شناسهٔ خبر: 79587 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

هاشمی رفسنجانی:

صفت آزادی در نام دانشگاه آزاد به آزاداندیشی تغییر کند/ پیشنهاد تدریس درس«اخلاق اسلامی»

هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی: اکنون که آزادی مورد نظر در ورود و ثبت نام در دانشگاه آزاد اسلامی که در سالهای ابتدای تاسیس مد نظر موسسان بود محقق نشد، باید صفت آزادی این دانشگاه را به ویژگی آزاداندیشی در این دانشگاه تعبیر کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی با اشاره به تعداد زیاد روحانیون حاضر در نخستین همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، با تشبیه فضای جلسه به مدرسه فیضیه، تاکید کرد: حضور شما روحانیون به عنوان معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی موجب قوت قلب مردم و کسانی می شود که دغدغه اجرای فرهنگ دینی و اسلامی در دانشگاه ها و جامعه را دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تعداد زیاد روحانیون حاضر در جلسه به عنوان معاونان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: این تصویر به خوبی گویای توجه دانشگاه به مسائل فرهنگی در چارچوب آموزه های اسلامی است و به کسانی که دغدغه این موضوعات را دارند آرامش می دهد.

وی افزود: این موضوع که در دانشگاه آزاد اسلامی بخش قابل توجهی از تحصیلکردگان حوزه های علمیه متولی امر فرهنگ هستند موضوع قابل قبول و مناسبی است که نشان از توجه مسئولان این دانشگاه به آموزه های اسلامی و دینی دارد.

امروزه باید صفت آزادی در نام دانشگاه آزاد اسلامی را به آزاداندیشی تعبیر کنیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان تاریخچه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در ابتدا و در دوران تاسیس این دانشگاه هدف از قرار دادن صفت آزاد در کنار نام این دانشگاه رفع محدودیت های ورود جوانان به این دانشگاه بود تا متقاضیان به صورتی آزادتر و فارغ از محدودیت دانشگاه های دولتی در این دانشگاه پذیرش شوند. البته بعدها شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبات خود این دانشگاه را نیز در کنار دانشگاه های دولتی دیگر قرار داد و آن ویژگی و شاخص ها را کمرنگ کرد.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اکنون که آزادی مورد نظر در ورود و ثبت نام در دانشگاه آزاد اسلامی که در سالهای ابتدای تاسیس مد نظر موسسان بود محقق نشد، باید صفت آزادی این دانشگاه را به ویژگی آزاداندیشی در این دانشگاه تعبیر کنیم.

وی اظهار داشت: تجربه تاریخی در تمامی کشورها نشان داده توسعه علم، بدون آزاد اندیشی محقق نمی شود و در هر جا از دنیا که علم توسعه یافته، در سایه آزاد اندیشی بوده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در صدر اسلام در منش و مشی پیامبر اسلام (ص) و امیر المومنین(ع) آزاداندیشی به معنی خاص کلمه وجود داشته، گفت: در صدر اسلام، در فضایی کاملا آزاد هر کسی به راحتی حرف خود را بیان می کرده و هیچ محدودیتی برای بیان نظر افراد وجود نداشته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در رابطه با مسائل فرهنگی موضوع آزاداندیشی بسیار اهمیت دارد و در این فضاست که تحقیق و پژوهش رشد می یابد. بنابراین مدیران و مسئولان دانشگاه به هیچ عنوان حق ندارند برای بحث های علمی و تحقیقاتی، برای استادان پرونده امنیتی درست کنند.

پیشنهاد تشکیل شورایی از محققان فرهنگی در سازمان مرکزی

وی با بیان اینکه موضوعات فرهنگی برای تحقیق و پژوهش بسیار زیاد و متنوع است، گفت: پیشنهاد می کنم در سازمان مرکزی دانشگاه گروهی از محققان برای این امر انتخاب شوند تا موضوعات فرهنگی را برای تحقیق و پژوهش مشخص کنند.

آیت آلله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: هم اکنون موضوع وحدت جهان اسلام موضوع بسیار مهمی برای تحقیقات فرهنگی است و محققان و دانشمندان باید روی این مسئله تحقیق کنند که چرا وضعیت جهان اسلام هم اکنون این گونه شده، وضعیتی که شاید در طول تاریخ قابل مشاهده نباشد.

وی با اشاره به صفت اسلامی بودن برای دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: وظیفه دانشگاه آزاد اسلامی تقویت فرهنگ اسلامی و دینی در میان جامعه است و فرهنگ اسلامی به معنی مجموع اخلاقیات اسلامی است که باید در جامعه هرچه بیشتر توسعه یابد.

پیشنهاد تدوین و تدریس درسی با عنوان «اخلاق اسلامی» در دانشگاه ها

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید درسی به عنوان اخلاق اسلامی در دانشگاه تدوین و تدریس شود تا اخلاقیات را به صورت واقعی به دانشجویان ارائه دهد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در یک سال گذشته پایه فعالیت های فرهنگی بسیار خوبی ریخته شده، اظهار داشت: افزایش بودجه فرهنگی یکی از این بسترهای مناسب در یک سال گذشته بوده است.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان افزود: برای توسعه فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی و تحقق دو صفت آزادی و اسلامی، از تمامی ظرفیت ها و نظر صاحبنظران بهره مند شوید تا دانشگاه آزاد اسلامی در این موضوع و مسائل اخلاق اسلامی در زندگی روزمره مردم پیشتاز باشد.

نظر شما