شناسهٔ خبر: 77548 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

صالحی مطرح کرد؛

ایران آخرین نسل سانتریفیوژ را دراختیار دارد/ ساخت ۲ نیروگاه در ۱۰ سال آینده

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ایران آخرین نسل سانتریفوژ (IR۸) را در اختیار دارد، ولی هنوز به آن گاز تزریق نشده است.

به گزارش نماینده  به نقل از پایگاه العالم، علی اکبر صالحی در مصاحبه اختصاصی با شبکه العام گفت:  سانتریفوژهای IR۴ و IR۶  و  IR۸ را نیز داریم که  IR۸ آخرین نسل سانتریفوژ است که قریب به ۲۴ سو قدرت غنی سازی آن است.

وی  با تاکید بر اینکه به این سانتریفوژ گاز تزریق نکرده ایم و این کار نیز داوطلبانه است و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قرار نیست که به IR۸ گاز تزریق کنیم، گفت: حدود  ۱۰۰۰ دستگاه سانتریفوژ نسل دوم  را نصب  کرده ایم و یک زنجیره ۱۶۴ تایی آنها به صورت آزمایشی کار می کند.

صالحی  ادامه داد:  نزدیک به ۲۰ هزار سانتریفوژ نصب شده داریم که  حدود  ۹ هزار و اندی از این ها کار می کند و  ۹ هزار تا دیگر در حال نصب است.

وی افزود:  قصد راه اندازی ۹ هزار دستگاه بعدی را نداریم. این نوعی تفاهم است که با هم انجام داده ایم؛ هرچند نانوشته اما ما مقید هستیم این تفاهم را اجرا کنیم.  

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که تا آنجا که جا داشته از خود انعطاف نشان داده ایم، اظهار کرد: افکار عمومی جهان نسبت به اقدام های ما روشن شده و اگر قرار باشد که خدای نکرده به تفاهم نرسیم، همه می دانند مقصر کیست. دکتر صالحی تصریح کرد: فکر می کنم در مجموع امکان رسیدن به تفاهم بسیار بالا است.

** بسته شدن پرونده در  بعضی موضوعات

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه با اشاره به حضور نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی در گروه مذاکره کننده، گفت : در بحث آب سنگین،    فردو، غنی سازی و  رفع تحریم ها خیلی به هم نزدیک شده ایم؛ و در بعضی موضوع ها پرونده بسته شده است.

وی ادامه داد: اول از بعد فنی و سپس از بعد حقوقی به هم نزدیک شده ایم، و تنها می‌ماند بعد سیاسی که مستلزم اراده ای است که اگر طرف مقابل این اراده را کرده باشد، احتمال رسیدن به تفاهم خیلی بالا است، و اگر هنوز این اراده شکل نگرفته باشد دیگر این مشکل آن ها است زیرا ما این اراده را داریم و از روز اول نیز به گونه ای وارد مذاکره شدیم که به نتیجه برسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: برداشت من این است که در آمریکا نیز آراء سیاسی مختلفی هست، و مخصوصا فشار لابی صهیونیستی که کاملا مشهود است و خود نتانیاهو چند روز پیش رسما اعلام کرد که باعث شده مذاکرات در وین به سرانجام نرسد.

صالحی افزود: کری نیز اعلام کرد، آمریکا همه چیز را با اسرائیلی ها هماهنگ می کند. رژیم صهیونیستی نیز طبیعتا ترجیح می دهد این پرونده ساختگی بین المللی حل نشود، و ادامه داشته باشد و به عنوان کانون فشار بر ایران از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: اما من عرض می کنم، جمهوری اسلامی ایران بحمدالله در موقعیتی است که اگر موضوع حل شود که چه بهتر ولی اگر حل نشود ما چیز زیادی از دست نداده ایم و راه مان را ادامه می دهیم؛ البته موضوع تحریم دیگر نمی تواند به شرایط سابقش برگردد و به قول رئیس جمهور ترک خورده است، ضمن آن که تجربه و آگاهی ما نسبت به حل مشکلات مان بیشتر شده و روش های مختلفی را اندیشیده ایم تا آثار تحریم را کمتر کنیم و امور اقتصادی خودمان را با جامعه بین الملل به پیش ببریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:فعالیت های جمهوری اسلامی ایران بر اساس روال خودش پیش می رود. به ویژه با قراردادی  که به تازگی با روس ها بستیم و  ایران در این عرصه وارد فاز جدیدی شد.

صالحی در این باره که اگر مذاکرات با غرب شکست بخورد آیا ایران از نظر فنی به پیش از توافقنامه اصولی ژنو بازخواهد گشت؟ گفت: این امر در خود تفاهم نامه ژنو و اقدام مشترک آمده است، اگر به نتیجه نرسد، هرکسی کار خودش را انجام می دهد؛ این امر واضح است.

