شناسهٔ خبر: 64289 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

زیباکلام هم حامی «ندا» شد

اصلاح طلبان صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از شکل‌گیری تشکل «نسل دوم اصلاح‌طلبان» حمایت کرد.

به گزارش نماینده، علی‌رغم برخی مخالفت‌های شخصیت‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب با شکل‌گیری تشکل موسوم به «نسل دوم اصلاح‌طلبان» صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب از شکل‌گیری این تشکل (ندا) حمایت و تأکید کرده است که "تصمیم جوانان اصلاح‌طلب برای فعالیت سیاسی، اقدامی صحیح و درست است که باید از سوی دیگر اصلاح‌طلبان حمایت شود".

وی در گفت‌وگوی خود با روزنامه اعتماد در این باره تصریح کرده است: "معتقدم تأسیس این تشکل قطعاً حرکت صحیحی است و با باز شدن فضای سیاسی کشور بعد از به روی کار آمدن دولت یازدهم کاملاً همخوانی دارد. به‌دلیل اینکه یکی از تبعات منفی که در جامعه به‌دنبال حوادث سال ۸۸ به وجود آمد نوعی دلزدگی و بی‌تفاوتی به‌خصوص میان اقشار و لایه‌های جوان‌تر جامعه نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بود. اکنون تغییری که در فضای سیاسی کشور به وجود آمده مبین این مطلب است که جوانان کشور بار دیگر سعی در نزدیک شدن به عرصه سیاسی و اجتماعی کشور دارند".

زیباکلام البته در پاسخ به سؤالاتی که حاکی از نگرانی‌های اصلاح‌طلبان درباره بروز انشعاب در این جناح سیاسی پس از شکل‌گیری ندا است، می‌گوید که از این بابت نگرانی ندارد.

 طی روزهای گذشته پس از شکل‌گیری تشکل «ندا»، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از جمله هفته‌نامه صدا و روزنامه آرمان در گزارش‌هایی از شکل‌گیری این تشکل اظهار نگرانی کردند. روزنامه آرمان در گزارش خود که با  ادبیاتی توأم با حمله شدید به این تشکل همراه بود، به آنان تذکر داده بود که اگر به کار خود ادامه دهند با آنان همچون «اصلاح‌طلبان بدلی» رفتار خواهد شد.

ندا (نسل دوم اصلاح‌طلبان) تشکلی است که اخیراً با حضور برخی چهره‌های جوان اصلاح‌طلب که پیش از این بخش عمده‌ای از آنان در شاخه جوانان حزب مشارکت فعالیت داشتند،   و البته با محوریت صادق خرازی تشکیل شده است.

ندا یک هسته مرکزی دارد که حدوداً ۱۲ نفر است و آنها جلسات خود را مرتباً با صادق خرازی برگزار می‌کنند و آن‌گونه که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نوشته‌اند، این تشکل برای انتخابات مجلس برنامه دارد.
یکی از اعضای مرکزی این تشکل به یکی از هفته‌نامه‌های مطرح اصلاح‌طلبان گفته است که بعد از سال ۸۸، نسل اول اصلاح‌طلبان گویی تمایلی برای ورود به عرصه سیاست نداشتند ولی جوانان انگیزه و پتانسیل زیادی داشتند. ولی بی‌رغبتی سران حزب و بزرگان اصلاح‌طلب برای ورود به انتخابات مختلف مانع جدی آنها بود.

یکی دیگر از اعضای همین تشکل می‌گوید: نسل اول ما آرمانی به سیاست نگاه می‌کند اما ما عملگرا هستیم. این تفاوت عمده ما با آنهاست.

از محمدرضا تاجیک در برخی نشریات به‌عنوان چهره فکری و تئوریک این جریان یاد می‌شد اما محمدرضا تاجیک روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم و در پاسخ به "هفته‌نامه صدا و برخی رسانه‌ها در گزارش‌‌‌های خود شما را به عنوان تئوریسین و چهره فکری تشکل «ندا» (نسل دوم اصلاح‌طلبان) معرفی کرده‌اند" ضمن تکذیب این مسئله تأکید کرد: بنده به‌لحاظ فکری از کارهای نو، حرکت‌های نو و فکر نو استقبال می‌کنم اما به هیچ وجه در جریان این تشکل (ندا) نیستم و با هیچ‌کسی در این باره حتی یک جلسه‌ هم نداشته‌ام، نه با آقای صادق خرازی و نه با فرد دیگر.

وی با بیان "نمی‌دانم این تشکل چه مانیفست، اساسنامه و منشوری برای خود تدوین کرده است و رهبری آن را چه شخصی به‌عهده دارد" خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در این بین یک اشتباهی صورت گرفته و آن اینکه با توجه به اینکه بنده مطالبی را درباره «نواصلاح‌طلبی» مطرح کرده‌ام و بعد از بنده نیز آقای خرازی مطالبی را در همین فضا و البته به‌زعم خودشان مطرح کردند، دوستان به‌اشتباه این دو (نواصلاح‌طلبی و ندا) را یکی دانسته‌اند.

تاجیک تأکید کرد: این اشتباه در حالی صورت می‌گیرد که هیچ هماهنگی‌ای در این باره بین من و آقای خرازی صورت نگرفته و حتی یک تماس تلفنی هم برقرار نشده است.
این چهره فکری اصلاح‌طلبان و استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان بار دیگر تأکید کرد: "البته من نسبت به این موضوع منفی نگاه نمی‌کنم و هر جریان تازه‌ای که بخواهد شکل بگیرد، نگاه من نسبت به آن مثبت است".

یکی از شخصیت‌های محوری در تشکل تازه‌تأسیس ندا (نسل دوم اصلاح‌طلبان) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با تایید خبر تأسیس تشکل ندا گفت: بحث‌هایی در رابطه با این تشکل شده است که مقداری از آن درست و مقداری هم نادرست و دروغ است ولی با این حال اصل این خبر درست است.
وی در مورد تعیین سخنگوی تشکل ندا نیز گفت: آقای هادی حیدری به عنوان سخنگوی تشکل ندا (نسل دوم اصلاح‌طلبان) انتخاب شده است و براساس تصمیم حزب قرار است فقط وی در مورد مسائل این حزب صحبت کند.

به گزارش تسنیم، هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه شرق است.

این فعال سیاسی که خواست نامی از وی در مصاحبه درج نشود، درباره اظهارات محمدرضا تاجیک نیز گفت: من صحبت‌های آقای تاجیک را خوانده‌ام و ایشان کاملاً درست می‌گویند ما تاکنون صحبت و یا جلسه‌ای با آقای تاجیک نداشتیم.

نظر شما