شناسهٔ خبر: 68989 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ماهواره‌های ظفر، طلوع و پارس به فضا پرتاب می شود

حمید فاضلی قائم‌مقام سازمان فضایی کشور با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت این سازمان گفت: ماهواره‌های ظفر، طلوع و پارس با حامل‌های سنگین به فضا پرتاب می‌شوند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم،حمید فاضلی قائم مقام سازمان فضایی کشور در حاشیه مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های این هفته که در جهان و ایران اظهار داشت: در آغازهفته جهانی فضا هستیم، این هفته فرصتی برای همه کشورهای علاقه‌مند به حوزه فعالیت‌های فضایی و ترویج و توسعه فعالیت‌های فضایی است.

وی گفت: نهادهای بین‌المللی در این هفته فعالیت‌های فضایی را همه ساله انجام می‌دهند و در ایران نیز از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه برنامه‌هایی در این زمینه به منظور ترویج و تشویق نوجوانان، نونهالان و آگاه سازی و فرهنگسازی درجهت استفاده از فعالیت‌های فضایی به خصوص در زمینه بهبود زندگی انجام می‌شود.  

فاضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی عنوان می‌کنند فعالیت در کشور کمرنگ‌تر شده است یادآور شد: بنده به هیچ وجه این مسئله را تایید نمی‌کنم، اعتبارات خوبی در دولت تدبیر و امید به ما ابلاغ شده است و امسال در راستای فعالیت‌های جدید تخصیص‌های خوبی دریافت کرده‌ایم.  

قائم مقام سازمان فضایی کشور با اشاره به اینکه فعالیت‌های فضایی بسیاری های‌تک و از دانش بالایی برخوردار است گفت: بنابر این این فعالیت‌ها نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد اینکه زیرساختها کاملا آماده شود، معمولا کشورهایی که در این حوزه برنامه‌های کوتاه مدتی را پیش‌بینی می‌کنند برنامه‌هایشان بین ۵ تا ۱۰ ساله است و عمدتا ۲۰ تا ۴۰ سال پیش‌بینی خواهند داشت.

وی تاکید کرد: ما در این زمینه ابدا با کندی مواجه نیستیم زمانی دستاورد و نتایج خوب در فرصت‌هایی حاصل می‌شود و زمانی باید برای رسیدن به این دستاوردها تلاش کنیم تا فرصت‌های جدیدی ایجاد شود.

فاضلی در ادامه با اشاره بر اهم برنامه‌های کوتاه مدت فضایی کشور گفت: برنامه‌هایی که از قبل پیش‌بینی کرده‌ایم را ادامه می‌دهیم برنامه‌‌هایی مانند ماهواره‌ای که پیش‌بینی کردیم مانند ماهواره شریف‌سطح و ناهید، ماهواره سازمان فضایی و دیگر ماهواره‌هایی که به دست همکاران ما در دست توسعه است و انشاءالله با حامل‌های پرقدرت‌تر که به صحنه خواهند آمد پرتاب محموله‌های سنگین‌تر فضایی را که با کمک دانشگاه‌ها و یا در سازمان فضایی در دست توسعه است داشته باشیم.  

وی گفت: ماهواره ظفر، طلوع و ماهواره پارس ماهواره‌هایی هستند که با کمک حامل‌های سنگین‌تر انشاءالله پرتاب خواهد شد.  

فاضلی گفت: در زمینه ماهواره‌های مخابراتی هم در تلاش هستیم که تامین، ساخت و بومی‌سازی ماهواره‌های مخابراتی را در دست کار داریم.

قائم مقام سازمان فضایی کشور در خصوص اینکه آیا قرار است سازمان فضایی منحل شود، گفت: یکپارچگی این سازمان مورد تاکید ماست و معاون اجرایی رئیس جمهور نیز به این امر تاکید داشتند بنابراین نگرانی خاصی نیست و من در سخنانم خواستم بگویم که واقعا دستاوردهای خوبی در این زمینه در کشور ایجاد شده است.

نظر شما