شناسهٔ خبر: 77694 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیت الله خاتمی:

کرسی‌های آزاداندیشی، راهکار وحدت عملی بین حوزه و دانشگاه است

سیداحمد خاتمی431 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تفرقه بین حوزه و دانشگاه به زیان مردم خواند و گفت: کرسی‌های آزاداندیشی، راهکار وحدت عملی بین حوزه و دانشگاه است.

به گزارش نماینده آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: مسأله وحدت حوزه و دانشگاه از آرمان‌های اصیل و ارزشمند امام (ره) عظیم‌الشأن بود. حقیقت آن است که حوزه و دانشگاه دو نهاد تأثیرگذار در مسائل فرهنگی و سیاسی کشور هستند که همراهی و همدلی این دو نهاد منجر به پیشرفت، ‌آبادی و عظمت کشور می‌شود و جدایی و تفرقه بین آنها به زیان مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: باید به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه نگاه استراتژیک داشته باشیم. آن‌چنانکه دشمنان برای تفرقه بین این دو نهاد نگاه راهبردی دارند. مهم تفسیر درست وحدت حوزه و دانشگاه است که این به معنای وحدت فیزیکی نیست بلکه تقارب فکری در آرمان‌ها و اهداف مهم است. هدف اصلی باید اعتلای کلمه‌الله و به مسند نشاندن آرمان‌های الهی باشد که برای این هدف دانشگاه از راه خودش وارد می‌شود و حوزه در مسیر خودش حرکت می‌کند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه بیان کرد: دشمن تلاش عملی گسترده‌ای داشته تا دانشگاهیان را در چشم حوزویان گروهی بی‌اعتنا به دین و حوزویان را در چشم دانشگاهیان گروهی غیرقابل تحمل نشان دهد. ولی بحمدالله شاهد بودیم که این ترفند دشمن موثر نبوده است.

وی با اشاره به حضور نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، تأکید کرد: حضور نهاد نمایندگی ولی فقیه در سراسر دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که دانشگاه به عنوان سرمایه ارزشمند برای کشور دیده می‌شود. ما دانشگاهیان فرهیخته فراوانی به ویژه در میان اساتید داریم که همسو با اهداف انقلاب حرکت می‌کنند. گرچه نمی توان انکار کرد که در برخی عرصه‌ها فاصله‌هایی ایجاد شده ولی دشمنان نتوانستند تفرقه بزرگی بوجود بیاورند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین درباره راهکارهای وحدت عملی بین حوزه و دانشگاه، گفت: راهکاری جز این نمی‌بینم که با گفت‌وگو و شبه‌زدایی این دو نهاد هدف پیشرفت و گسترش نظام اسلامی را در پی بگیرند. همان کرسی‌های آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند می‌تواند بهترین راهکار باشد. دانشجویان و طلبه‌ها هر دو جوان، بانشاط و فرهیخته هستند و نمی‌خواهند چشم و گوش‌بسته مطلبی را بپذیرند. بنابراین به راهکارهای اقناعی نیاز داریم.

نظر شما