شناسهٔ خبر: 64539 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

هفته‌نامه پنجره با عنوان "استیضاح پس از استیضاح" منتشر شد

پنجره شماره ۲۰۷ هفته‌نامه پنجره با عنوان "استیضاح پس از استیضاح" منتشر شد.

به گزارش نماینده به نقل از «نسیم» تـازه ترین شماره هفته نامه پنجره با پرونده های مختلفی در زمینه های سیاست، هنر، اقتصاد و... بر روی پیشخوان کیوسک‌های مطبوعاتی نشست. تصویر جلد این شماره پنجره وزیر سابق علوم یعنی کامران دانشجو است که این روزها بحث بورسیه های زمان وزارت وی یکی از بحث های داغ مطبوعات و رسانه های کشور است. پنجره در این شماره  درباره ی مسائل گوناگونی چون زندگی شخصی دانشجو، ماجرای انتخابات ۸۸، کلیپ منتشر شده منسوب به او و بورسیه ها وی  را مورد پرسش قرار داده است ...باشگاه اهل قلم در ادامه شماره های پیشین یادداشت هایی از احمد رهدار(آغاز انحطاط تمدن با نشاط غرب در قرن بیستم)، دکتر محمدتقی سبحانینیا(تاملی در ضرورت توجه به ساماندهی و ساخت مساجد)، جواد محدثی(دین حدیث و کلام شیعی به افاضات امام شهید)، سیدمحمد روحانی (شکست جادوگران با ضربه فنی) به بررسی مسائل گوناگونی در حوزه اندیشه، دین و فلسفه پرداخته است.

بخش ترجمه نیزکه پای ثابت هر شماره از این هفته نامه است موضوعات متنوعی چون ایران وغرور قدرت، قوت قلب حماس، ابولای آمریکایی، بزنگاه تاریخی برای العبادی، خیال‌های پست آدمکش‌ها و شورش در پاکستان را از دریچه ی رسانه هایی مانند نیوزویک، اکونومیست، گلوبال ریسرج و الشروق مورد بررسی قرار داده است. گفت‌و‌گوی امیدمهدی نژاد با خسرو دهقان، منتقد و مدرس قدیمی سینما به همراه بسته معرفی کتاب در حوزه طب سنتی هم از بخش‌های جذاب ضمیمه رایگان این هفته پنجره است.

از داستان بورسیه تا تاریخچه ی استیضاح ها

سرویس سیاست داخلی این نشریه بخش اول این شماره خود را با یادداشت گارانتی بیفایده لاریجانی آغاز کرده و درکنار یادداشت ازاین ستون تا آن ستون فرجی نبود به بررسی رویدادهای استیضاح وزیرعلوم ونیز جلسه مجلس در این باره  پرداخته است.

 قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد در مجلس نهم و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح در گفت و گویی استیضاح انجام شده را استیضاحی حقوقی و فنی خوانده است و در مقابل داریوش قنبری نماینده سابق مجلس استیضاح را اخلال در روند کار دولت دانسته و گفته است که این روزها  طیف تندرو، به بهانه فتنه و با مطرح کردن نام فتنه خودشان دنبال فتنهگری در مردم هستند.

در گفت و گویی دیگر حسن مسلمی نائینی مدیرکل وقت بورس وزارت علوم بورسیه های انجام شده در دولت سابق را کاملا قانونی دانسته است. نیم‌نگاهی به روند اعطای بورسیه‎‎های غیرقانونی در دولت نهم و دهم و واکاوی رفتار وزارت علوم در دولت دکتر احمدینژاد از جمله یادداشت های دیگر این هفته نامه پیرامون بورس وزارت علوم است.   لیلا ممتحن در بخش پایانی این سرویس به بررسی اسیضاح های رخ داده در دولت های پس از انقلاب پرداخته است.

وقتی مالکی درایت به خرج داد

بررسی تحولات سه کشور منطقه یعنی عراق، افغانستان و عربستان و هم چنین گریزی به تحولات فرگوسن آمریکا بخش های گوناگون این هفته سرویس سیاست خارجی پنجره است.

واکاوی دلایل صدور حکم اعدام شیخ نمر باقرالنمر و نیزاهمیت استراتژیک شرقیه و نقش رهبری شیعی مطالبی پیرامون بازداشت شیخ نمر و تحولات عربستان است. هم چنین دکتر حسن هانیزاده، کارشناس سیاست خارجی، دکتر شیخ‌الاسلام، کارشناس مسائل سیاسی و مشاور سیاست خارجی رئیس مجلس و دکتر مسعود اسداللهی، پژوهش‌گر و کارشناس مسائل خاورمیانه  در گفت و گوهایی به بررسی مسائل و تحولات عراق و حزب الدعوه و استعفای نوری مالکی پرداخته اند.

پدیدهای به نام تنبلیسم

بخش فرهنگ عمومی هفته نامه پنجره در پرونده ای انتظارات جوان امروزی و تقلا در راه‌های میانبر ثروتمند شدن را مورد مداقه قرار داده و تلاش کرده است  پدیده تنبلی و تن‌پروری در بین برخی از جوانان را مورد بررسی قرار دهد.

  احمد کارخانه در یادداشتی آثار منفی تبلیغات میلیاردی در تخریب فرهنگ کار و تلاش را برشمرده است و حجت‌الاسلام سرلک نیز در گفت وگویی به این سوال پاسخ داده است که چرا برخی از جوانان جامعه درعین‌حال که خواهان رفاه و آسایش بیشتر در کنار کسب درآمد بالاتر هستند هیچگاه به مضاعف کردن کار خود و گسترش فعالیتشان فکر نمیکنند. اما در ادامه افشین طباطبایی از بایدهای تغییر رفتار جوانان جامعه برای دوری از تنبلی گفته است و جعفر دهقان، بازیگر سینما در گفت و گویی در همین باره از مسافر کشی های خود روایت کرده است. شاخص تنبلی در کشورهای مختلف نیز از جمله دیگر بخش های متنوع این پرونده است. این یادداشت  براساس آمار و اطلاعات سازمان جهانی کار، میزان ساعات کار هفتگی و میزان ساعات کار مفید آمده و تا حد امکان موضوع آموزش و فرهنگ کسبوکار شاخص مورد نظر در این کشورها  را بررسی کرده است