شناسهٔ خبر: 71295 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در گفتگو با همتی/

پیشخوان/ کتاب «اقتصاد مقاومتی سکوی پیشرفت و عدالت» آماده انتشار شد/ جبهه فرهنگی انقلاب مخاطب اصلی کتاب

مدیر مسئول موسسه «خاکریز ایمان و اندیشه» گفت: فهمیدیم که هیچ‌کس به اندازه حضرت آقا موضوع اقتصاد مقاومتی مطالعه نکرده و این دردی بزرگ است که در جزئیات مسائل حیاتی یک جامعه نیز رهبر باید خودش بار تبیین و گفتمان‌سازی را به دوش بکشد.

به گزارش نماینده محمدمهدی همتی مدیر مسئول «موسسه خاکریز ایمان و اندیشه» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از آماده انتشار شدن کتاب «اقتصاد مقاومتی سکوی پیشرفت و عدالت» خبر داد و گفت: پس از تعطیلات عید سال ۱۳۹۱ - سالی که توسط حضرت آقا با عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شد - ذهن‌مان به صورت جدی با این موضوع درگیر شد که وظیفه «خاکریز» به عنوان یک مؤسسه فرهنگی در قبال این موضوع چیست؟ روشن است که آنچه از مجموعه‌های فرهنگی و هنری - در راستای «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»- می‌توان انتظار داشت قطعا افزایش تولید ناخالص ملی و یا بهبود بهره‌وری در صنعت نیست، بلکه ایجاد یک گفتمان در سطح جامعه و فرهنگ‌سازی ابعاد مختلف آن است.

همتی اضافه کرد: کمی بعد، یعنی ۱۰ اردیبهشت ۹۱ حضرت آقا در اجتماع کارگران در کارخانجات تولیدی داروپخش‌ فرمودند: «دولت، مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های گوناگون مدیریتی، بخش خصوصی، آحاد مردم، فرهنگ‌سازان جامعه - آن کسانی که با بیانات خودشان برای مردم فرهنگ می‌سازند - تبلیغات صدا و سیما، همه این‌ها باید در خدمت تولید ملی قرار بگیرد. اگر ما موفق شدیم این کار را انجام بدهیم، بدانید ضربه سختی بر دشمنان خونخوارمان وارد خواهد آمد. سیاستگذاری تولیدمحور، فرهنگ‌سازی برای مصرف تولید داخلی، ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی، نوسازی و ابتکار در ماشین‌ها، در محصولات، در مدیریت، در ساخت؛ اینها کارهائی است که باید انجام بگیرد و امیدواریم ان‌شاءاللّه انجام بگیرد.» و به این ترتیب هسته اولیه گروه «اقتصاد مقاومتی» در خاکریز شکل گرفت. البته آن زمان این عنوان چندان مأنوس و مصطلح نبود.

وی افزود: اولین اقدام در این میدان، جشنواره کاریکاتور «ساخت ایران» بود که به پیشنهاد دوست قدیمی خاکریز - مازیار بیژنی - طرح‌ریزی شد و در دستور کار قرار گرفت. هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد تحرک در فضای هنری کشور برای تولید آثار هنری با موضوع فرهنگ‌سازی «مصرف کالاهای داخلی» و «حمایت از تولید ملی» بود.

همتی ادامه اد: پس از این جشنواره، ابتدای سال ۱۳۹۲ - وقتی حضرت آقا عنوان «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» را برای سال برگزیدند - چگونگی ادامه این مسیر بحثی جدی را در خاکریز به دنبال داشت. ابتدا برگزاری جشنواره دیگری با موضوع «اقتصاد مقاومتی» و این بار نه در حوزه کاریکاتور فقط، بلکه با راه‌اندازه حوزه‌های داستان کوتاه، تیزر، پوستر، شعر، عکس و ... مطرح شد. زمانی که هنوز «اقتصاد مقاومتی» به نُقل محافل و ترجیع‌بند سخنرانی‌های دولت‌مردان و محور مشترک برنامه‌های صدا و سیما تبدیل نشده بود.

 

این فعال فرهنگی اضافه کرد: این بحث‌ها ما را به مشورت جدی با اساتید مختلف در حوزه‌های هنری گوناگون کشاند و اگرچه به زودی روشن شد که واقعا هنوز کسی نمی‌داند فرهنگ‎سازی اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟! اما برکات فراوانی هم داشت.

*جشنواره‌ها ابزار مناسبی برای تحرک در فضای هنری نیستند

وی ادامه داد: در این عرصه ۲ نکته جدی حاصل شد: اول اینکه هنرمند در عرصه‌ای می‌تواند به خلق اثر هنری نائل شود که با موضوعات آن عرصه ارتباطی مؤثر و تنگاتنگ برقرار کرده باشد. اما در عرصه‌ای مانند اقتصاد مقاومتی که هنوز به گفتمان غالب در جامعه مبدل نشده و حتی نخبگان نیز با ابعاد و مؤلفه‌های آن آشنا نیستند انتظار تولید آثار هنری ارزشمند بیهوده است.

