شناسهٔ خبر: 78334 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نهاوندیان در گفتگوی ویژه خبری:

در مذاکره با ۱+۵ اقتصاد ایران قدرتمند تر از گذشته شده است/جزئیات سفر دولت به خراسان جنوبی

نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه نرخ رشد، فایده سیاسی مهمی برای ما دارد، گفت: در شرایط مذاکره با ۱+۵ اقتصاد ایران قدرتمند تر از گذشته شده است.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگوی ویژه خبری امشب ۳ دی ماه به بررسی تمهیدات برای توسعه همه جانبه استان خراسان جنوبی پرداخت.

نهاوندیان در پاسخ به اولین سوال مبنی بر این که مهم ترین ظرفیت ها و پتانسیل های استان خراسان جنوبی چیست گفت: یکی از اثرات مثبت و موثر این سفرها  خود برنامه هایی است که رسانه ها دارند که یک استان را مورد توجه مردم ایران در سطح ملی قرار می دهند و راه حل و ظرفیت ها را مطرح می کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: خود ما هم در این سفرها از نزدیک با امکانات و ظرفیت های استان آشنا می شویم و می بینیم که چقدر آشنایی عمومی در سطح ملی در سطح این استان ها کم است و اگر این گونه برنامه های رسانه ها کمک حال سفرها باشد، واقعاً به هدف سفرها کمک می کند لذا از این جهت بنده از جنابعالی و بقیه همکاران رسانه ای مان تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی در شاخص های مختلف توسعه ای در پایین ترین رده های استان های کشور از نظر درآمد، درآمد سرانه و از نظر سرمایه گذاری قرار دارد، در سرمایه گذاری هایی که در طول سالیان گذشته در بسیاری از استان ها داشتیم در استان خراسان جنوبی، کمتر داشته ایم. استقلال این استان به عنوان یک استان مجزا، حدود ده سالی بیشتر نیست، یکی از اهداف استانی شدن این استان این بود که توجه بیشتری به آن شود.

** جمعیت استان خراسان جنوبی کمتر از یک درصد جمعیت کشور است

نهاوندیان ادامه داد: استان خراسان جنوبی با این که حدود ۹ درصد مساحت کشور را دارد ولی جمعیتش چیزی کمتر از یک درصد جمعیت کشور است که این نشان می دهد که جاذبه های اقتصادی و سرمایه ها و زیرساخت های آن، آنچنان نبوده که جمعیت جذب کند و در برخی از شهرها با مهاجر فرصت است، همچنین پدیده نامناسب خشکسالی طولانی مدت در این استان داشته ایم که نزدیک به ۱۵ سال است که میزان بارش کمتر از متوسط را در این استان شاهد بوده ایم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: در بعضی از روستاهای این استان این امر آسیب وارد کرده برخی از روستاها به ناچار تعدادی از جمعیت خود را به شهرها و استان های دیگر فرستادند، همچنین در بحث تجارت که یکی از مزیت های بسیار مهم این استان است. استان خراسان جنوبی استان مرزی است که صدها کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و می تواند سهم قابل توجهی از تجارت ما با افغانستان را داشته باشد، در این زمینه جای کار بیش از گذشته داریم.

وی اضافه کرد: استان خراسان جنوبی معمولاً با این شاخص ها شناخته می شود که، اما آن چه که ما در این استان دیدیم واقعاً شگفت آور بو.   یکی در شاخص های اجتماعی، انسانی بود که بسیار جالب توجه است که این استان که شاید در برخی از محدودیت ها و محرومیت ها بیشترین محرومیت را داشته باشد اما وقتی به اعانه اجتماعی و میزان کمک خود مردم استان می رسد، رتبه اول را در برخی از شاخص ها را در کشور به خود اختصاص می دهد.

