شناسهٔ خبر: 72236 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

فاطمه آلیا در حاشیه بازدید از سایت "نماینده":

طرح حمایت از "آمران به معروف"مطالبه مردم است

فاطمه آلیا/1* فاطمه آلیا، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مهمان پایگاه اطلاع رسانی نماینده بود. در این دیدار گفت وگویی پیرامون مباحث سیاسی داغ روز، برنامه های جبهه پایداری برای انتخابات و نیز طرح حمایت ازآمران معروف صورت گرفت که مشروح این گفت و گو در ادامه از نظرتان می گذرد.

نماینده: مجلس فراتر از نماینده ها و نگاه های سیاسی است اماچرا هم اکنون کلیت مجلس برای برخی مسئله شده و به تخریب برخی نماینده ها و طرح های مصوب در آن می پردازند؟ درباره اهداف برخی رسانه های اصلاح طلب برای تخریب مجلس توضیح دهید؟

با انجام برخی اشتباهات اصولگرایان دریک شرایط ویژه دولت یازدهم با یک اکثریت حداقلی به پیروزی رسید اما از ان نظر که دولت تنفیذ ولایت فقیه هستند برای همه ملت محترم شمرده شدند اما یک عده ای این اتفاقی را که افتاده است بعنوان پله ای برای فتح سایر سنگرها حساب کرده اند و بحث های فرهنگی و موضوع خدمت رسانی به مردم و استفاده از فرصت ها برای پیشرفت کشور نادیده گرفته شده اند و امور تاجایی سیاسی شد که حتی چالش ودرگیری بین محافل اصلاح طلبی بوجود آمد ومنجر به تجزیه برخی احزاب یا ورود برای ایجاد احزاب جدید شد، اما نقطه مشترک تمام این تلاش ها بعد از ریاست جمهوری خیز برای تسخیر مجلس بوده است.

پیام به کشورهای استکباری: برآورده کردن خواسته هایتان با ترکیب مجلس فعلی ممکن نیست!!

شواهد و قرائنی موجوداست کسانی که با تفکری خاص برای فتح مجلس خیز برداشته اند در برخی ملاقات های بین المللی به برخی کشورهای استعماری و استبدادی  پیغام می دهند، برآورده کردن خواسته هایتان با این مجلس و با این ترکیب امکانپذیر نیست. بنابراین هدف اینست مجلسی بسازند که بتوانند قوانینی را درآن به تصویب برسانند که در آن رابطه با آمریکا وکوتاه آمدن در خیلی از تلاش ها وجود دارد.

مسئولیت نمایندگی درمجلس امرمهمی است و نوع قانونگذاری در آن می تواند به جایگاه بین المللی ما اقتدار ببخشد ونیز وجود مجلس وتصویب قوانین درآن با همین مختصاتی که وجود دارد موجب دلگرمی و تشویق سایر کشورهای مستضعف می شود.

آغاز غوغاهای رسانه ای برای تخریب مجلس

حال با این غوغاهای رسانه ای برای تخریب مجلس برخی از عوام می گویند"دوره ای هم این گروه به مجلس بروند" اما در اصل افرادی که برای تسخیر مجلس با این فضاسازی های مسموم گام برداشته اند، می دانند هدف تغییر ماهیت مجلس است، لذا دو رویکرد را آغاز کرده اند:  

رویکرد اول: با وجود اینکه هنوز ۲ سال به پایان مجلس مانده، این افراد به حوزه های انتخابیه مختلف می روند و نماینده  فعلی که منتخب مردم است را با بی احترامی به رای مردم، تخریب  می کنند و اینکه در آینده چه فردی قرار است نماینده باشد را تعیین می کنند.

