شناسهٔ خبر: 73678 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حضور آثاری از ایران در این مسابقه

«کتارا» بهترین رمان عربی را انتخاب می‌کند/بیشترین رمان‌ها درباره انقلاب‌های عربی

کتارا «کمیته جایزه رمان عربی کتارا» در قطر که قرار است بهترین رمان عربی را انتخاب کند با اعلام حضور آثاری از ایران در این مسابقه، افزوده است که بیشترین رمان‌های حاضر در این جایزه درباره انقلاب‌های عربی است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، «کمیته جایزه رمان عربی کتارا» در قطر از رسیدن ۷۱۱ اثر برای حضور در این مسابقه خبر داد.

خالد عبدالرحیم‌السید مسئول این جایزه با بیان اینکه اغلب این رمان‌ها در سال ۲۰۱۴ منتشر شده و برخی از آنها به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد، گفت: ۱۵۷ اثر را زنان و ۵۵۴ اثر را مردان نوشته‌اند.

وی با بیان اینکه کشورهایی که شاهد انقلاب‌های عربی بوده بیشترین حضور را داشته، افزود: از کشورهای غیرعربی و به زبان‌های دیگر نیز مشارکت‌هایی در این جایزه صورت گرفته که از جمله آنها ایران، اریتره و چاد هستند.

السید از تشکیل کمیته‌ای برای مطالعه محتویات رمان‌ها برای تعیین اشکالات و مسائلی که مورد توجه رمان‌نویس‌ها قرار گرفته، تصریح کرد: تحلیل مضمون این رمان‌ها به فهم توجهات جامعه عربی کمک می‌کند و این مطالعات در آینده در کتابی ویژه منتشر می‌شود.

مسئول این جایزه همچنی از افتتاح مرکز رمان «منطقه فرهنگی» دوحه قطر خبر داد و گفت: این مرکز به تربیت و تقویت رمان‌نویسان کمک می‌کند و شامل یک کتابخانه است که تمام رمان‌های عربی در آن جمع‌آوری می‌شود که بیش از ۱۵۰۰ رمان است.

وی هدف از این جایزه را تنها اعطای جایزه ندانسته و افزود: هدف این است که «کتارا» مرکز جهانی برای رمان عربی و مرجعی برای آشنایی با آن شود و برای همکاری‌های فرهنگی، ترجمه و تبدیل آثار به کارهای دراماتیک و ایجاد موج جنبش ادبی و فرهنگی کار می‌کند.

به گفته خالد عبدالرحیم‌السید قرار است توسط ۴ کمیته داوران در چهار بخش از جمله آثار منتشره، موضوعی و آثار قابل تبدیل شدن به اثر نمایشی را انتخاب می‌کنند و نزدیک به ۶۵۰ هزار دلار جایزه اعطا خواهد شد.

به گفته وی نشر و بازاریابی برخی آثار رسیده که تاکنون منتشر نشده است و ترجمه آثار برتر به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، چینی و هندی از دیگر کارهایی است که مسئولان این جایزه قطری قصد انجام آن را دارند

 

نظر شما