شناسهٔ خبر: 67579 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

خرازی: درگیر جنگ نرم هستیم؛ باید بصیریت و بینش داشته باشیم

کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه پیروزی در دفاع مقدس به دلیل بینش و بصیرت جامعه بود، گفت: با بینش و بصیرت می توان از عهده جنگ نرم امروز برآمد.

به گزارش  نماینده به نقل از ایرنا، «کمال خرازی» روز شنبه در مراسم حماسه نگاران یادواره خبرنگاران و عکاسان ایرنا در دفاع مقدس افزود: بدانیم که اگر آن روز درگیر جنگ فیزیکی و روانی شدیم و از عهده آن برآمدیم به دلیل بینش و بصیرتمان بود.

مدیرعامل اسبق ایرنا ادامه داد: امروز هم درگیر یک جنگ نرم هستیم و اگر آن شناخت، بینش و بصیرت بر ما حاکم باشد از عهده این جنگ نرم هم به خوبی برمی آییم.

وی با تشکر از مدیرعامل ایرنا به دلیل برگزاری مراسم تجلیل از خبرنگاران و شهدای عکاس و خبرنگار دوران دفاع مقدس گفت: امیدوارم که این کار مایه برکت و حرکت جدید در ادامه کار انعکاس اخبار ایثاررزمندگان و شهدای عزیزی که هرچه داریم از آنها است، باشد.

خرازی به جمله ای از شهید چمران که بشکند قلمی که ننویسد به یاران خمینی (ره) چه گذشت اشاره کرد و گفت: خبرنگارانی که در جبهه جنگ بودند به واقع پیروان راستین شخصی مثل چمران بودند. شخصیتی که اهل تظاهر و خودستایی نبود و خلوص کامل بود.

وی ادامه داد: خبرنگاران به تبعیت از چنین شخصیتی شاهد ایثارگری رزمندگانی بودند که با خلوص و پاکی از آنچه که داشتند می گذشتند و وجود خودشان خالصانه تقدیم انقلاب می کردند.

مدیرعامل اسبق ایرنا با بیان این که وقتی کسی شاهد هست خودش مطرح نیست گفت: عکاسی که عکس می گیرد از واقعه، عکس خودش را که نمی گیرد، عکس واقعه را می گیرد. عکس دیگران را می گیرد یا خبرنگاری که می نویسد و وقایعی را گزارش می کند خودش را که گزارش نمی کند بلکه وقایعی که دیگران در آن هستند را گزارش می کند.

وی با بیان این که خبرنگاران و عکاسانی به جبهه ها ی جنگ می رفتند و نامی از آنها نبود، ادامه داد: این نشان دهنده خلوص پاکی و ایثار خبرنگار است که ما این را در دوران جنگ به خوبی تجربه کردیم.

خرازی یادآور شد: ارزش کار خبرنگار و عکاس جنگ در این بود که بی توقع در اختیار دفاع مقدس باشد.

خرازی به رسانه هایی که در دوران جنگ فعال بودند اشاره کرد و گفت: رسانه ها نقش مهمی را در انعکاس جنگ داشتند و کاری که می کردند مبتنی بر اصول علمی خبرنگاری بود.

مدیرعامل اسبق ایرنا یادآور شد: در خبرگزاری سعی می شد اخبار با سرعت کامل پخش شود برای این که اخبار نادرستی که دیگران پخش می کردند جا پیدا نکند و خبرگزاری در دقت، صحت اخبار درست عمل می کرد که بعدا نقض نشود و در این کار موفق بود ...

وی در ادامه به انتخاب کلمه مبتنی بر اصول علمی اشاره کرد و گفت: در زبان شناسی وقتی کلمه درستی را انتخاب می کنید این کلمه در عمق وجود انسانها تاثیر می گذارد. پایدار و ماندگار می شود که نمونه های آن را در دوران جنگ شاهد هستید.

خرازی با بیان این که دفاع مقدس کلمه ای بود که مجموعه های خبری آفریدند و در ستاد تبلیغات جنگ انتخاب شد گفت: دفاع مقدس یک بار شناختی بسیار عمیقی دارد که جنگ ما جنگ عادی نیست یک دفاع است و یک دفاع مقدس است یا کلمه خونین شهر که انتخاب شد برای خرمشهر بعد از سقوط باز یک بار شناختی و عاطفی بسیار عمیقی را داشت.

وی در ادامه گفت: خبرنگاران این چنین ایثارگرانه و خالصانه با تمام وجود در اختیار جبهه های جنگ بودند، چه آنهایی که شهید شدند و چه آنهایی که جانباز شدند و امروزه نشانه وجود پربرکتشان در دوران جنگ در اختیار ما است و چه آنهایی که به اسارت رفتند و آزاده هستند همه اینها نمونه هایی هستند که امیدواریم که خداوند این توانایی را بدهد که از راه آنها استفاده کنیم.

نظر شما