دکتر صالحی اضافه کرد: قرار نیست، اگر به تفاهمی نرسیم، به همین سبک ادامه دهیم یعنی کارهایمان را تعلیق کنیم، مثل نصب نکردن تجهیزات عمده اراک یا حفظ سطح میزان تولید غنی سازی اورانیوم؛   ما بر اساس مصلحت و منافعمان عمل می کنیم.

** ساخت ۲ نیروگاه در ۱۰ سال آینده

صالحی درباره توافق با روسیه درخصوص ساخت دو نیروگاه هسته ای در ایران و جزئیات مربوط به آن و موضع کشورهای غربی گفت: قراردادی با  روسیه برای ساخت و راه اندازی دو نیروگاه جدید دیگر در محل نیروگاه بوشهر امضا کردیم، که کار ساخت و تحویل آن قریب به ۱۰ سال طول می کشد.

وی افزود: همچنین یادداشت تفاهمی با روس ها در مورد امکان همکاری در تامین سوخت این نیروگاه ها به صورت مشترک امضا کرده ایم که ما سوخت های مورد نظر را  تولید و در نیروگاه از آن استفاده می کنیم.

دکتر صالحی تصریح کرد: برخی کشورهای اروپایی با ما تماس داشتند و گفتند، در عقد قراردادها عجله نکنید و ما علاقه مند هستیم که با شما وارد همکاری ساخت نیروگاه های جدید هسته ای شویم، و ما نیز استقبال کردیم زیرا ما قرار است بر اساس تکلیفی که مجلس محترم به دولت کرده است، ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشیم یعنی قریب به ۲۰ نیروگاه مثل بوشهر.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه با اشاره به اعلام آمادگی برخی از کشورهای آسیایی برای همکاری با ایران در زمینه ساخت نیروگاه های جدید گفت: ما از این پیشنهاد استقبال کردیم. اما منتظر نمی مانیم تا آنها ادعا کنند، باید شرایط آماده شود تا با ایران همکاری کنیم؛ بلکه ما بر اساس منافع ملی مان عمل می کنیم.

** بالاترین استانداردهای ایمنی در ساخت نیروگاه بوشهر

صالحی با اشاره به رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی در نیروگاه بوشهر، افزود: بالاترین استانداردهای ایمنی در آن رعایت شده است. زیرا در زمان ساخت این نیروگاه با آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط بودیم و کنسرسیومی متشکل از ایران، روسیه و آژانس در خصوص مسائل ایمنی این نیروگاه به طور مستمر نظارت می کردند.

صالحی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری مشترک ایران و روسیه در زمینه تولید سوخت هسته ای و ادعاهای غربی ها مبنی بر انتقال سوخت هسته ای ایران به خاک روسیه و کار بر روی آن در خاک آن کشور، گفت: اگر قرار بود ما جای دیگری، سوخت هسته ای مان را بسازیم یا مواد اولیه آن را به کشور دیگری منتقل کنیم، که این پیشنهاد از سال ها پیش بوده است. بلکه چالش ما این است و قرار است، تمام فرآیند سیکل سوخت را در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم و سوخت را در داخل کشور تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست عربستان برای دستیابی به امتیازاتی مشابه آنچه ایران براساس توافق نامه ژنو در صورت امضای آن به دست می آورد، گفت: ما خوشحال می شویم که هر کشور اسلامی یا هر کشور در حال توسعه دیگری، براساس حقوقی که در ان پی تی و در اساسنامه آژانس برای آن ها ترسیم شده است، از تمامی امکانات مذکور در این، سند حقوقی بین المللی استفاده کند. خواه این کشور عربستان سعودی یا امارات باشد، ما هیچ گونه نگرانی از این بابت نداریم.

صالحی افزود: کشورها در این زمینه حق دارند و ما پیشتاز و پرچمدار این امر هستیم و برای حقوق کشورهای در حال توسعه برای استفاده کامل از همه حقوق به رسمیت شناخته شده در ان پی تی و اساسنامه آژانس، مبارزه می کنیم. ما از ورود آن ها به عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای استقبال می کنیم.

 وی با اشاره به پیشنهاد کشورمان برای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه هسته ای، گفت: در حال حاضر امارات در حال ساخت چهار نیروگاه است و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز برای ساخت نیروگاه های هسته ای در کشورهایشان اعلام آمادگی کرده اند و ماهم آماده ایم تا تجربیات بسیار ارزنده ای را که به دست آورده ایم در اختیار آن ها قرار دهیم و پیشنهاد کرده ایم تا مانند آمریکای لاتین یا آسیای جنوب شرقی، شورای مشترک انرژی هسته ای تشکیل دهیم و آماده ایم تا درباره مسائل ایمنی و امنیتی و علمی، تکنوژیکی شورایی مشترک تشکیل دهیم و از تجارب یکدیگر استفاده کنیم.

نظر شما