** یکی از پاکیزه ترین استان های کشور از نظر ضایعات قابل مدیریت مردم، استان خراسان جنوبی است

نهاوندیان افزود: همچنین شاخص های زیست محیطی، در گزارش سازمان محیط زیست من دیدم که یکی از پاکیزه ترین استان های کشور از نظر ضایعات قابل مدیریت مردم، استان خراسان جنوبی است و واقعاً آن چه که در اولین تماس احساس می کند یک سطح بالای فرهنگی است در مشاهیر این استان هم کاملاً پیداست و این که مردم این استان خودشان را ادبستان کشور می دانند و در شخصیت های بزرگی که پرورانده است حتی در طول تاریخ معاصر کاملاً پیداست که این یک سرمایه عظیم  اجتماعی، انسانی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: اگر ما بلد باشیم و بتوانیم این سرمایه عظیم را با یک نگاه درست توسعه ای تبدیل به توسعه اقتصادی کنیم به سرعت استان خراسان جنوبی قابلیت دارد که به عنوان یکی از کانون های رشد کشور تبدیل شود.

*** استان خراسان جنوبی یکی از بزرگ ترین ذخائر معدنی کشور را دارد

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که استان خراسان جنوبی یکی از بزرگ ترین ذخائر معدنی کشور را دارد، ۳۹ نوع معدن در این استان شناسایی شده و مجموع ذخایر شناخته شده معدنی ۸ و نیم میلیارد متر مکعب شناسایی شده که اعم از ذغال سنگ، معادن فلزی و سنگ های تزئینی است.

نهاوندیان اضافه کرد: بسیاری از رگه های معدنی که در شرق کشور شاهد هستیم، در سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی داریم، این رگه ها ادامه پیدا کرده و برخی از آن ها تا کشور همسایه یعنی افغانستان می رود، که یکی از رویکرد بسیار مثبت دراز مدت باید توسعه مشترک بین ایران و افغانستان در برخی از پروژه های مرزی باشد، ما به افغانستان به عنوان یک کشور همسایه در طول سالیان گذشته به سبب برخی مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی با نگاه امنیتی و سیاسی نگریسته ایم، ناملایماتی که در داخل افغانستان به دلیل تجاوز و سال های طولانی مقاومت بوده، نوعی مهاجر پذیری داشته است که و همچنین برخی نگرانی ها نسبت به قاچاق مواد مخدر بوده است لذا برای حل همه ی این مسائل توسعه خود افغانستان برای ما اهمیت دارد، هم به عنوان یک شریک تجاری چرا که هر چه آن ها توسعه تر باشند، به تجارت مرزی بین دو کشور کمک می کند و هر چه کار توسعه ی مثبت صورت بگیرد تبعاً جانشین کشت مواد مخدر که یک تهدیدی است برای کشورهای دیگر و ایران که مسیر گذر قاچاق بوده، است لذا به این جهت معدن و سرمایه گذاری معدنی در هر دو سوء مرز می تواند یک پروژه بسیار پرسودی هم به لحاظ اقتصادی برای دو کشور و هم به لحاظ امنیت و سیاسی باشد.


*** معدن در استان خراسان جنوبی می تواند جهش اقتصادی ایجاد کند

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: معدن در استان خراسان جنوبی می تواند ی جهش اقتصادی ایجاد کند، البته نیاز به سرمایه گذاری دارد لذا یک جلب توجه عمومی به استان خراسان جنوبی با توجه به این که این ذخایر را دارد می تواند یک امنیت  عمومی و اجتماعی بسیار قابل اتکا برای سرمایه گذاری را ایجاد کند.

وی با اشاره به گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی علاوه بر بحث معدن در گیاهان دارویی ممتاز است، با این حال که این استان کمتر از یک درصد جمعیت کل کشور را دارد اما بیش از ده درصد گیاهان دارویی ما در همین استان با وجود این که سرمایه گذاری کافی نشده است تولید و صادرات می شود.

نهاوندیان ادامه داد: گیاهان دارویی در برخی از کشورها یک رقم قابل توجه صادراتی را به خود اختصاص داده به لحاظ این توجهی که در سطح بین المللی نسبت به این داروها است، استفاده از داروهای گیاهی یک غنای قابل توجهی دارد استان خراسان جنوبی در برخی از محصولات همچون زعفران، شهرت جهانی دارد، در بحث زرشک و عناب نیز همچنین مطرح است اما جای توسعه بیشتری دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: بنده خوشحال شدم که شرکت های فراوری صادرات با بسته بندی های خوبی در همین سال های اخیر شکل گرفته است و جایگاه صادرات بهتر از گذشته را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به مسئله آب در استان خراسان جنوبی گفت: اگر از کشاورزی سخن می گوییم نمی توانیم به مسئله آب در استان خراسان جنوبی بی توجه باشیم، مایه تاسف است که بعد از این همه سال همه ی ما فکر و ذکر توسعه و استقلال اقتصادی را داشته ایم، الان شاید به همه استان های کشور که می رویم یکی از مسائل آب است، چرا که این موضوع یکی از اولیه ترین موضوعات برای زیست و برای کشاورزی و صنعت است لذا عدم توجه کافی به حفظ، توزیع و بهره وری مناسب آب یکی از کاستی های جدی و شایسته توجه است.

