبان تصویر بهترین زبان است.

رئیس سازمان فرهنگی اکو ابراز کرد: امروز ملت ایران به زبان سینما مسلط‌ هستند و می‌توان به زبان تصویر با جهان سخن گفت و به نظر من اگر در جهان جنگ و رقابتی وجود دارد برسر تصویر است و همه در تلاش‌اند تا بهترین و زیبا‌ترین تصاویر را ارائه دهند و به همین علت است که برای یک آرم و لوگو این همه هزینه می‌شود.

وی گفت: چرا سینما را باید زیر سؤال ببریم در حالی که کارنامه سینمای ما امروز بسیار موفق بوده است و این مطلب را اکنون به محضر علماء رساندیم.

ایوبی تأکید کرد: در این سه دهه بعد از انقلاب فیلم‌های مسئله داری که تولید شده است به تعداد انگشت‌های دو دست هم نمی‌رسد و اعضای خانواده می‌توانند در کنار هم به مشاهده فیلم‌ها بنشینند در حالی که کشور‌هایی در دنیا هستند با تولید سالی ۴۰۰ فیلم اما خانواده‌ها نمی‌توانند با خیال راحت آن را تماشا کنند و این نشان دهنده عظمت سینمای ایران است.

وی با این سؤال که نگاه ما به سینمای دینی چسیت، افزود: آیا سینمای دینی سینمایی است که در آن حتما قرآن و نماز خوانده شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه سینمای دینی، سینمایی است که در آن انسانیت، کرامت، آزادگی و معارف بلند دینی دیده شود، تصریح کرد: اگر اینگونه است پس چرا در سینما فضای دو قطبی ایجاد می‌کنیم و عده‌ای اندک و کم شمار در این فضا مدعی شوند که ما سینمای دینی را در اختیار داریم و بقیه کسانی که در سینما کارنامه درخشان بیش از ۳۰ ساله را دارند سینمای دینی ندانیم.

قم می‌تواند حلقه وصل هنرمندان و علما باشد

وی تأکید کرد: هر فیلمی که معارف بلند دینی را ترویج کند هرچند غیر مستقیم سینمای دینی خواهد بود و لذا باید نگاه‌ها را تغییر دهیم و قم می‌تواند حلقه گفتگویی باشد بین سینما و اهالی فضل، ادب و علما تا با این ارتباط به مرور انتظارمان از سینما بپردازیم.

نظر شما