شناسهٔ خبر: 70316 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دهمین دوره این جشنواره اول آبان آغاز به کار می‌کند

حضور قوی مستندهای ایرانی در جشنواره مستند الجزیره

دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند الجزیره که از اول آبان کار خود را آغاز می‌کند شاهد حضور قوی مستندهای ایرانی در این جشنواره است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند الجزیره، با شعار «گام‌ها» قرار است از پنجشنبه آتی(اول آبان) در قطر کار خود را آغاز کند.

بنابر این گزارش در این جشنواره که طی ۴ روز در دوحه برگزار می‌شود، ۱۶۱ فیلم از ۶۰ کشور جهان از جمله ایران برای به دست آوردن ۲۴ جایزه از جمله جوایز ویژه‌ای چون «جایزه شبکه الجزیره»، «جایزه آزادی‌های عمومی و حقوق بشر» و «جایزه کودک و خانواده» رقابت می‌کنند.

این جشنواره در ۴ بخش اصلی فیلم مستند کوتاه با ۴۵ فیلم، فیلم مستند نیمه بلند با ۵۱ فیلم، فیلم بلند با ۳۴ فیلم و بخش «افق‌های نو» با ۳۱ فیلم برگزار می‌شود.

* مهمترین مستندهای ایرانی؛ «به پشت تابلو نگاه کن» و «عروسک کاموایی»

اما بر اساس آمار جمع‌آوری شده از پایگاه رسمی این جشنواره از ایران ۶ فیلم در این جشنواره حضور دارد که مهمترین آنها مستند «به پشت تابلو نگاه کن» ساخته محسن برمهانی است که داستان سه نسل از زنان کشمیری را نشان می‌دهد.

این مستند که تصویربرداری آن ۳ سال طول کشیده است به مسئله گم‌شدن ۱۰ هزار مرد کشمیری از سال ۱۹۸۹ تاکنون و اثرات آن بر زندگی زنان این منطقه می‌پردازد.

این فیلم تولید شبکه مستند الجزیره و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ۸۵ دقیقه است که در بخش فیلم بلند این جشنواره به رقابت می‌پردازد.

دیگر فیلم ایرانی مستند «عروسک کاموایی» ساخته عزت‌الله پروازه است که موضوع این فیلم درباره فریبا معصومی یک دختر معلول در شهر فومن است که از طریق بافتن عروسک کاموایی هزینه‌های خود و خانواده‌اش را تامین می‌کند.

مستند ایرانی بعدی که به این جشنواره راه یافته است، مستند «تفتان» ساخته «هوشنگ میرزایی» است که داستان زندگی پیرمردی زاهدانی به نام سیدمحمدامین سیستانی را روایت می‌کند که توانسته با سنگ ریزه، ۱۳ هکتار بیابان خشک و بی‌آب و علف را تبدیل به یک مجتمع بزرگ تفریحی و فرهنگی کند و همچنین در این مجتمع با سنگ ریزه‌های رنگی و سنگ اضافه کارخانه‌های سنگ‌بری زیباترین مسجد جهان را بنا کند.

اما مستند بعدی مستند اجتماعی با نام «آخرین کوچ» ساخته «فریدون نجفی» است که روایت اختلاف دو طایفه را نشان می‌دهد که در نهایت با وساطت ریش‌سفیدان و بزرگان ایل به صلح و سازش می‌انجامد.

پنجمین مستند ایرانی حاضر در این جشنواره که با بقیه مستندهای حاضر در جشنواره الجزیره تفاوت دارد، مستند «از ایران، یک جدایی» ساخته آزاده موسوی و کوروش عطائی است که در آن جایزه اسکار فیلم «جدایی نادر از سیمین» و بحث‌های پیرامون آن روایت شده است.

و ششمین مستند حاضر در این جشنواره نیز مستند زیست‌محیطی «پرواز در آب» است که  درباره لاک‌پشت‌های دریایی چابهار که جهت تخم‌گذاری و تولید مثل به این منطقه می‌آیند، ساخته شده است.

*برگزاری نمایشگاه تولیدات تلویزیونی در حاشیه جشنواره مستند الجزیره

بنابر این گزارش بنابر اعلام جشنواره مستند الجزیره، فعالیت کمیته داوران این جشنواره که شامل ۱۵ نفر از کشورهای مختلف جهان از جمله «امیر اسفندیاری» از ایران است از روز گذشته آغاز شده است.

از جمله دیگر خصوصیات این جشنواره برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌هایی در حاشیه این جشنواره و برگزاری یک نمایشگاه تولیدات تلویزیونی با حضور ۴۸ شرکت از جمله شبکه‌های تلویزیونی و ناشران از ۱۶ کشور جهان است.

به گزارش فارس، جشنواره مستند الجزیره یکی از مهمترین جشنواره مستند جهان است که در سال‌های اخیر حضور جریان مستندسازان متعهد ایرانی در این جشنواره توانسته است موفقیت‌های زیادی را نصیب ایران کند.

در آخرین مورد در هشتمین دوره این جشنواره فیلم مستند «مشتی اسماعیل» توانست جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند این جشنواره را از آن خود کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما