شناسهٔ خبر: 76322 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

/ آخرین وضعیت بازسازی تئاتر شهر/

این مکان برای چه چیزی مهیا می‌شود؟

تئاتر شهر/1 "«تئاترشهر» در حال مهیا شدن برای ‌چیزی است که هنرمندان و تماشاگران تئاتر لایق آن هستند."

به گزارش نماینده این جمله بخشی از توضیحات یا شاید بتوان گفت ادعای نماینده تام الاختیار «تئاترشهر» در تعمیرات این مجموعه است؛ تعمیراتی که در شروع کار خیلی‌ از تئاتری‌ها را نگران کرد؛ ولی از سوی مسئولان مربوط تاکید می‌شود که جزو اقدامات لازم برای این مجموعه است.

خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برای اطلاع از آخرین وضعیت تعمیرات و بازسازی «تئاترشهر» با پریسا مقتدی‌ (مدیر «تئاترشهر») و فرشید مصدق (نماینده تام‌الاختیار «تئاترشهر» و معاونت هنری در پروژه بازسازی این مجموعه) گفت‌و‌گو کرد، مصدق درباره اقداماتی که تا کنون در این مجموعه انجام شده جزئیاتی را شرح داد که مهم‌ترین نکته آن به استفاده از تکنولوژی‌های جدید و هویت‌بخشی به سالن‌های تئاترشهر مربوط می‌شود.

آن‌طور که از گفته‌های مصدق و مقتدی برمی‌آید باید منتظر تغییرات گسترده‌ای در تئاترشهر باشیم که با حفظ هویت تاریخی این مجموعه آن را به محلی برای اجرای نمایش با امکاناتی به‌روز و امنیت کافی تبدیل می‌کند.

در این مصاحبه بیشتر فرشید مصدق اطلاعات مربوط به تعمیرات را مطرح کرد و پریسا مقتدی هم تاکید کرد که بخشی از این تغییرات، علاوه بر تشخص دادن به شأن تماشاگران تئاتر، استانداردهای سالن‌های نمایشی را ارتقاء می‌دهد و هویت‌بخشی به سالن‌ها در راستای همین ارتقاء استانداردهاست.

واژه «بازسازی» برای فعالیت‌های فعلی «تئاتر شهر» اشتباه است

در ابتدای این گفت‌و‌گو مصدق با تاکید براینکه در دور جدید تعمیرات «تئاترشهر» تاکنون بیشتر، بسترسازی انجام شده است، گفت: واژه بازسازی برای اقدامات فعلی در مجموعه «تئاترشهر» اشتباه است، چون ما کارهای بنیادی را در مجموعه‌ای که وارث آن هستیم انجام می‌دهیم و این اقدامات بازسازی نیست، بلکه تغییرات اساسی است که بعضی از آن‌ها باید از ابتدا یا حداقل از 35 سال قبل در این مجموعه وجود می‌داشت.

وی اضافه کرد: تمام آنچه الان انجام می‌دهیم برای مجموعه لازم است و تلاش می‌کنیم با وضعیت موجود ایده‌آل‌ترین شرایط را به وجود آوریم. در واقع تلاش می‌کنیم خودمان را به آنچه تماشاگران تئاتر لایق‌اش هستند نزدیک کنیم.

خوب دیدن و خوب شنیدن در اولویت است

مصدق با اشاره به اینکه اقدام برای تأمین امنیت جانی تماشاگران اولویت دارد، بیان کرد: در این شکل از تعمیرات به 60 درصد از جریان‌های آرمانی که هر سالن تئاتر باید داشته باشد می‌رسیم. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که در برخی جاها و نیز برخی آیتم‌ها شرایط رفاهی، امنیتی و اجرایی از صفر درصد بوده تا 20 یا 50 درصد. مثلا شرایط آکوستیک در این مجموعه لحاظ نشده است در حالی که ما خوب شنیدن و خوب دیدن را در تغییرات جدید در اولویت قرار داده‌ایم. ضمن اینکه بخش امنیتی را هم جداگانه در نظر داریم.

