شناسهٔ خبر: 77855 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

هاآرتص: نتانیاهو در برابر حماس ضعیف و در برابر اروپا قوی است

اسرائیل یک روزنامه صهیونیستی ضمن اشاره به بحران‌های سیاسی اخیر در رژیم صهیونیستی به خصوص اقدام دادگاه اروپا در خارج کردن حماس از فهرست گروه‌های تروریستی نوشت، نتانیاهو در برابر حماس ضعیف و در برابر اروپایی‌ها قوی است.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص، اسرائیل طی روز گذشته با بحران های سیاسی و دیپلماتیک قابل توجهی روبرو شده است.

بر اساس این گزارش، نشست امضا کنندگان کنوانسیون ژنو با هدف بررسی حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین، رای دادگاه عدالت اروپا در خصوص حماس، تصمیم پارلمان اروپا برای به رسمیت شناختن دولت فلسطینی و ارائه پیش نویس قطعنامه فلسطین به شورای امنیت برای پایان اشغالگری اسرائیل تا ۲ سال آینده از مهمترین چالش های سیاسی تل آویو به شمار می رود.

همه اینها سونامی سیاسی بزرگی را علیه اسرائیل ایجاد کرده است. این مساله‌ای است که ایهود باراک وزیر جنگ سابق اسرائیل نیز نسبت به آن هشدار داده بود. این روند در واقع از زمانی آغاز شد که اتحادیه اروپا از جولای ۲۰۱۳ میلادی تحریم هایی را علیه شهرک های صهیونیست نشین اعمال کرد. از آن تاریخ تا کنون جایگاه بین المللی اسرائیل هر روز با افت و اضمحلال بیشتری روبرو شده است.

عملکرد سیاسی نتانیاهو در طول شش سال نخست وزیری نیز یک سهم بزرگ در این روند داشته است. ادامه شهرک سازی و عدم تمایل برای نشان دادن یک طرح صلح واقعی و ناکامی در جلب حمایت بین المللی از مهمترین اقدامات نتانیاهو در سال های اخیر به شمار می رود که موجب شده جایگاه راهبردی تل آویو را تضعیف کند.

نتانیاهو اروپا را درک نمی کند. رویکرد وی در قبال بحران سیاسی با فرانسه، بریتانیا و آلمان و سایر کشورهای اروپایی ساده لوحانه است. وی فکر می کند اقدامات اروپا در اینکه مساله فلسطین را در اولویت قرار داده اند تلاشی از سوی رهبران اروپایی برای نزدیک شدن بیشتر به جامعه رو به شد مسلمانان اروپا است. وی همچنین احساس می کند که رویکرد اروپا در قبال اسرائیل بر اساس افزایش احساسات ضد یهودی شکل گرفته است.

نتانیاهو هیچ راهکاری برای انزوای جدی سیاسی اسرائیل که تحت رهبری وی دچار آن شده است ندارد.

نظر شما