شناسهٔ خبر: 76335 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

فولادگر:

دولت برای تک نرخی شدن ارز تلاش کند

فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بر لزوم بر لزوم کاهش تفاوت قیمت بین ارز آزاد و ارز مبادله‌ای تاکید کرد و گفت که دولت باید به سمت تک نرخی شدن قیمت ارز پیش برود.

به گزارش نماینده، حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو(ایسنا)، با اشاره به نوسان ایجاد شده در بازار ارز، اظهار کرد: اگر به قول مسئولین دولتی اعتماد کنیم آنها معتقدند این افزایش قیمت ریشه‌ای نیست و عوامل ریشه‌ای ندارد بلکه سطحی است و نمی‌تواند چندان نگران‌کننده باشد.

وی اضافه کرد: تحلیل دولتی‌ها این است که افزایش قیمت ارز متاثر از شرایط فعلی فروش نفت، بازار طلا و یا مذاکرات هسته‌ای است اما به هر حال من معتقدم دولت نیز باید همه تلاشش را انجام دهد تا به سمت تک نرخی شدن ارز پیش برویم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر تفاوت بین نرخ ارز مبادله‌ای و ارز آزاد چندان زیاد نیست و مانند سابق نیست که این تفاوت دو برابر یا سه برابر باشد اما دولت باید این تفاوت را به تدریج کم کند. هدف دولت هم همین است که ما به میانگین بین این دو نرخ برسیم که در این صورت خیلی از رانت‌ها هم برداشته می‌شود.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ درباره تاثیر افزایش مقطعی قیمت ارز بر تولیدکنندگان و صنایع، اظهار کرد:‌ فعلا این نوسان تاثیر جزئی خواهد داشت البته ما در برنامه پنجم حکمی داریم که در لایحه رفع موانع تولید هم به شکلی آمده که پوششی برای نوسانات ارزی داده شود.

وی اضافه کرد: ما پیشنهاد دادیم دولت (بانک مرکزی، بیمه و سازمان بورس) با نظر خود دولت آیین‌نامه‌ای را برای این کار تدوین کنند که نوسانات را تا حدی بیمه کنند. این کار در دنیا هم مرسوم است. البته این پیش‌بینی برای حدی از نوسانات است و اگر مثلا قیمت ارز سه برابر شود نمی‌توان از این مکانیزم استفاده کرد اما در نوساناتی مثل این ایام می‌توان با اجرای این حکم این نوسانات را پوشش داد.

نظر شما