نهاوندیان ادامه داد: صدها روستا داریم که هنوز هم با تانکر آب رسانی می شوند، کمبود آب به دلیل این خشکسالی ها باعث شده است که برخی از روستاها به سمت خالی از سکنه شدن بروند که با توجه به مرزی بودن این استان، مخاطرات امنیتی در سطح ملی ایجاد می کند لذا باید به این موضوع به سرعت پرداخت تا کاستی های گذشته را جبران کرد.

****تصمیم دولت برای آبرسانی ۶۰۰ کیلومتری به استان خراسان جنوبي 

 رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: به همین جهت یکی از تصمیماتی که قبل از سفر انجام شد این بود که ۶۰۰ کیلومتر برای آبرسانی استان صورت بگیرد که از این تبخیر اضافی که به سبب گرمای محیط و شرایط اقلیمی، مقدار زیادی از نزولات آسمانی را از دست می دهیم از این حداقل جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد در گذشته این ها با یک سنت معماری بومی از قنات استفاده می کردند و جلوی این تبخیرها گرفته می شد اما الان متاسفانه تراز آب در استان منفی است لذا یکی از فوری ترین اقدامات این است که ما این منابع آب را مدیریت کنیم.

نهاوندیان در ادامه بیان کرد: آبرسانی یکی از بحث های جدی است که در حال حاضر مطرح است و این ها پروژه های بلند مدت است که انجام آن ها با یک نگاه دراز مدت قابل توجه است و ما امیدواریم یک گشایش های منابع مالی بعضی از این پروژه های بلند مدت که هم در بحث آب و هم در بحث راه آهن وجود دارد صورت بگیرد در حال حاضر مطالعات در این خصوص شروع شده و تا یک برآورد اقتصادی نباشد نمی توان اظهار نظر کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: استان خراسان جنوبی یکی از کاستی هایی که دارد بحث اتصالات است و مایه تعجب است که حتی بیرجند که مرکز این استان است ارتباط راه آهنی با راه آهن سراسری کشور ندارد و این یکی از خواسته های مردم است که در پروژه بیرجند به قائنات مورد توجه است و در سال آینده دولت ردیف مشخصی در بودجه برای این طرح در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد:  توسعه محور شرق یکی از ارکان آن اتصال راه آهن چابهار به زاهدان تا بیرجند و بالاتر است که محور اتصالی شمال به جنوب است و یکی از پروژه های سنگین محسوب می شود که مطالعات آن در دستور کار است و ردیف بودجه آن مشخص شده است.
نهاوندیان اظهار داشت:  نکته مهم این است که اتکای صرف به بودجه دولت با توجه به این که مرتباً سهم بیشتری از بودجه به بودجه جاری اختصاص داده شده و سهم بودجه عمرانی کمتر شده است امسال رقم بودجه عمرانی افزایش یافته است که به عنوان یک نقطه عطف در نظر گرفته می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور اذعان داشت: با وجود همه این ها این رویکرد کفاف پروژه های بلند مدت را نخواهد داد و راه کارهایی مانند اتکا به صندوق توسعه ملی و جذب درآمد از منابع غیر دولتی باید مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: گام خیلی ملموسی که در لایحه بودجه امسال برداشته شده است در خصوص طرح های نیمه تمامی است که دولت شروع کرده دولت و مجلس آمادگی خود را اعلام کردند که این طرح ها به بخش غیر دولتی اختصاص یابد که در این جا هزینه ای که دولت انجام داده به عنوان آورده دولت محسوب می شود و بخش خصوصی می تواند از این آورده استفاده کند و در صورتی که بقیه امکانات را بیاورد مالک آن شود و اگر پروژه های دیگر زیر ساختی و زیربنایی می تواند به یک موقعیت درآمدزا تبدیل شود.

