شناسهٔ خبر: 78438 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

فدایی در نشست خبری:

دعوت از سران قوا برای شرکت در کنگره جمعیت ایثارگران/با علی لاریجانی درباره وحدت نیروهای انقلاب گفتگو کردیم

حسین فدایی/2 دبیرکل جمعیت ایثارگران ضمن تشریح جزئیات کنگره تشکل متبوعش اعلام کرد: از سران قوا برای شرکت در این کنگره دعوت کرده ایم.

گروه سیاسی نماینده - نشست خبری حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی صبح امروز در دفتر مرکزی این تشکل سیاسی اصولگرا برای تشریح جزئیات کنگره حزب متبوعش برگزار شد.

در این نشست خبری، فدایی ابتدا به زمان و جزئیات برگزاری کنگره جمعیت ایثارگران پرداخت و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

نحوه ورود ایثارگران به انتخابات مجلس دهم، ارتباط احمدی نژاد با جمعیت ایثارگران، تعامل این جمعیت با سایر اصولگرایان(جبهه پیروان خط امام و رهبری)، جلسه مشترک ایثارگران، رهپویان و جبهه پایداری، تشکیل حزب از سوی نزدیکان علی لاریجانی، نقش علی اکبر ناطق نوری در اردوگاه اصولگرایان، دیدگاه جمعیت ایثارگران پیرامون جلسات همگرایی اصولگرایان با محوریت حجت الاسلام تقوی و مواضع اخیر آیت الله سید محمد خامنه ای پرسش های خبرنگاران از حسین فدایی بود.

وی پس از اینکه خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند، به تبیین و بازخوانی حماسه عظیم ۹ دی پرداخت و تاکید کرد: ۹ دی توطعه ۲۰ ساله دشمن را با شکست مواجه کرد.

دبیر کل جمعیت ایثارگران با اشاره به اینکه کنگره جمعیت ایثارگران پنج‌شنبه هفته جاری در سرچشمه(محل شهادت شهدای هفتم تیر) برگزار می شود، گفت: این کنگره شامل دو بخش است، در بخش اول ما مهمانانی را از گرایشات و سلایق مختلف، گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا و شخصیت‌های صاحب‌نظر در عرصه‌های مختلف، نمایندگان مجلس و سران سه قوه دعوت کرده‌ایم.

فدایی افزود: بخش دوم این کنگره درون‌تشکیلاتی بوده و قرار است انتخابات شورای مرکزی برگزار و اساسنامه جمعیت اصلاح شود واین کنگره از ساعت ۸ صبح در مجموعه شهدای هفتم تیر برگزار می‌شود.

دبیرکل جمعیت ایثارگران در پاسخ به این پرسش" شعار کنگره ایثارگران چیست؟ اظهارداشت: شعار کنگره امروز در شورای مرکزی نهایی خواهد شد.

وی همچنین یکی از مباحث مطروح در کنگره جمعیت متبوعش را اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: گفتمان اقتصاد مقاومتی نیاز امروز جامعه و منبعث از دیدگاه رهبر معظم انقلاب است و از این رو رنگ جناحی ندارد و ما امیدواریم بر اساس دیدگاه رهبری، وحدت برای همه گرایشات به وجود آید در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

خبرنگاری از وی درخصوص ارتباط احمدی نژاد با جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی سوال کرد که فدایی پاسخ داد: هیأت موسس ما مراحل مختلفی را طی کرد. در هیأت موسس اولیه که آقای احمدی نژاد حضور نداشت ولی به علت فوت مرحوم ابوترابی بزرگ و مشکلاتی که برای یکی دو نفر از دوستان به وجود آمد بر اساس اساسنامه باید جایگزینی پیدا می‌کردیم و به همین دلیل آقای احمدی نژاد عضو جمعیت و هیأت موسس آن شدند.

وی خاطرنشان کرد: در مراحل کار بعد از اینکه آقای احمدی نژاد مسئولیت پیدا کرد و بر اساس سیاست‌ها، مرام‌نامه و اساسنامه ما طبعاً عضویتش در جمعیت ایثارگران تعلیق و بعد از آن لغو شد. الان هم مدت‌ها است که جمعیت ایثارگران با احمدی نژاد رابطه‌ای ندارد.

این خبرنگار در ادامه سوال کرد: اگر احمدی نژاد کاندیدای انتخابات شود، جمعیت ایثارگران از او حمایت خواهد کرد؟

فدایی گفت: در مقطع انتخابات باید افراد را در کنار هم ارزیابی کنیم. گاهی در فضای سیاسی در مقایسه بین افراد ممکن است کسی که کمترین آسیب و ضرر را دارد انتخاب شود. اما الان قضاوت مشکل است و باید هر مسأله‌ای را در زمان خودش بررسی کرد.

دبیر کل جمعیت ایثارگران در پاسخ به سوال "نماینده"درباره‌ نشست  همگرایی اصولگرایان توسط حجت‌الاسلام تقوی، گفت: از هر حرکتی که برای وحدت اصولگرایان توسط هر جریان و گروهی صورت گیرد استقبال می‌کنیم. من هم در جلسه همگرایی اصولگرایی که توسط آقای تقوی برگزار شد شرکت کردم. منتها گفتم لازمه‌ی ائتلاف و وحدت در عرصه‌ی سیاسی، وحدت در حوزه‌ی گفتمانی است که باید به جمع بندی برسیم. ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد ولی می‌توان در جزییات به توافق رسید.

وی همچنین با اشاره به نقش ناطق نوری در اردوگاه اصولگرایان نیز، گفت: باور ما این است که باید همه ظرفیت‌ها را در نظر بگیریم و از ظرفیت‌های مختلف برای یک حرکت بزرگ استفاده کنیم. هرچند ممکن است تحلیل مشترکی در تشکل‌های مختلف اصول‌گرا روی بعضی عناصر وجود نداشته باشد. تلاش ما این است که نزدیکی و قرابت نسبت به افراد و گروه‌های مختلف به وجود بیاید.

فدایی در ادامه این نشست خبری از دیدار اعضای تشکل متبوعش با علی لاریجانی خبر داد و گفت: در این دیدار درباره وحدت نیروهای وفادار به انقلاب، گفتگو کردیم.

وی با بیان اینکه در دیدارهای ما قید سنتی و تجدد مطرح نبوده است، افزود: در جلسه با آقای لاریجانی دغدغه‌های عمومی و ضرورت وحدت بین عناصر مؤمن به انقلاب مطرح شد و ایشان نیز اصل مسئله را ضروری دانست و گفت: ما در مکانیسم عملی آن باید به راهبرد مشخصی برسیم.

دبیرکل جمعیت ایثارگران تصریح کرد: ما در خصوص حزب آقای لاریجانی با او صحبت نکردیم اما مباحثی را در خصوص همگرایی و وحدت اصولگرایان داشتیم و ارزیابی ما از تشکیل احزاب در جریان اصولگرایی مثبت است.

دبیرکل جمعیت ایثارگران در خصوص ارتباط تشکل متبوعش با اصولگرایان سنتی، گفت: ما هیچگاه جدا از جریانات مختلف اصولگرا وارد صحنه نشده‌ایم و راهبرد ما از دهه ۸۰ و بعد از دوم خرداد سال ۷۶ وحدت‌گرایی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه ما همگرایی را در آن مقطع نیز به گروه‌های سیاسی اصولگرا منحصر نکردیم، گفت: ما در آن مقطع و در دهه ۸۰ با سران مؤثر سیاسی دولت خاتمی، شخص خاتمی، هاشمی و کروبی چندین جلسه داشتیم و همه افرادی که می‌گفتند ما امام و انقلاب را قبول داریم را به وحدت دعوت کردیم.

فدایی با بیان اینکه اصل رویکرد و راهبرد ما بین نیروهای وفادار به نظام، امام، رهبری و ارزشهاست، گفت: این اصول را منحصر به یک فرد نمی‌دانیم و برای خود یک وظیفه‌ی الهی می‌دانیم که وحدت را با محوریت اسلام و رهبری دنبال کنیم برای این تفکر هزینه هم داده ایم، حیثیت و آبرو هم گذاشته‌ایم که به این مساله افتخار بکنیم.

دبیر کل جمعیت ایثارگران با اشاره به این که تلاش شده با رئیس جمهور هم جلسه‌ای برگزار شود، تصریح کرد: ما تلاش زیادی کردیم که با شخص رئیس جمهور بحث‌های خود را در میان بگذاریم البته در جلسه ماه رمضان که گروه‌های مختلف اصولگرا حضور داشتند مباحثی را مطرح کردیم ولی درخواست دادیم که یک جلسه خصوصی هم بگذاریم که ایشان هم استقبال کرد. البته هنوز خبری از این جلسه نشده است.

