شناسهٔ خبر: 78532 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

واکنش مجلسی‌ها به غیرواقعی خواندن برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت؛

روزی که رئیس مجلس هم آقایان دولت را به اطاعت از قانون فراخواند

محمدباقر نوبخت43 بر مبنای گزارش رسمی دیوان محاسبات تخلفی رخ‌داده که بر آن اساس مجلس باید بررسی و دفاعیات دولت را بشنود. چه می­شود که این بار نیز دولت حتی در برابر تخلف خود نیز مقابل نمایندگان مردم قرار می­گیرد؟!

نماینده: از چند روز پیش بود که بحث بر سر برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی بدون مصوبه مجلس به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد. تأیید و تکذیب‌ها بالا گرفت و عده‌­ای هم که هر فرصتی چون آبی گل‌آلود در نظرشان می­‌نماید، این بار نیز مجلس و نمایندگان مردم را به مقابله با دولت متهم کردند. از طرفی سخنگوی دولت چنین گزارشی را تکذیب و برخلاف واقع دانست. این در حالی بود که ­غلامرضا مصباحی‌مقدم؛ عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس هفته گذشته به‌صراحت اظهار داشت: «این اتفاق رخ‌داده و دیوان محاسبات گزارش رسمی به کمیسیون برنامه‌وبودجه ارائه کرده است» مصباحی‌مقدم همچنین تصریح کرد: چنین اقدامی به این شکل برای اولین بار است که رخ می‌دهد و نتیجه این اقدام در حوزه اقتصاد هم رشد نقدینگی و پایه پولی بود.

تأیید به استناد گزارش دیوان محاسباتِ مجلسی­ها ادامه داشت تا اینکه بار دیگر روز گذشته محمدباقر نوبخت به تکذیب برداشت ۴.۱ میلیاردی دولت از صندوق توسعه ملی پرداخت. سخنگوی دولت و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور در لابه‌لای تکذیبش تصریح کرد: «کسانی که این موضوع را بر مبنای گزارش غیرقطعی دیوان محاسبات اعلام کرده‌اند، باید از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند».

وی همچنین از همه کسانی که چنین مطلبی را بیان کردند، خواست تا اسنادشان را ارائه کنند تا به تعبیر آقای سخنگو «آن‌وقت ببینیم چه کسی تشویش اذهان عمومی می‌کنند»

احمد توکلی بلافاصله دعوت جناب سخنگو را لبیک گفت و طی مصاحبه‌ای ضمن مسلم بودن این اتهام ازنظر قانون تصریح کرد: «این اتهام در گزارش دیوان محاسبات گزارش‌شده است و اگر نمایندگان مجلس نتوانند به گزارش‌های دیوان محاسبات که استحکام قانونی لازم را دارد استناد کنند باید در دیوان محاسبات بسته شود».

توکلی همچنین اظهار داشت: گزارش‌‌ دیوان محاسبات مبنی بر برداشت بودجه ۴/۱ میلیاردی از منابع صندوق توسعه ملی در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود و حق بازخواست را به نمایندگان ملت و مردم از دولت می‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس درنهایت تأکید کرد: اینجاست که باید دولت از خود دفاع کند و ما وظیفه داریم دفاعیات دولت را در این زمینه استماع کنیم.

همان‌گونه که پیش‌بینی می­شد سخنان نوبخت با تیترهای جنجالی به‌سرعت تبدیل به تیتر یک رسانه­های جریانی خاص تبدیل شد؛ سریال ادامه‌دار اتهام زنی به دولت، یک قطار اتهام علیه دولت، هتاکان دولت از مردم عذرخواهی کنند و ... تا جاییکه روزنامه دولت یعنی ایران نوشت: سخنگوی دولت مدعیان برداشت از صندوق توسعه ملی را به چالش طلبید؛ خلاف گویان عذرخواهی کنند

تکذیبیه و ادعای همراه با ادبیات جنجالی آقای سخنگو به صحن علنی امروز هم کشیده شد؛ احمد توکلی بار دیگر این بار در لوای تذکر در صحن علنی توضیح داد: «کمیسیون برنامه‌وبودجه طبق گزارش رسمی دیوان محاسبات درباره برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی گزارشی را تهیه و منتشر کرده است که امروز یا فردا در صحن علنی پارلمان قرائت می‌شود.