رویکرد دوم: تخریب کلیت مجلس است: برای این هم چند برنامه ریزی در حوزه های مختلف انجام داده اند یکی القا برخی مفاهیم نادرست درخصوص طرح ها یعنی ایجاد جو مسموم و شتابزدگی قبل از اینکه طرحی آن مراحل قانونی خودرا طبق آئین نامه مجلس طی کرده و آن فرآیند کارشناسی را در کمیسیون های تخصصی بگذراند شروع به ارائه  تحلیل های غلط و القا یکسری مسائل نادرست به مردم می کنند. معمولا طرح هایی که در مجلس عنوان می شوند، ارزشی هستندو اصلا مربوط به جریان و تفکر سیاسی خاص نیستند و قالب نمایندگان، افراد متدینی هستند.

طرح حمایت از "آمران به معروف"مطالبه مردم است

در روزهای  اخیر طرح حمایت از "آمران به معروف و ناهیان از منکر"که مطالبه مردم هم بوده است و بعد از اتفاقاتی که افتاد مردم درخواست کردند تا مسئولان زیربط اقدام کنندو مسئو. لین ذیربط به مجلس انعکاس دادند که ما قوانین موثر که طبق ان خانواده ها در عرصه احتماع مصون باشند نداریم.

بهر حال باوجود نگاه های مریض در جامعه، هجوم تهاجم فرهنگی غربی و عرضه مواد مخدرهای روانگردان و مشروبات الکلی قاچاقی ممکنست اتفاقات برخی تعادل روحی خود را از دست بدهند و رفتارهایی خلاف عرف جامعه انجام داده و به دیگران آسیب برسانند.

بطورمثال، هم اکنون خانمهای ما می توانند با آسایش خیال تا پاسی از شب گذشته هم در خیابان ها و حتی جاده ها رانندگی کنند در بیشتر کشورهای دنیا این امنیت وجود ندارد وما براحتی این امنیت را بدست نیاورده ایم تا با یکی دو اتفاق سطحی در جامعه آن را از دست دهیم،

ما برای دفاع از حقوق فردی و اجتماعی مردم و نیز آمران به معروف می خواهیم این طرح را بررسی وبه تصویب برسانیم. افرادی مانند شهید علی خلیلی و چند تن دیگر جانشان را به خاطر مفهوم والای امر به معروف و نهی از منکر از دست دادند.

شناتاژ خبری رسانه های افراطی همسو بابرخی رسانه های غربی علیه طرح آمران معروف

چند وقتی است برعلیه طرح"صیانت از حریم عفاف و حجاب"که خیلی از مفاد آن هم اکنون بصورت بخشنامه های داخلی در حال اجرا هستند و مربوط به دولت خاصی نیستند می بینیم شناتاژهایی شروع شده وهم رسانه های زرد و جهت دار افراطی داخلی و هم برخی رسانه ها در خارج از کشور برعلیه این طرح سروصدای زیادی رابراه انداخته اند.  

اکثر پایگاه های اطلاع رسانی افراطی اصلاح طلب و جهت دارو همه اینهایی که پروژه تخریب کلیت مجلس دردستور کاردارند و حتی اسم این طرح را هم نمی دانندو آن را قانون حبس افراد بی حجاب معرفی می کنند در صورتی که رویکرد ما درکشور براساس حبس زدایی است.

 اولا این طرح توسط برخی حقوقدانان مجلس که غالبا  عضو کمیسیون حقوقی و قضایی هم هستند و ابعاد حقوقی موضوع را بخوبی می شناسند پایه گذاری شده و دیگران متخصصی هم در این مورد اظهارنظر کرده اند.

این طرح هیچ ارتباطی به سلیقه خاصی ندارد و رویکردش اینست که در جامعه اسلامی ما وقار و عفاف متجلی باشد. مردم ما نمی خواهند اقلیت کوچکی فقط برای دلخوش کردن کشورهای ضد انقلاب جو عمومی را به این صورت در بیاورند. خانواده هایی هستند که ممکن است حجاب را هم حداقلی رعایت کنند اما چون می دانند سلامت جامعه درگرو رعایت عفاف و حجاب  است می خواهند این فضا حاکم باشدو طوری پیش نرود که عده ای با مانوردادن درخیابان ها اینگونه وانمود کنند که ایران ومخصوصا کلانشهرها به یک شکلی به سمت غربزدگی رفته اند.