نهاوندیان بیان کرد: طرح های مختلف تحت عنوان وزارت خانه های مختلف تعریف شده و سازمان برنامه و بودجه هم می تواند در این مورد راهنمایی کند و وزارت خانه های مختلف از این گونه مشارک های بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی استقبال می کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: گام دیگر معافیت های مالی است که برای مناطق محروم و ویژه قوانین آن وجود دارد که سرمایه دار می تواند در طول زمان از آن ها استفاده کند نکته مهم این است که احساس امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاری و اطمینان به این که سرمایه گذاری در این گونه پروژه ها با تغییر قوانین محاسباتش به هم نخورد باید وجود داشته باشد که خوشبختانه در حال حاضر حرکت ها به این سمت صورت گرفته است در جلساتی که با سرمایه گذاران برگزار می شود ایجاد این احساس حب به وطن گام بزرگی برای تحقق و پیشبرد این امور است.

وی همچنین تصریح کرد:استان خراسان جنوبی علاوه بر بخش معدن در بخش صنعت هم زمینه سرمایه گذاری فوق العاده ای دارد و در مطالعاتی که وزارت صنایع و معادن انجام داده فروکروم و فرو تیویست و همه صنایع معدنی در استان می توانند با توجه به نیاز داخلی و امکان صادرات درآمد زایی داشته باشند مثلاً در معدن زغال سنگ افزایش از دو میلیون تن به بیش از ۵ میلیون تن پیش بینی شده است و همچنین در بخش سیمان و برخی صنایع غذایی مطالعات اولیه انجام شده است.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا دستگاه های اجرایی برنامه ها و اهداف دولت را به موقع و در حد نساب به استاندار مطلوب می رسانند گفت: رئیس و وزارت مراقبت های لازم را انجام می دهند.

نهاوندیان با اشاره به این که قبل از سفر جلسات متعددی تشکیل می شود تا اهداف و برنامه های دولت را به نتایج مشخصی برسانم خاطر نشان کرد: برخی از جلسات نیز با حضور مسئولین دستگاه های مرتبط برگزار می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که معاونت اجرایی رئیس جمهور موظف به پیگیری برنامه ها و اهداف است بیان کرد: بعد از سفر به استان ها گزارشاتی مخصوصاً پیرامون پروژه هایی که جنبه ملی دارد ارائه می شود.

وی با بیان این که در برخی از گزارشات ارسالی پیشرفت های خوبی را شاهد هستیم ادامه داد: در این دولت بنا را بر این مهم گذاشتیم که طرح هایی را بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند را در اولویت قرار دهیم.

نهاوندیان با اشاره به اولویت گذاری و پایان دادن به طرح هایی که در مراحل آخر کار هستند بیان کرد: گزارشات سازمان برنامه نشان می دهد که برخی از طرح هایی که قرار بود در سال ۹۳ به پایان برسد به اتمام رسیده  برخی دیگر هم تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که در حوزه آبرسانی در برخی موارد وزارت نیرو با کمبود اعتبار روبرو بوده است اظهار داشت: یکی از نتایج اجرای هدفمندی یارانه ها این بوده است که منابع از وزارت نیرو مورد تخلیه قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که وزارت نیرو با کسری منابع روبرو شده بود ادامه داد: ممکن بود با خاموشی در برق مواجه می شدیم.

** وزارت نیرو قسمتی از بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت کرد

نهاوندیان با اشاره به این که در وزارت نیرو سعی شد که قسمتی از بدهی را به پیمانکاران پرداخت کنیم گفت: پیمانکاران از جیب خود برخی هزینه ها را می پرداختند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که همیشه گزارشات به موقع تحویل داده می شود افزود: مردم این اطمینان را داشته باشندکه هر آن چه که در سفرها پیرامون تخصیص منابع گفته می شود، برنامه ریزی های لازم انجام شده است اظهار داشت: پیگیری های لازم هم نیز به دنبال آن باید صورت گیرد.

