شناسهٔ خبر: 69334 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ادعای جدید سازمان سیا علیه ایران

سازمان سیا یک پایگاه خبری مدعی شد : اسناد منتشر شده سازمان سیا نشان می‌دهد آمریکا در دهه‌۱۹۸۰ به عربستان کمک کرده تا حمله ایران به دکل‌های نفتی عربستان را دفع کند.

به گزارش نماینده به نقل از بیزینس اینسایدر، در اسناد تازه منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ادعا شده که ارتش آمریکا با ارائه اطلاعات به عربستان در سال ۱۹۸۷ به این کشور کمک کرده تا طرح ایران برای حمله به دکل‌های نفتی‌اش را دفع کند.

این پایکاه خبری در ادامه مدعی شد: اسناد سازمان سیا نشان می‌دهد ارتش آمریکا در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی، در زمانی که جنگ عراق علیه ایران رو به پایان بود تمرکز خود را روی خلیج فارس و کنترل منطقه بیشتر کرده بود. از این رو آمریکا در اکتبر ۱۹۸۷ توانسته به دفع یک حمله که می‌توانست تاسیسات زیربنایی نفتی عربستان را هدف قرار دهد کمک کند.

در این اسناد که در مقاله‌ای با عنوان " ما بر خلیج (فارس) نظارت کردیم، در نشریه‌ مطالعات در مسائل استراتژیک منتشر شده همچنین ادعا شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اوایل سال ۱۹۸۷ در حال ساخت یک پایگاه دریایی کوچک در شمال خلیج فارس بوده که به سلاح‌های اتوماتیک و پرتاب کننده راکت مجهز بوده است.

بیزینس اینسایدر در ادامه یادآور شد: عربستان یکی از حامیان اصلی رژیم صدام حسین دیکتاتور سابق عراق بود که جنگ با ایران را آغاز کرد. این کشور در همان سال ۱۹۸۷ توانست با حدود ۶۰ حمله مقابله کند و این کار را به کمک اطلاعات ماهواره‌ آمریکا انجام داده است.

سازمان سیا در حالی این اطلاعات را منتشر کرده است که ایران و عربستان دست به بهبود روابط میان خود زده‌اند. به نظر می‌آید این ادعاعا تلاشی است جدید در راستای تفرقه افکنی میان این دو کشور که از بازیگران اصی منطقه خاورمیانه به شمار می‌آیند و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه.

 

نظر شما