یک جامعه اسلامی نیاز به سلامت معنوی دارد، بنابراین درباره برخی رفتارهای ضدهنجاری هم باید محرومیت های اجتماعی در نظر گرفته شود بعنوان مثال برخی از این رسانه ها که جیغ بنفش می کشند این ادعا را مطرح می کنند که خانم کارمند اگر حجابش را رعایت نکند، کسر از حقوق می گیرد. هم اکنون ما در فرم های ارزشیابی کارمندان این را داریم و یک امتیازی برای خانم های باحجاب منظور شده است معلمی که سر کلاس میرود امتیاز دارد.  

ما می بینیم همان شانتاژ خبری که برای سر لایحه حمایت از خانواده آورده اند یعنی وقتی افرادی نمی دانستند برخی مواد را چگونه می نویسند با رسانه های بیگانه برعلیه این طرح مصاحیه کرده بودندهم اکنون هم چنین کاری را می کنند.

اینها تا می بینند فضای حقوق بشری حاکم است چند پروژه اینگونه را از چند وقت پیش مطرح می کنند، قطعا گزارشی را که آقای احمد شهید مغرضانه وسیاسی است و خلاف قسمی است که اینها با قطعنامه ژوئن ۲۰۰۷ خورده اند و نبایست این گزارش ها سیاسی باشد و منبع خبر هم باید درست و معتبر باشند.

انتخاب شهردار از سوی مردم در مجلس رای نمی آورد

نماینده: "انتخاب شهردار توسط مردم" موافق و مخالفان زیادی در بدنه شورای شهر دارد وشورای  عالی استان ها یک گزارش رسمی اعلام کرده که اینکار به ضرراست، ظاهرا وزارت کشور مایل به این اتفاق است، در این زمینه شماچه نظری دارید؟

ما در قانون اساسی شورا ها داریم. ما وقتی می خواستیم شوراها را تشکیل دهیم این مباحث را برای مردم عنوان کردیم و این موضوعات نهادینه شدند که شوراها چه جایگاهی دارند و یکی از مهمترین ظرفیتها و مهمترین رسالتی که دارند انتخاب شهردار است و اهمیتش به این دلیل  است که بنوعی انتخاب خود مردم با واسطه است و اعضای شورا شهردار را انتخاب می کنند.

مجلس به چنین موضوعی رای نمی دهدو اگرچه تبلیغات زیادی شود این طرح رای نمی آورد زیرا در تعارض با دیدگاه ها و قوانینی است که داریم. اما فعلا فوریت رسیدگی به طرح به تصویب رسیده است ومعنایش این نیست که حتی بند و ماده ای ازآن تصویب شده باشد.

ما به کرات این را در مجلس داشته ایم که طرحی یک فوریتش به تصویب رسیده است اما وقتی وارد محتوا و جزئیات آن شده اند هم در کمیسیون و هم در صحن علنی رد شده است در هفته گذشته مجلس تعطیل بود اما دیدیم نمایندگان مختلفی از حوزه های انتخابیه مختلف مصاحبه می کردند و گفتند ما جزئیات این طرح را به دقت نخوانده بودیم۰

همگرایی جریان های مختلف اصولگرایی هم از اهمیت خاصی برخوردار است

نماینده: نشست همگرایی جریان اصولگرایی برگزار شد و یک قشری از جریان اصولگرا در آن حضور داشتند با توجه به برگزاری آن، جریان اصولگرایی برای ادامه این وحدت چه اقدامی را بایستی انجام دهد؟

خوشبختانه در این روز افرادی از طیف های مختلف اصولگرایی حضور داشتند به این معنی که از احزاب، طیفها و شخصیت های مختلف بودند ومحدود به گروه خاصی هم نمی شد و این ورود خوب و قابل توجه بود. یک واقعیتهایی وجود داردو آن هم اینکه تشکل هایی که داریم ممکن است در مرامنامه ها با هم تفاوت هایی داشته باشند اما به وحدت حداکثری نرسند.