به گفته وی جشنواره «ساخت ایران» ۱۵ محور داشت که تنها یکی از آن‌ها «واردات بی‌رویه کالاهای خارجی» بود، اما بخش عمده‌ای از کاریکاتورها در نقد واردات بی‌رویه از چین کشیده شد. یعنی از میان ۱۵ محور اعلام شده، هنرمندان تنها با این یک محور ارتباط مؤثری برقرار کرده بودند و دوم اینکه اساسا جشنواره‌ها ابزار مناسبی برای ایجاد تحرک در فضای هنری کشور و تولید آثار هنری ارزشمند نیست که تفصیل این یکی در این مصاحبه نمی‌گنجد. به هر حال پس از حدود ۳ ماه بحث و مشورت طرح جشنواره کنار گذاشته شد و ما ماندیم و دغدغه فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی.

*هیچ‌کس به اندازه آقا در موضوع اقتصاد مقاومتی مطالعه نداشته است

همتی در ادامه گفت: در فضای مه‌آلود ادامه کار اما یک نکته کاملا روشن بود، اینکه باید ابعاد اقتصاد مقاومتی را به خوبی بشناسیم و در کنار این مطالعات فرصتی فراهم می‌شود تا در مورد ارائه آن‌ها در قالب هنر و رسانه بحث و مشورت کنیم. به این ترتیب مطالعات نظری در موضوع اقتصاد مقاومتی آغاز شد. تقریبا تمامی کتاب‌ها، مقالات، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها، اساتید، سخنرانی‌ها و ... مرتبط با اقتصاد مقاومتی را یکی یکی پیدا می‌کردیم و هر یک با دقت مطالعه و فیش‌برداری و موضوع‌بندی می‌شد.

وی ادامه داد:  البته به زودی فهمیدیم که هیچ‌کس به اندازه حضرت آقا در این موضوع مطالعه و تتبع نکرده و هیچ محتوایی شیواتر از سخنرانی‌ها و بیانات ایشان برای تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و این دردی بزرگ است که حتی در جزئیات مسائل حیاتی یک جامعه نیز رهبر باید خودش بار تبیین و گفتمان‌سازی را به دوش بکشد.

همتی اضافه کرد: شاید حدود شش ماه طول کشید تا این مطالعات به سرانجام رسید و فهرستی از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی به دست آمد. مؤلفه‌هایی که به دو دسته کلی تقسیم می‌شد: ۱- اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور ۲- اصلاح نگرش‌ها و رفتارهای اقتصاد دولت و مردم به عنوان بازیگران اصلی عرصه اقتصاد. روشن است که در مؤلفه‌های دسته اول تنها گفتمان‌سازی و مطالبه بر عهده امثال خاکریز است، اما در مؤلفه‌های دسته دوم که کاملا جنسی از فرهنگی‌سازی و سبک زندگی دارند، بار اصلی بر عهده امثال ماست.

وی گفت: هنوز چند وقتی از احصاء این مؤلفه‌ها نگذشته بود که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد و بررسی‌های‌مان نشان داد فهرست ما با آنچه در این سند ملی آمده است به طرز عجیبی منطبق است! و ما را به اعتبار پژوهش‌های انجام شده بسیار مطمئن ساخت. در این مرحله بحث در مورد ادامه کار- بسیار جدی - شروع شد. از آنجا که بخش عمده‌ای از منابع پژوهش ما را بیانات حضرت آقا در بر می‌گرفت و بیانی شیواتر از آنچه ایشان فرموده بودند - برای تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی - پیدا نمی‌کردیم، تصمیم گرفتیم در اولین گام، فهرست مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را با پیکره‌ای از بیانات معظم‌له بپوشانیم.

این فعال فرهنگی گفت: کمی بعد- در پایان سال ۱۳۹۲- حضرت آقا در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بسیار هنرمندانه به تشریح مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی پرداختند و از آنجا که نتیجه پژوهش‌های ما با فهرست مطالبی که ایشان بیان فرمودند منطبق بود، تصمیم گرفتیم این بیانات را محور متن نهایی قرار دهیم. در مجموع از بیش از ۹۰ سخنرانی حضرت آقا در طول دوره پربرکت رهبری ایشان، بیش از ۲۵۰ قطعه - مشتمل بر حدود ۲۰,۰۰۰ کلمه - انتخاب و موضوع‌بندی شد و به این ترتیب کتاب «اقتصاد مقاومتی، سکوی پیشرفت و عدالت» متولد شد. این کتاب حاصل تدوین قطعات سخنان حضرت آقا با محوریت سخنرانی مذکور است.

مدیر مسئول موسسه خاکریز ایمام و اندیشه گفت: مخاطب اصلی این محصول سایر اعضای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هستند تا اولا بتوانیم دغدغه جدی خودمان را در موضوع «گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی» به ایشان منتقل کنیم، دغدغه‌ای که از راهنمایی‌ها و تأکیدات حضرت آقا نشأت گرفته بود و اولویت آن را می‌توان از بیانات معظم له دریافت و ثانیا بتوانیم حاصل مطالعات‌مان را به گونه‌ای مؤثر در اختیار هم‌جبهه‌ای‌ها قرار دهیم. چرا که این مسیر با تلاش‌های منفرد خاکریز و یکی دو مؤسسه دیگر مانند آن به نتیجه‌ای نخواهد رسید. این کتاب‌ مجوزهای کتبی را از سوی انتشارات انقلاب اسلامی گرفته و در انتظار دریافت مجور نشر و سایر مراحل به سر می‌برد.

 

 

نظر شما