شناسهٔ خبر: 68941 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شماره ۲۱۳ نشریه پنجره منتشر شد

تازه‌ترین شماره هفته‌نامه پنجره با پرونده‌های مختلفی در زمینه‌های سیاست، ادبیات، اقتصاد و... بر روی پیشخوان کیوسک‌های مطبوعاتی نشست.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، جلد شماره ۲۱۳ نشریه پنجره مربوط به روابط اخیر میان مسکو و تهران و چرخش دولت روحانی به سمت کشور روسیه است. باشگاه اهل قلم در ادامه شماره های پیشین یادداشت هایی از رضا داوری اردکانی(آزادی و عدالت مضمر در توسعه سیاسی)، احمد رهدار(جریان‎شناسی تمدن اسلامی در جهان اسلام)، جواد محدثی(شناخت علایم تواضع و تکبر)، محمد منصورهاشمی(بازیابی مولفههای رنسانس در شکوفاییهای اسلامی) و سید محمد روحانی(چرا به ولایت مطلقه فقیه نیازمندیم؟) به بررسی مسائل گوناگونی در حوزه اندیشه، دین و فلسفه پرداخته است.

بخش ترجمه نیز که پای ثابت هر شماره از این هفته نامه است موضوعات متنوعی چون چه‎کسی داعش را ایجاد کرد؟ ‌‌، ‌ آیا جهان عرب همیشه نیازمند قیمومیت است؟، ایران و عربستان در پرونده لبنان، نارضایتی آمریکاییها از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات و عبدالملک الحوثی کیست؟ را از دریچه رسانه های الاخبار، السفیر، صدی البلد، گلوبال ریسرچ و میدل ایست آی مورد بررسی قرار داده است.

برخورد‎های صفر و صدی با سفر روحانی به نیویورک

سرویس سیاست خارجی نشریه پنجره در این شماره، به طور مفصل پیامدها و نتایج سفر دکتر روحانی به نیویورک را مورد بررسی قرار داده است. سعید صدرائیان دبیر سیاسی نشریه تماس تلفنی سال گذشته و نیز دیدار امسال روحانی با دیوید کامرون را علت پررنگ تر شدن حواشی این سفرها نسبت به محتوای آن ها دانسته است. محمد قادری در یادداشتی با عنوان بی ادبی با برنامه بچه روباه، پذیرش درخواست ملاقات نخست‎وزیر انگلیس با حسن روحانی را به دور از عقلانیت سیاسی دانسته و تاکید کرده است که به‎دلیل تداوم زیاده خواهی آمریکایی‎ها در تحمیل خواسته‎‎های نامشروع خود و از سوی دیگر به‎دلیل ایستادگی تیم ایرانی بر خطوط قرمز تعیین شده توسط رهبر انقلاب، عملا رسیدن به هرگونه توافقی در خلال مذاکرات هسته ای تنها منوط به کوتاه آمدن یکی از طرفین از خواسته‎‎های خویش است. در ادامه دکتر مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با پنجره ضمن مثبت دانستن کلیت سفر روحانی به نیویورک سخنان کامرون را تلاشی برای تحت فشار قرار دادن ایران در آستانه مذاکرات نهایی برای دستیابی به معاهده یا توافق‌نامه هسته‎ای تلقی کرده است. منصور حقیقت پور نیز در مصاحبه ای دیگر تاکید کرده است که امیدی به مذاکرات هسته ای میان ایران و شش کشور ندارد. در ادامه حمیدرضا کاظمی نگاهی متفاوت به سفر روحانی به آمریکا داشته و گفته است که اگر سخنان روحانی و بن بست کنونی در مذاکرات را با سخنان بسیار کوتاه اوباما درباره ایران را در کنار هم قرار دهیم، شاید به این نتیجه برسیم که تهران و واشنگتن خودشان را برای عدم دستیابی به توافق آماده می‎کنند.

بررسی مذاکرات ایران و غرب با توجه به مواضع کامرون و اوباما، حاشیه های جذاب‌تر از متن، نخست‎وزیر انگلستان، آگاهانه احمقانه سخن گفت، تحلیل مذاکرات هسته‎ای در نیویورک در گفت‎وگو با دکتر سید علی خرم، بهانه‎ای برای عدم توافق، کاخ سفید و کرملین بازیگران اصلی در مذاکرات هسته‎ای ایران، بایسته‌های رژیم حقوقی خزر از جمله گفت و گوها و یادداشت های دیگر پرونده سیاست خارجی نشریه پنجره این هفته است.

بازار پرسود و سوداگر بسیار!

اما بخش اقتصاد پنجره این هفته مالیات عایدی مسکن را مورد بررسی قرار داده است. علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران در گفت و گو با پنجره تاکید کرده که شخص دکتر علی لاریجانی، شرایط کنونی اقتصاد را برای تصویب چنین لایحه ای در کشور مهیا ندانسته است اما با این حال همه از حذف بند مالیات بر عایدی مسکن تعجب کردند. کریم زاهدی در ادامه طی یادداشتی به جای خالی مالیات بر معاملات مسکن  در طرح تحول نظام مالیاتی اشاره کرده است و رئیس اتحادیه املاک تهران  نیز در مصاحبه ای به واکاوی مالیات بر معاملات مسکن پرداخته است. طه موسوی نیز در پایان رابطه مالیات عایدی مسکن با تورم را بررسی کرده است.

نگاهی به سلیقه محوری در اعمال ممیزی

بخش ادبیات پنجره در این شماره ممیزی کتاب و مطبوعات را زیر ذره بین خود برده است و تاکید کرده است که این موضوع را هم میت توان به عنوان فرصت و هم به عنوان تهدید دید. سعید ابوالقاسمی در یادداشتی نگاهی اجمالی به ممیزی کتاب و مطبوعات در ایران انداخته است و در ادامه علی شجاعی صائین رئیس دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی وزارت ارشاد تاکید کرده است که همه کتاب ها براساس ضوابط چاپ  نمی‌شوند. اما بخش اصلی این پرونده میزگرد محسن پرویز، معاون فرهنگی اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نجف‌علی میرزایی، مدیر عامل فعلی موسسه خانه کتاب است. در این میزگرد به موضوعاتی چون ممیزی، ممنوع القلم‌ها، حقوق ناشران و مولفان، جلسه با مدیران وزارت اطلاعات و... پرداخته شده است.

ضمیمه رایگان پنجره

امید مهدی نژاد در ضمیمه پنجره با دکتر مرتضی گودرزی دیباج، نقاش، پژوهشگر و مدیر فرهنگی گفت و گویی انجام داده است. بخش تاریخ شفاهی ضمیمه پنجره نیز عذرخواهی از روسیه به سبک فتحعلی شاه را بازخوانی کرده است.

 

نظر شما