***مثبت شدن نرخ رشد اقتصاد در سطح کلان برای دومین فصل متوالی

وی با اشاره به نقش موثر رسانه ها  در این رابطه گفت: رشد مفهوم کلان دارد به طوری که رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی اعلام کرده بود که در ۶ ماهه نخست سال جاری برای دومین فصل متوالی نرخ رشد مثبت را در سطح کلان اقتصاد تجربه کرده ایم.

نهاوندیان با اشاره به این که در سال ۹۱ شاهد منفی شدن رشد اقتصاد در حد منفی ۶ و ۸ دهم درصد بودیم اظهار داشت خوشبختانه اکنون از رکود خارج شده ایم به طوری که نرخ مثبت را تجربه می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این که رکود به شرایطی می گویند که دو فصل متوالی رشد منفی باشد و پس از آن شرایط مثبت شده باشد خاطر نشان کرد: با کمک بودجه عمرانی دولت در سال ۹۲ و ۹۳ میزان حضور دولت را در پروژه های عمرانی به خوبی شاهد هستیم.

*** رشد چشمگیر در صنایع نفت، گاز، ساختمان، راه، نیرو و شهرسازی

وی با اشاره به مولفه های نرخ رشد ۴ درصدی ادامه داد: در بخش ساختمان شاهد رشد ۱۵ درصدی هستیم.

نهاوندیان با اشاره به این که شاهد رشد در  برخی از پروژه ها در وزارت راه، نیرو و شهرسازی هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که در حوزه های نفت و گاز هم شاهد پیشرفت هستیم یک درصد ۴ درصد مربوط به حوزه نفت و گاز است.

وی با بیان این که  صنعت خودرو به چند صنعت دیگر وابسته است افزود: در این حوزه هم شاهد رشد هستیم.

نهاوندیان با بیان این که این رشد در اقتصاد کشور اثر فزاینده ای دارد بیان کرد: برای بنگاه های اقتصادی باید افق روشنی را ترسیم کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که سرعت در بخش های مختلف متفاوت است تصریح کرد: اقتصاد در حال رشد است به گونه که رشد تقاضا سبب رشد در اقتصاد می شود.

وی با اشاره به این که تشکیل سرمایه رشد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است بیان کرد: در بخش گردشگری و هتل داری هم شاهد رشد خوبی هستیم به طوری که باید اعتراف کرد که افق مثبت به تصمیم مثبت کمک می کند.

** افق مثبت به تصمیم مثبت کمک می کند

نهاوندیان با اشاره به این که آیا مردم این رشد را در زندگی خود احساس می کنند یا خیر گفت: بین تورم و رشد تفاوت است.

رئیس دفتر رئیس جمهور بااشاره به این که مردم تورم را سریع احساس می کنند خاطر نشان کرد: زمانی رشد را میتوان احساس کرد که مثلاً فردی که در کارخانه ای یک شیفت کار می کرد اکنون نیاز به دو شیف کاری  باشد.

وی با اشاره به این که در برخی از بخش ها شاهد رشد هستیم در صنعت پلاستیک این احساس را شاهد هستیم.
نهاوندیان با بیان این که در بخش کشاورزی و دامپروری هم رشد حاصل شده است اظهار داشت: آثار گشایش ها در بخش فرهنگی و کشاورزی نمایان شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این که صنعت خودرو با رفع تحریم دستش باز شده است افزود: خوشبختانه شاهد بالا رفتن تقاضا و تولید هستیم.

**  قدرتمند شدن اقتصاد ایران در مذاکره با ۱+۵

وی با اشاره به این که نکته مهم این است که نرخ رشد فایده سیاسی مهمی برای ما دارد ادامه داد: در شرایط مذاکره با ۱+۵ اقتصاد ایران قدرتمند تر از گذشته شده است.

نهاوندیان با اشاره به این که تحریم ها هنوز به طور کامل برداشته نشده است ادامه داد: عده ای آگاهی لازم از وضعیت اقتصادی ایران ندارند به طوری که آن ها گمان می کنند با تحریم می توانند به مردم ایران فشار بیاورند.

** نرخ رشد ۴ درصدی اعلام توفیق در اقتصاد مقاومتی است

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر این که نرخ رشد ۴ درصدی اعلام توفیق در اقتصاد مقاومتی است بیان کرد: این مسئله می تواند مقدمه گشایش ها باشد.

نظر شما