شناسهٔ خبر: 71719 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

یک تئاتر پر تماشاگر را ۵۰۰ هزار نفر روی پرده سینما می‌بینند

اجرای «فراکنشتاین» با بازی بندیکت کامبربچ و جانی لی میلر برای سه شب روی پرده سینماهای آمریکای شمالی می‌رود.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت ایران تئاتر، تقاضا برای دیدن نمایش «فراکنشتاین» با بازی بندیکت کامبربچ و جانی لی میلر و کارگردانی دنی بویل که سال ۲۰۱۱ در نشنال تیه‌تر روی صحنه رفت آنقدر زیاد بود که قرار شد فیلم این نمایش در سه شب در سینماهایی منتخب در سراسر آمریکای شمالی روی پرده برود.
 
این نمایش برنده جایزه الیویر اقتباسی از رمان معروف مری شلی است و کار اقتباس برعهده نیک دیر بوده و قرار است ۲۷ تا ۲۹ اکتبر  (پنج آبان تا هفت آبان) در آمریکای شمالی روی پرده برود. بدین ترتیب انتظار می‌رود ۵۰۰ هزار نفر بتوانند این اجرا را در سینما ببینند. احتمالا نسخه دی‌وی‌دی این اجرا نیز بعدا منتشر شود.
 
دنی بویل کارگردان برنده اسکار «میلیونر زاغه‌نشین» فعالیت کاری خود را با تئاتر و از رویال کورت لندن و رویال شکسپیر آغاز کرد، اما در ادامه مجذوب دنیای سینما شد و فیلم‌های معروفی مثل «قطاربازی» و «۱۲۷ ساعت» را ساخت. او با روی صحنه بردن «فرانکنشتاین» نشان داد هنوز می‌تواند در عرصه تئاتر نوآوری کند.
 
در اجرای بویل جانی لی میلر و بندیکت کامبربچ یک شب در میان نقش‌هایشان را با هم عوض می‌کردند و دبنی ترتیب یک شب هیولای بینام بودند و یک شب دکتر فرانکنشتاین. دلیل اتخاذ چنین رویکردی در اجرای نمایش تاکید بر مسئله دوگانگی و هویت در رمان مری شلی بوده و از طرفی مسئله تقابل خیر و شر را هم به شکلی ملموس تصویر می کرد.
 
رمان گوتیک «فرانکنشتاین» را مری شلی نوشته و داستان دانشمندی را روایت می‌کند که با تکه‌های بدن افراد مرده موجودی را خلق می‌کند. این هیولای بینام ناخواسته مرتکب جنایت می‌شود. نیک دیر این اثر را برای اجرا اقتباس کرده است.
 
روزنامه تایمز این اجرا را انقلابی در دنیای تئاتر توصیف کرده و منتقد نشریه دیلی آن را هیجان‌انگیزترین و شگفت‌انگیزترین تئاتر سال توصیف کرده بود.
 
«فرانکنشتاین» یک تولید صحنه‌ای مجلل و به لحاظ تصویری، بلندپروازانه بود که با استقبال بسیار گسترده مخاطبان روبرو شد. جانی لی میلر و بندیکت کامبربچ هر دو از بازیگران بسیار معروف تئاتر لندن هستند که در سینما و تلویزیون هم پرکار هستند. میلر پیشتر با بویل همکاری کرده بود؛ او در فیلم «قطاربازی» محصول ۱۹۹۶ این کارگردان نقش پسرک بیمار را بازی می‌کرد. او سپس در فیلم «دست آخر» ساخته پیت تراویس بازی کرد و در سریال‌های «الی استون» محصول ای‌بی‌سی و «اما» محصول بی‌بی‌سی نیز ایفای نقش کرد. کامبربچ که در فیلم‌های «تاوان» و «خلقت» بازی کرده است با بازی در نقش شرلوک هلمز در «شرلوک» به شهرت رسید.
 
بویل متولد ۱۹۶۵ در منچستر انگلستان سازنده فیلم‌هایی چون «گور کم‌عمق»، «قطار بازی»، «ساحل»، «۲۸ روز بعد» و «آفتاب» است. «میلیونر زاغه‌نشین» او سال ۲۰۰۹ برنده جوایز هشت جایزه اسکار شامل جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی شد.

نظر شما