اینکه دیوان محاسبات گزارشی را ارائه داده و کمیسیون و برنامه بودجه آن را تأیید کرده به‌صرف اینکه دادسرای دیوان حکمی صادر نکرده نمی‌توان گفت که این گزارش قابل استناد نیست و با مواد قانون اساسی و اصل ۵۴ این قانون مغایر است

اینکه سخنگوی دولت بگوید این گزارش خلاف است و مصاحبه‌کننده باید عذرخواهی کند، من افتخار می‌کنم اگر خطا کرده باشم عذرخواهی کنم نه از دولت از پایین‌ترین آحاد ملت ولی این حرف درست نیست و به شأن ملت ایران لطمه می­زند.

در ادامه لاریجانی رئیس مجلس نیز در تأیید تذکر عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه تصریح کرد: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه تخلف قانونی در روال کار مجلس در جریان بررسی برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی صورت گرفته باشد، ندیدیم؛ آقایان دولتی‌ها توجه داشته باشند که باید مطیع قانون باشند.»

حمید رسایی نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای ضمن اشاره به اظهارات روز گذشته سخنگوی دولت و اتهام دروغ‌گویی به مجلس تصریح کرد: «خیلی راحت یک قوه را متهم به دروغ‌گویی می‌کنند، آیا ما ناظر بر دولت هستیم تا دولت ناظر بر ما چون ایشان بعد می‌گوید آن‌ها این حرف را مطرح کرده‌اند باید عذرخواهی کنند یعنی مجلس باید بیاید عذرخواهی کند.»

این بار نیز علی لاریجانی در توضیح تذکر رسایی تأکید کرد: «ادبیات دولت ادبیات نادرستی است و دولت دقت داشته باشد که مرجع رسمی دیوان محاسبات است و اگر دولت مطلبی دارد باید در کمیسیون ارائه دهد و کمیسیون درمجموع تشخیص دهد که این خلاف رخ‌داده است یا نه؟»

در ادامه تابش محمد‌رضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در صحن علنی در تذکر آیین‌نامه‌ای با بیان اینکه تذکرش از جنس تذکرات توکلی و رسایی است، ظاهراً می‌خواست در قانونی بودن روند به صحن علنی آمدن گزارش دیوان محاسبات شبهه ­ایجاد کند، اظهار داشت: «حق مجلس در رسیدگی و نظارت، محترم است و دولت هم باید تابع باشد و تابع هم هست، اما روال کار این‌طور که من شنیدم قانونی نبود، اولاً فقط گزارش دیوان محاسبات درباره برداشت ۴.۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در کمیسیون بودجه مطرح‌شده است، درحالی‌که قرار بود آقایان نوبخت و سیف به کمیسیون آمده و توضیحات کاملی ارائه دهند که این توضیحات هنوز استماع نشده است و من نمی‌دانم چطور این گزارش بدون اینکه تصویب‌شده باشد، در دستور کار قرارگرفته است».

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا تابش گفت: مگر شما خودتان عضو کمیسیون بودجه نیستید، چرا در کمیسیون این تذکر را ندادید؟

سپس لاریجانی از کاتب سخنگوی کمیسیون بودجه دعوت کرد که توضیحات لازم را ارائه دهد؛ و بعد از توضیحات کاتب آقای رئیس مجلس تصریح کرد: «پس این سخن که روال قانونی طی نشده است، درست نیست و اصلاً امکان‌پذیر نیست... اینکه گفته می‌شود دیوان محاسبات دقیق نبوده است را بروند در محل دیگری بحث بکنند چون مرجع رسمی این مباحث دیوان محاسبات است و اگر نظری مخالف با آن دارند بروند با خود دیوان صحبت کنند».

...آنچه مبرهن است این است که بر مبنای گزارش رسمی دیوان محاسبات تخلفی رخ‌داده که بر مبنای آن مجلس باید بررسی و دفاعیات دولت را بشنود اینکه چه می­شود که این بار نیز دولت حتی در برابر تخلف خود نیز مقابل نمایندگان مردم قرار می­گیرد سؤالی به نظر به‌جاست که باید برای نخشکاندن امید مردم از دولت یازدهم، دولتمردان تدبیری برای تغییر رویه خود بیندیشند...

نظر شما