در کشور ما به لحاظ تفکری، گفتمان خط قرمز اصلاح طلبان وجود دارندکه بخاطر اینکه دردوره هایی که این افزاد روی کار آمدند کشور در مسائل فرهنگی، سیاسی و بین المللی اسیب هایی دیده است، این انسجام در مقابل بروز و ظهوری است که اصلاح طلبان دارند.

ضرورت دارد اصولگرایان انسجام بیشتری داشته باشندوبسمت وحدت حرکت کنند، اما اگر وحدت حداکثری ایحاد نشد بایستی در جهت همگرایی با گروه هایی که در جهت منویات امام و رهبری کار می کنند، گام برداریم.

دعوت از آیت الله مصباح برای محوروحدت اتفاق خوب دیگری است که افتاده. ایشان از ابتدا محورهای وحدت را مطرح می کردند و با انجام این معیارها وحدت پایدار خواهد بود. .اگر این جلسات ادامه بیابد گروه های دیگر اصولگرا هم به میدان می آیند.  

بنظر می رسد فراکسیون رهروان یک مدیریت قوی تری می خواهد

نماینده: غایبان اصولگرایی در این نشست چه پیامی را در فضای سیاسی کشورخواهند داشت؟

فراکسیون رهروان بایستی یک آسیب شناسی انجام دهد زیرا فراکسیون یکدستی نیست. در بین آنها اصولگرایان معتقد وپایبند به مبانی اصولی تا افرادی که خود رامستقل می دانند ونیز طرفداران دولت حضور دارند. این افراد با دیدگاه های مختلف نمی توانند در کنار یکدیگر کارهای تشکیلاتی انجام دهند، فعالیت های تشکیلاتی سازوکارهایی دارد و هماهنگی و تصمیم سازی می خواهد.

ما از خودشان می شنویم که نوعی درگیری درونی دارند وحالا هرچند در اعلام دیدگاه ها و مواضع می گویند ما یک دیدگاه مشترک داریم و هر ازچندگاهی اتفاقی که می افتد اینکه تزلزل هایی می بینیم که عنوان می کنند اگر فلان امتیازها را نگیریم منشعب می شویم و فراکسیون های جدیدی را تشکیل می دهیم.

بنظر می رسد فراکسیون رهروان یک مدیریت قوی تری می خواهدو اصولگرایان در آن باید راه خودشان را مشخص کنند.

و ما از اعضای آن شنیده ایم که این فراکسیون رکود دارد واگر این ساماندهی در این فراکسیون انجام شود بخش قابل توجهی از اصولگرایان به همگرایی و وحدت با دیگر تشکل ها و اقشار اصولگرایی می رسند.

نماینده: جامعه روحانیت مبارز کمیته انتخاباتی اش را برای انتخابات آینده مجلس فعال کرده است، جبهه پایداری برای انتخابات برنامه ای دارد و از چه زمانی فعالیت هایش را آغازمی کند؟

ما هنوز برای انتخابات کاری نکرده ایم و همان دیدگاه گفتمانی را داریم و برگزاری جلسات در تمام استان ها وجود دارد اعزام سخنران و مبلغ داریم برنامه های فرهنگی و بصیرت بخشی همه وجود دارد و با همان رویکرد فرهنگ حاکم برسیاست را درنظرداریم والبته فعالیت هایی برای گفتگو و نزدیک شدن به تشکل های مختلف انجام شده است.

مراجع باحضور زنان در ورزشگاه ها مخالفند و دراین باره مصوبه موافقی درمجلس وجودندارد

نماینده: آیا درمجلس برای ورود بانوان به ورزشگاه ها طرحی دارید؟

سیاست های ورزش بانوان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که حتی نحوه نمایش آن در رسانه که بایستی به چه صورت باشد را تشریح می کند، البته مراجع هم با حضور بانوان در ورزشگاه ها مخالفندو هیچ مصوبه ای در مجلس برای حضورزنان در ورزشگاه ها وجود ندارد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۹-۰۶ ۱۳:۵۱ 0 0

    درود بر بانوی فرهیخته و آگاه خانم دکتر آلیا
                                

نظر شما