نماینده تام‌الاختیار مدیر مجموعه «تئاترشهر» در عملیات عمرانی این مجموعه همچنین گفت: در بخشی از اقدامات جدید، نوع کاربری‌های جدیدی برای سالن‌ها ایجاد شده است. به طوری که اهالی تئاتر می‌توانند هر ژانری از تئاتر را در سالن مخصوصی اجرا کنند. به این ترتیب سالن‌ها هر کدام هویت ویژه‌ای پیدا خواهند کرد و این یکی از دلایلی است که به این تغییرات "بازسازی" نمی‌توان گفت.

وی یادآور شد: بخشی از تغییراتی که انجام می‌شود یا عناصری که اضافه می‌شوند،‌ برای اولین بار در تئاتر ایران عملیاتی می‌شوند، در حالی که در اروپا حدود چهار - پنج سال است که از اجرای آن‌ها می‌گذرد.

تغییرات «تئاترشهر» و نماینده میراث فرهنگی

او در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو در پاسخ به اینکه آیا سازمان میراث فرهنگی نظارتی بر تغییرات مجموعه «تئاترشهر» دارد و آیا این تغییرات را تایید کرده است؟ توضیح داد: نماینده میراث فرهنگی (مهدی معمارزاده) از حدود یک ماه قبل به ما ملحق شد، آن هم در شرایطی که ما یک مرحله تخریب داشتیم. البته این تخریب در واقع حذف یکسری زوائد بود تا ما را به آنچه در گذشته وجود داشت،‌ یعنی تقریبا شکل اصلی بنا،‌ برساند.

مصدق افزود: نماینده میراث فرهنگی هم که برای حفظ ضوابط میراث فرهنگی نظارت می‌کند این مسئله را پذیرفته است. ضمن اینکه تاکید می‌کنم ما در معماری و ظاهر بنا هیچ تغییری را ایجاد نمی‌کنیم بلکه حتی در بخش‌هایی،‌ آن را به همان شکل 35 سال قبل برمی‌گردانیم.

24 ساعته شدن پروژه و سخت بودن تحمل فشارها

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت زمانی این پروژه هم اشاره و اظهار کرد: فشار روحی زیادی برای تکمیل هر چه سریع‌تر این پروژه در مجموعه «تئاترشهر»، معاونت هنری و حتی شرکت پیمانکار وارد می‌شود که تحمل آن خیلی سخت است. البته از نظر زمانی کمی عقب هستیم، اما نه آن‌طور که نگران‌کننده باشد، چون به تازگی اجرای پروژه را 24 ساعته کرده‌ایم.

مصدق در ادامه گفت: با این حال مسائل دیگری هم ممکن است در روندعملیات اجرایی تأخیر ایجاد کند. برای نمونه می‌توان از پروسه اداری پروژه نام برد، به طوری که باید همه چیز به صورت اداری دنبال شود؛ در حالی که نمی‌توانیم کارگران را برای تخریب، کلنگ‌زنی یا هر اقدام دیگری معطل امضا و نامه‌نگاری نگه داریم.

وی تأکید کرد: همچنین هماهنگی افراد، بخش دیگری از مشکلات ماست، چون برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید باید توجیهاتی صورت گیرد و معمولا در چنین شرایطی اولین کسی که باید راضی شود دستگاه یا فردی است که منابع مالی را در اختیار دارد به همین دلیل همه این اتفاقات زمان‌بر است.

«تئاترشهر» در یک مقطع تاریخی است

مصدق در این‌باره افزود: تلاش می‌کنیم برای تمام این امور به درک مشترکی برسیم، چون در یک مقطع تاریخی قرار گرفته‌ایم که تئاتر ما دیگر نمی‌تواند عقب بیفتد و باید به گونه‌ای فضا را آماده کنیم تا اگر یک گروه نمایشی خارجی برای جشنواره فجر به ایران آمد تعجب نکند که هنوز در اینجا تکنولوژی‌های 50 سال قبل استفاده می‌شود.