وی درخصوص اینکه آیا قبول دارید پس از درگذشت عسگراولادی و آیت الله مهدوی کنی، اصولگرایان با خلاء رهبری مواجه شدهاند، تاکید کرد: مرحوم مهدوی کنی و سایر بزرگواران هیچ وقت ادعای لیدری نداشتند. در بین اصولگراها گروه مرجعی که می‌تواند اعتماد عمومی را ایجاد کند روحانیت خواهد بود. البته محوریت اصلی ولی امر مسلمین است. اما در حوزه‌ی فعالیت‌های سیاسی حضور عناصر موثر روحانی و شخصیتهایی که تجربه مثبتی داشته‌ا‌ند و با مواضع مستقل و پدرانه‌ی خود اعتماد عمومی را به وجود آوردند می‌توانند ایفای نقش کنند.

وی اضافه کرد: همه گروه‌ها چنین افرادی را ارج می‌نهند و می‌پذیرند البته قطعا در جزییات ممکن است سلایق مختلف باشد که امیدواریم با تجربه این ده سال ساز و کار قابل اعتنایی طراحی و عملیاتی شود. در دهه ۶۰ گروه مرجعی که توانست ایفای نقش کند جامعتین بود و بعدها گروه‌های دیگری در روحانیت به وجود آمد و اتفاقاتی افتاد که ضرورت داشت بازخوانی جدیدی صورت بگیرد که نتیجه‌ی آن ایجاد شورای هماهنگی نیروهای انقلاب بود که آثار مثبتی داشت و توانست وفاقی را در بین نیروهای مومن و انقلاب رقم بزند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران ادامه داد: فراز و فرود مسائل سیاسی باعث شد این شورا با اصلاحاتی مواجه شود و در مجلس هشتم به گروه ۵+۶ و در مجلس نهم به گروه ۷+۸ تبدیل شد. اکنون هم با آسیب شناسی شاید بتوانیم طرح جدیدی ایجاد کنیم و با دوستان به نتیجه‌ی مناسبی برسیم.

فدایی در خصوص سخنان اخیر آیت‌الله محمد خامنه‌ای و علت سکوت در برابر مواضع وی توضیح داد: ما گاهی با برخی بدسلیقگی‌ها یا کم اطلاعی‌های افراد در خصوص مواضع انقلاب و دیدگاه‌های امام مواجه هستیم که قابل پذیرش نیست؛ حیات ما بدون امام معنا ندارد و حضرت امام (ره) همه آرمان‌ها و اعتقاد ما را تشکیل می‌دهد اما در خصوص ورود به مباحث اختلاف نظر داریم از این رو اظهارنظر نکردن درباره این اظهارات به معنای عدم توجه به آن نیست بلکه نمی‌خواهیم جامعه دچار دوقطبی بی‌منطق شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه منابع مالی جمعیت ایثارگران چگونه تامین می شود؟ پاسخ داد: : زمانی که ما در سال ۷۵ اعلام موجودیت کردیم بیش از ۱۰ هزار دفتر در سراسر کشور به صورت خودجوش تشکیل شد که ما به آنها اعلام کردیم امکان پشتیبانی مالی نداریم؛ در دوره آقای خاتمی که در لایحه بودجه ۲میلیارد به گروه‌ها اختصاص داده شد ما یک ریال هم نگرفتیم چرا که آن پول را مشروع نمی‌دانستیم. از این رو در حال حاضر نیز ما دچار کمبود مالی هستیم و نیاز داریم کسانی که پول پاک دارند به عنوان تقویت این تفکر به این جریان کمک کنند و در حال حاضر نیز ما با کمک دوستان و حداقل‌ها جمعیت را اداره می‌کنیم.

فدایی در ادامه ضمن گرامیداشت حماسه ۹ دی، گفت: من در مجلس هشتم به عنوان نماینده و در کمیسیون اصل ۹۰ مسئول کارگروه پیگیری بودم. اطلاعات گسترده‌ای جمع آوری کردیم و با تمام وزارت‌خانه و دستگاهها ارتباط گرفتیم و جمع بندی مفصلی انجام دادیم که چهار – پنج هزار صفحه گزارش شد و خلاصه آن در صحن مجلس قرائت شد. آن گزارش مستندات قابل توجه و انکارناپذیر دارد که نشان می‌دهد اصل حوادثی که بعد از انتخابات ۸۸ اتفاق افتاد قابل تامل است.

