شناسهٔ خبر: 77608 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رجبی‌دوانی:

اسلام بیشترین ضربه را از بی‌توجهی به ولایت خواهد خورد

رجبی دوانی431 عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: علت اصلی بدبختی‎ها پشت کردن جامعه مسلمین به ولایت اهل بیت (ع) بود. زمانی که ولایت در جایگاه الهی خود قرار نگرفت، اسلام بیشترین ضربه را دید.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمدحسین رجبی‌دوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و پژوهشگر تاریخ اسلام، با حضور در حسینه شهید محمود تهرانی میدان شهدا در سخنانی برای عزاداران حسینی گفت : امشب می‌خواهیم به این موضوع پی ببریم که چه اتفاقاتی افتاد و اسلام دچار چه موضوعاتی شد که عده‎ای نوه رسول‌الله(ص) را به نام اسلام شهید کردند. ما هرگز چنین انحطاطی را بین امت پیامبران نمی‎بینیم که چنین نتیجه‎ای به همراه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: علت اصلی این بدبختی‎ها پشت کردن جامعه مسلمین به ولایت اهل بیت (ع) بود. زمانی که ولایت در جایگاه الهی خود قرار نگرفت، اسلام بیشترین ضربه را دید. ولایت مساوی حکومت و سلطنت نیست بلکه فراتر از این موضوعات است، البته یکی از شئونات آن حکومت بر مردم نیز است. خداوند برای خود از کلمه ولایت استفاده می‌کند چرا که حکومت صرف بر انسان‌ها در شان خدا نیست بلکه او بر تمام انسان‌ها ولایت دارد و این موضوع به این دلیل است که او در اصل صاحب انسان است و بعد از او نیز رسول‌اکرم(ص) و حضرت علی(ع) بر انسان‌ها ولایت دارند. البته خیلی‌ها تلاش کردند که فضیلت‌های امام علی(ع) را به خود نسبت دهند به گونه‌ای که حتی سعی کردند تولد استثنایی ایشان در کعبه را نیز به دیگران نسبت دهند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام  ادامه داد: در قرآن می‌بینیم که خداوند اراده کرد که در پرتو ولایت حزب الله شکل بگیرد . اگر ولایت خداوند و اهل بیت(ع) پذیرفته و باور مردم می‌شد، حزب الله شکل می‌گرفت و بنا به وعده خداوند حزب الله غالب و پیروز می‌شد. اما مردم بی‌بصیرت حتی ولایت حضرت رسول الله(ص) را نیز رد کردند. از آنجا که لازمه ولایت اطاعت محض است، عده‌ای با عدم اطاعت کامل از رسول الله(ع) ولایت ایشان را نپذیرفتند. در تاریخ بسیار آمده است که بعضی از اصحاب ایشان حرف پیامبر را اطاعت نکردند و یا حتی در نهج البلاغه آمده است که بعضی از اصحاب پیامبر به قدری به ایشان دروغ بستند و از ایشان اطاعت نکردند که پیامبر در خطبه‌ای از این اصحاب اعلام برائت کردند. برای مثال وقتی پیامبر صلح حدیبیه را امضا می‌کنند بعضی از صحابه به ایشان می‌گویند که شما باعث سرشکستگی ما شدید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: ولایت شانی فراتر از حکومت دارد که رقم زننده‌ی سعادت جامعه است. در پرتو ولایت رشد فرد و جامعه پیش می‎رود در حالی که حکومت به چنین چیزی کار ندارد. خداوند می‎فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» در این آیه منظور از حبل همان ولایت است. مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایش به موضوع ولایت اشاره می‎کنند و می‎فرمایند غدیر می‎توانست محور وحدت امت اسلام باشد. اگر به پیام غدیر توجه می‎شد این وحدت شکل می‎گرفت. در حقیقت ولایت لطف خداوند بود که اسلام بعد از پیامبر رها نشد.در نگاه دیگر امامت لطف خداوند است. امامت همچون نبوت یک واجب عقلی است که البته بسیاری از فرقه‌ها معتقدند که امامت واجب شرعی است و آن را جزو فروع دین می‌دانند.

رجبی دوانی به رد این ادعا پرداخت و گفت: اگر امامت واجب شرعی است و جزو فروع دین حساب می‌شود، چرا برخلاف سایر فروع دین هیچ احکامی برای آن تعریف نشده است و پیامبر هیچ سفارشی برای آن نداشته است؟ همچنین راجع به هیچ موضوعی در اسلام به جز امامت خون ریخته نشد. درباره‌ی کدام فروع دین خون ریخته شده است؟

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت : شیعه معتقد است که تعیین امام به دست خداست و در غدیر پیامبر فقط علی (ع) را معرفی کرد و انتخاب او توسط خدا انجام شده بود و این در حالی است که در تسنن اعتقاد به چیز دیگری است.

وی در پایان سخنان خود گفت : رهبری امت امری مسلم است که اگر دست نااهل بیفتد امت اسلام را به تباهی می‌کشاند . امام حسین(ع) در یکی از منازل در راه کربلا با شخصی روبه رو شدند و در پاسخ به این سوال که معنی آیه «یَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» چیست فرمودن : دو نوع امام وجود دارد. امام هدایت و امام ضلالت. هرکس از امام ضلالت پیروی کند با همان امام در قیامت حاضر خواهد شد. در حقیقت وقتی ولایت کنار برود انحرافی پیش می‌آید که تبعات بسیار بدی دارد .باید افتخار کرد که شیعه با امامت امیرالمومنین علی(ع) و اهل بیت(ع) در قیامت حاضر خواهد شد.

نظر شما