مصدق درباره بکارگیری تکنولوژی‌های جدید در تئاترشهر گفت: قرار است برای اولین بار در تئاترشهر از نورپردازی LED استفاده کنیم.

او درباره دیگر تغییراتی که در «تئاترشهر» انجام شده است، توضیح داد: الان در راستای ایمن‌سازی سالن‌های تئاتر اقدامات زیادی در حال انجام است، ضمن اینکه برای تمام سالن‌ها علاوه بر ایجاد شرایط اکوستیک دو در لحاظ شده است تا قدرت تخلیه در صورت بروز شرایط اضطراری افزایش یابد.

سیستم ضد حریق و چند سویه شدن «سایه» و «قشقایی»

مصدق یادآور شد: تاکنون تمام درهایی که در سالن‌های هنری ایران بوده‌اند، نیمه آکوستیک هستند، بجز بخشی از درهای تالار وحدت (درب‌های آهنی جدا کننده سالن و صحنه و نیز صحنه و پشت صحنه )، اما برای درهای جدید سالن‌های «تئاترشهر» تمهیدات جدیدی جهت آکوستیک کردن آن‌ها انجام شده است. همچنین در سالن‌های طبقه پایین مجموعه با کنار زدن لوله‌ها راه معبری باز شده و برای اولین بار در «تئاترشهر» ضریب ایمنی برای خاموش کردن حریق هم از شکل سنتی خارج شده است.

این هنرمند تئاتر که در طراحی سالن مهارت دارد، در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن ارائه توضیحات دقیق و جزئی از تغییراتی که در سالن‌های «سایه» و «قشقایی» ایجاد شده است به ایسنا گفت: در سالن قشقایی 95 نفر ظرفیت مبلمان به شکل محترمانه‌ای برای تماشاگران در نظر گرفته شده تا هم راحت بتوانند بنشیند و هم فضا برای عبور یک نفر دیگر از جلوی آن‌ها به راحتی فراهم باشد.

او الکترونیکی شدن تمام ورودی‌ها، تجهیز سالن پلاتوی تمرین، اضافه کردن سرویس‌های بهداشتی و اتاق نور و صدا برای هر یک از سالن‌های طبقه پایین را بخشی از تغییراتی دانست که در مجموعه تئاتر شهر ایجاد شده است.

مصدق همچنین اضافه کرد: در سالن «سایه» تغییراتی برای یک سویه، دوسویه، سه سویه و چهار سویه شدن سالن انجام شده تا طبق خواست کارگردان‌ها چیدمان محل نشستن تماشاگران تغییر کند. این تغییر در سالن «قشقایی» هم رخ داده و یکی از هویت‌های اصلی که به آن افتخار می‌کنیم دوسویه شدن متحرک تالار «قشقایی» است.

«تئاترشهر» به جشنواره فجر می‌رسد؟

وی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو درباره زمان تکمیل شدن فاز نخست این پروژه و اینکه آیا سالن‌های «تئاترشهر» برای جشنواره تئاتر فجر آماده خواهند شد یا خیر؟ گفت: تا پایان‌ آذر می‌توانم اعلام کنم که کدام یک از سالن‌ها برای فجر آماده می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ فرشید مصدق درباره تمام فعالیت‌هایی که در «تئاترشهر» انجام می‌شود،‌ از لایه‌برداری، طراحی دکوراتیو و تغییر در اندازه‌های کف، سقف و سالن‌ها تا تزئیناتی که به دیوارها اضافه می‌شوند به طور کامل و با ذکر جزئیات توضیح داد که این بخش از صحبت‌ها همزمان با بازدید و انتشار گزارش تصویری در آینده‌ای نزدیک بیشتر قابل ارائه خواهد بود.

نظر شما