شناسهٔ خبر: 63607 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

در اجلاس دبیران استانی موتلفه اسلامی مطرح شد؛

آیت الله حسینی بوشهری: اختلاف سلیقه‌ها نباید به اصول خدشه وارد کند/ توصیه به احزاب سیاسی

حسینی بوشهری عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: احزاب باید تمام توان خود را برای هدایت صحیح فکری مردم قرار دهند و رعایت حدود مرزها و تصمیمات کلان و لزوم اجماع در نظر و حفظ و رعایت اصول باید در دستور کار احزاب قرار گیرد.

به گزارش نماینده، به نقل از «نسیم» آیت الله حسینی بوشهری، عضو جامعه مدرسین و رئیس حوزه علمیه قم  در اجلاس دبیران استانی حزب موتلفه با اشاره به فلسه وجودی احزاب اظهار داشت: فلسفه وجودی پیدایش احزاب از ابتدا برای حفظ و تاثیرگذاری در قدرت سیاسی جامعه بوده است و احزاب منتقل کننده دیدگاه‌ها و اصول به جامعه هستند.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری رقابت سیاسی بین احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف  امری طبیعی است، جریان‌های سیاسی کشور را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته جریاناتی هستند که به انقلاب، اسلام، نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و رهبری پایبند و معتقد هستند و در این خصوص مواضع روشنی دارند و دسته دوم هم کسانی هستند که چه قبل و چه بعد از انقلاب حتی گاهی با پنهان کاری اعتقادی به نظام و رهبری نداشتند و حتی برخی از آنها در ابتدای انقلاب معتقد بودند و بعدا تغییر مسیر دادند.

عضو جامعه مدرسین افزود: آنچه در نظام مبتنی بر ولایت روشن است این است که این گروه دوم جایی برای تلاش و موفقیت ندارند اما گروهی که نظام را قبول دارند ممکن است در بین آنها اختلاف سلیقه وجود داشته باشد اما آنچه که مهم است با وجود اختلاف سلیقه و ضائقه، آنها معتقد به حرکت به سمت هدفی کلی هستند؛ این مجموعه باید بر اصول کلی یک وحدت و اتفاق نظر داشته باشند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه اختلاف سلیقه‌ها نباید به اصول خدشه وارد کند گفت: بهترین خط مشی‌ها مسیر و خط مشی است که امنیت ایجاد کند و فصل‌الخطاب باشد و این خط مشی مسیر پیامبر و اهل بیت است.

رئیس حوزه علمیه قم اظهار داشت: در شرایطی که امام معصوم برای هدایت و تعیین مسیر در جامعه نیست، پیروی از علما در زمان غیبت می‌تواند برای تشکل‌ها و احزاب تاثیری مثبت داشته باشد.

به گفته عضو جامعه مدرسین احزاب معتقد به نظام جمهوری اسلامی نمی‌توانند با یکدیگر فاصله زیادی داشته باشند و باید در کنار یکدیگر رقابت کنند.

وی وجود سلیقه های مختلف را از اعتقادات امام(ره) دانست و افزود: امام بر این باور بودند که اختلاف رای و مباحثه نباید منجر به دو دستگی و دشمنی شود، بنابراین شرط فعالیت احزاب پذیرش مبانی اسلامی است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه برای انجام کار سیاسی در کنار یکدیگر باید کار برای رضای خدا اصل باشد گفت: احزاب باید تمام توان خود را برای هدایت صحیح فکری مردم قرار دهند و رعایت حدود مرزها و تصمیمات کلان و لزوم اجماع در نظر و حفظ و رعایت اصول باید در دستور کار احزاب قرار گیرد.

وی با اشاره به احادیث ائمه اطهار درخصوص کار حزبی گفت: طبق فرمایش ائمه اطهار و احادیث، شش اصل برای کار احزاب اسلامی وجود دارد؛ "آینده نگری، آسیب شناسی، استفاده از فرصت‌ها، نقدپذیری، تصمیم آگاهانه و همراهی با مردم برای داشتن حمایت آنها".