شناسهٔ خبر: 63585 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

صفار هرندی:باید تابع ارزش‌های شرعی و قانون اساسی باشیم

صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما باید تابع ارزش‌های شرعی و قانون اساسی باشیم هیچ قانونی و اقدامی نباید اجرا شود مگر این که حجتی شرعی و اسلامی داشته باشد.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، محمدحسین صفار هرندی در دوره آموزشی تشکیلاتی خط امام، در رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی با انتقاد به سخنان رئیس جمهور اظهار کرد: گفته‌های اخیر آقای روحانی مبتنی بر اعتدال نبود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: اینکه شما خطاب به کسانی که برای همکاری دعوتشان کرده‌اید بگویید به جهنم بروید تا جای گرم پیدا کنید و با نظر منتقدان این‌گونه برخورد کنید، معنای اعتدال نیست.

وی با بیان این که دانش یکی از پایه‌های الگوی پیشرفت اسلامی است اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها در سخنانشان خطاب به دانشگاهیان گفته‌اند که نخستین وظیفه در دانشگاه کسب علم است و این نگرانی‌هایی که در رابطه با وزارت علوم مطرح می‌شود به این دلیل است که با این شیوه مدیریتی حرکت علمی کشور پس از مدتی با مشکل مواجه خواهد شد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که الگوی پیشرفت ما بایستی الگویی ایرانی و اسلامی باشد، اظهار کرد: توسعه یک مفهوم ایدئولوژیک و یک مکتب فکری است و جلوه‌های مختلف گفتمان حاکم بر جوامع غربی نیز متاثر از نگاه ان‌ها به توسعه و پیشرفت است.

وی با اشاره به سخن بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد این‌که دچار رکود، ذلت و وضعیت برخی قبل از انقلاب نشوید و دائم در حال پیشرفت باشید، عنوان کرد: وضعیت حال و گذشته ما در خصوص پیشرفت نباید یکسان باشد.

وی درباره این‌که برخی افراد معتقدند که الگوی پیشرفت ما باید مطابق برخی کشورها همچون آمریکا یا غرب باشد اظهار کرد: الگوی پیشرفت ما باید دین را در بر داشته باشد.

صفار هرندی، الگوی مناسب برای پیشرفت در نظام اسلامی را مطابق با گفتمان اسلامی انقلاب و همسو با ارزش‌هایی چون عدالت و اعتدال معرفی کرد.

وی با بیان این‌که وجه مشترک نظام‌های لیبرال و سوسیالیست انسان خدایی است، تصریح کرد: نظر حاکم بر مدل‌های غربی جانشینی انسان به جای خداست و بنابراین با توجه به این تفاوت در مبانی ما و غربی‌ها، نبایستی الگوی توسعه خود را از آن‌ها بگیریم.

صفار هرندی خطاب به کسانی که معتقدند پیشرفت در جامعه ما جایی ندارد، اظهار کرد: افراد در کشور می‌تواند براساس باورها دینی خود پشرفت کنند و بنابراین هر چیزی در کشور باید نشان از دین و ایمان داشته باشد زیرا توسعه بدون دین کامل نیست و اصل پیش برنده ما در جهان امروز مذهب است.