شناسهٔ خبر: 73927 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پیشخوان/ کتاب «رسانه‌های جدید و آینده نگری نظارت الکترونی در ایران» منتشر شد/انتشار در نمایشگاه مطبوعات

کتاب «رسانه‌های جدید و آینده نگری نظارت الکترونی در ایران» تألیف «امیدعلی مسعودی» منتشر و در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به مخاطبان این عرصه، ارائه شد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، کتاب «رسانه‌های جدید و آینده نگری نظارت الکترونی در ایران» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چاپ نخست سال ۹۳ منتشر و در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به علاقه‌مندان به حوزه رسانه‌، ارائه شده است.

از این کتاب دارای ۶ فصل نظیر «به آینده خوش آمدید!»، «نظام بزرگ‌تر در خدمت نظام کوچک‌تر»، «دو روی یک سکه (مبانی نظری)»، «روش‌شناسی تحقیق (روش دلفی)»، «آینه آینده (یافته‌های تحقیق)»، «بحر در کوزه (خلاصه، نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌ها)» و «فردا دنیای دیگری است»، است.

 

در پشت جلد کتاب «رسانه‌های جدید و آینده نگری نظارت الکترونی در ایران»، آمده است: تحت تأثیر رشد روزافزون فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی که به شکل‌گیری «جامعه اطلاعاتی» در جهان امروز منتهی شده است؛ شاهد گردش حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات در شبکه‌های مجازی، و وضعیت جدید متناقض‌نمایی در دنیای پیرامون خود هستیم.

در این وضعیت مفاهیمی چون «سانسور»، «کنترل» و «نظارت» در عین دسترسی به داده‌ها معنای تازه‌ای یافته‌اند و مناقشات زیادی را در میان کاربران دامن زده‌اند، زیرا روی دیگر سکه «جامعه اطلاعاتی»، را باید «جامعه نظارتی» دانست.

در این کتاب، آینده‌نگری نظارت الکترونی در جامعه ایران مورد توجه و تحقیق قرار گرفته است. به راستی در سال‌های پیش رو اعمالی چون «خود نظارتی» و «دگر نظارتی» با توجه به نقش دولت‌ها در سال‌های گذشته چگونه رقم خواهد خورد؟ به سوی ابهام خواهیم رفت یا شفافیت بر گردش اطلاعات حاکم خواهد شد؟ کتاب تلاشی است برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و پرسش‌هایی دیگر تا نقش سیاست، فرهنگ و ارتباطات بیش از گذشته برای برنامه‌ریزان نظارت الکترونی و صاحبان رسانه‌ها مشخص شود.

گفتنی است، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب «رسانه‌های جدید و آینده نگری نظارت الکترونی در ایران» را در ۳۰۰ صفحه منتشر کرده است که علاقه‌مندان برای تهیه آن می‌توانند به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه دوم، شماره ۱۱ مراجعه یا با شماره تلفن ۸۸۷۳۷۲۴۸ و ۸۸۷۳۰۴۱۳ تماس حاصل کنند.

بر اساس این گزارش، بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از ۱۷ لغایت ۲۳ آبان سال جاری در شبستان امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

 

نظر شما