وی ادامه داد: بعضی‌ها دستاورد بزرگ ملت ایران را که با مشارکت بالای ۸۰ درصدی شکل گرفته بود به یک صحنه‌ی زشت برای انقلاب تبدیل کردند و آن دستاورد بزرگ به یک آسیب بزرگ برای جمهوری اسلامی تبدیل شد. اصل آن حادثه جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه‌ی بین‌الملل را به چالش کشید و یک شکاف اجتماعی به وجود آورد که پرکردن آن زمان می‌برد. این که چقدر الان این شکاف ترمیم شده نمی‌توان از نظر کمی درباره‌ی آن صحبت کنیم ولی عاطفه‌ها، جریحه دار شدند وقتی در یک خانواده رقابت‌های سیاسی به خصومت تبدیل شود ترمیم آن زمان‌بر خواهد بود.

دبیرکل جمعیت ایثارگران در ادامه تصریح کرد: خیلی‌ها بر اثر مرور زمان متوجه شدند که این باتلاق و گردابی بود که دشمن تدارک دید و عده‌ای خودخواه و قدرت پرست به دشمن بیرونی کمک کردند. ولی بصیرت ملت و پیوند عمیق مردم با رهبری و هوشیاری مقام معظم رهبری کشور را نجات داد و سرمایه گذاری که نظام سلطه ۲۰ سال انجام داده بود شکست خورد و در ۹ دی مردم این توطئه ۲۰ ساله را شکست دادند.

فدایی با بیان اینکه اگر به اسناد مراجعه کنید کاملا مشهود است که بعضی از فعالیت‌های صورت گرفته عامدانه بوده، افزود: این طور نیست که عناصر اصلی فتنه ندانسته باشند بازی‌ای که شروع کردند در میدان دشمن است. بعضی‌ها فکر می‌کردند از فشار دشمن برای گرفتن امتیاز از نظام استفاده کنند و این یعنی عامدانه وارد صحنه شدن. البته خوشبختانه ملت مستحکم ایستاد و نشان داد زیر بار باج خواهان، انحصار طلبان و قدرت طلبان ویژه خوار نمی‌رود.

وی همچنین با اشاره به بحث وحدت یاد آور شد: یکی از مهمترین مسائلی که برای هر جمع و گروه و جامعه‌ای در جهت پیشبرد اهدافش اهمیت دارد وحدت است. تمام موفقیت‌های جوامع بر اساس وحدت شکل گرفته و تمام شکست‌ها نتیجه‌ی اختلاف بوده است. از این منظر مقام معظم رهبری و امام مبنای فکر و اندیشه‌شان در شکل دادن انقلاب و استمرار آن مبتنی بر اعتماد به مردم و بسیج مردم و وحدت و امت بوده است. طبیعی است که دشمنان نسبت به این موضوع کاملا واقف هستند و برای آن سرمایه‌گذاری کردند. بزرگترین فرصت برای دشمنان ما ایجاد اختلاف بین امت و صفوف جامعه است.

فدایی با یادآوری جمله امام(ره) درباره‌ی آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا شیطان بزرگ است، بیان کرد:‌به حق این واژه درست توسط امام به کار برده شد. انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بزرگترین نقش را برای ایجاد اختلاف درجوامع داشته‌اند. تجربه ایجاد اختلاف بین ملت‌های اسلامی در اختیار انگلیسی‌هاست آنها اطلاعات زیادی از جوامع و کشورهای اسلامی دارند و توانستند از این مسیر آسیب‌های زیادی برای امت اسلام به وجود بیاورند و با ایجاد جنگ‌ها در کشورهای اسلامی قدرت‌های اسلامی را با شکست مواجه کرده‌اند بنابراین تکیه بر اسلامیت و وحدت باید محور اصلی قرار گیرد.

وی اضافه کرد:‌ در واقع ولایت می‌تواند در مقام تبیین اسلامیت و پیوند نیازهای هر مقطع زمانی بر اساس اسلام؛ اهداف، سیاست‌ها و اولویت‌ها را مشخص کند. باید در مقطع کنونی مطالبات مردم را دنبال کنیم. مهمترین مساله مسائل اقتصادی جامعه است و توجه به اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک گفتمان فراگیر مطرح شود تا ما را به سمت پیشرفت هدایت کند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران گفت: لازمه‌ی این کار این است که محیط داخلی و بیرونی را به خوبی تحلیل کنیم و بشناسیم. در اقتصاد چاره‌ای نداریم جز این که به ظرفیت‌های خود توجه کنیم و تحولات اساسی در ذیل اقتصاد مقاومتی امکان پذیر خواهد بود.

نظر شما